Gå til innhold

SAS med halen først?


Ivar Amundsen

Anbefalte innlegg

Ser på "Forsiden" til P-4 at et SAS-fly på vei fra København til Ålborg landet med halen først.

Dette virker unektelig kjent, mener å erindre at Ivar Amundsen har hatt endel lignende landinger.

Til alt hell ble ingen skadet, men maskinen kunne ikke fortsette videre.

(Det blir vel en ny rapport å gjemme unna for å pynte på statistikken)

Fortsatt god helg!

mvh

Ivar

[Edited by Ivar Amundsen 27-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Morten Husby:

Hva vil det si at et fly lander med halen først ??

Aldri hørt om det før .... :-)

 

mvh

Morten

Hehe, jeg lo selv ganske godt av den tolkningen der (kanskje noe for en fremtidig animasjon det, sas flyr baklengs over rwy på engm eller noe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image]

Det dem mener er sikkert at halen slo nedi under landingen (dvs dem landa med HØØØØY nese)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

[Edited by Tarjei Lundarvollen 28-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidste nyt i sagen er at SAS glemte at fortælle haverikommissionen om uheldet. Først efter 18 timer blev de kontaktet.

I øvrigt, jeg bor selv i Aalborg, og var i weekenden i Oslo, og hjemturen over København til Aalborg blev fløjet med SAS i ? Dash 8-400. Landingen var hård, - der var stadig sidevind, men efter et par hop var landingsbanen jævn.

Den haleskadede Dash holder forøvrigt stadig i Aalborg, - jeg så selv skaden i går. Og som Truls skriver, - så virker det som om at årsagen ret og slet er SAS.

mvh Niels Jørgen

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Da Bombardier hadde visning på sin nye Q400 her på Torp i slutten av mai ifjor, så snakket jeg med den ene testpiloten:

Han kunne fortelle meg at den fløy like pent som de andre Dash'ene, men den var svært "stiv" under landingen, og at det var fort gjort at man landet flere ganger etter hverandre.... hehe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Han sa også at det var fort gjort å sette halen ned først hvis man ikke var vant til flyet.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Dette var pga lengden på flyet, og var ikke så lett å gjøre noe med, men ellers så var den visstnok en drøm [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

SAS lærer sikkert å fly dem snart skal du se... hehe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

[Edited by Kenneth G. Sørensen 29-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q400 er liksom B-737-800 en lang flymaskin. Begge har mindre klarering mellom hale og bakken enn de fleste andre maskiner. -800 har faktisk en egen callout når man skal rotere ("rotate, long body"). Dette for å unngå tailstrike.

Tilsvarende er det lettere å "skrape nedi" ved landing, spesiellt ved gusty og variable vindforhold.

En -600 skraper halen nedi (med hovedhjulene på bakken) ved 16,2 grader nose up, -700 ved 14,8 og -800 ved 11.0 grader. Som dere ser, ganske store forskjeller. Tilsvarende forskjeller finner dere mellom Fokker 50 og Q400 som er de flytypene Scandinavian Commuter flyr.

Det er alltid lett å sitte bak computeren og finne årsaksforhold, men Meek og Lassen, litt saklighet burde det være mulig å utvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

737-800 kan lengdemessig sammenlignes med -400. På grunn av en større risiko for tailstrike på de lange versjonene, har -400 en såkalt Tail Skid, som er en beskyttelse av skoget hvis halen skraper nedi banen.

Denne er bygget opp av en "sko" som berører banen ved eventuell overrotasjon. I tillegg består beskyttelsen av en utskiftbar innsats som tar "støyten", uten å være i kontakt med banen. Innsatsen (cartrige) sitter mellom skoen og skroget. Den har - når den er ny - en varseldekal som har grønn og rød farge. Ved tailstrikes og følgelig trykkpåvirkning, forsvinner gradvis grønndekalen. Når den er bare rød, skiftes innsatsen ut.

Skoen skiftes ut når sliteindikatorer viser tid for utskifting.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roald!

En -800 er 3,1 meter lengre enn en -400, og det er faktisk ikke så helt lite.

Tailskiden er delvis der for å beskytte, delvis for å gi en indikasjon på at tailstrike har funnet sted. Har halen vært nedi skal flyet sjekkes, det er ikke så at man kan ha et visst antall tailstrikes før inspeksjon skal finne sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Aslak Iversen:

..., det er ikke så at man kan ha et visst antall tailstrikes før inspeksjon skal finne sted.

Hei, Aslak!

Nå var det vel ikke det jeg sa. Tape og sliteindikatorer er der for å vise når cartridge og sko skal skiftes. Disse viser ikke enventuelle strukturelle skader som påføres av en tailstrike.

Vi er hjertens enige, halen nedi er ikke noe man skal ta lett på!

Hilsen Roald

Et lite PS til lengdeforskjellen. -800 er vel forlenget etter samme prinsipp som alle forlengelser - halvparten foran og halvparten bak vingen. Lengdeøkningen fra hovedhjul til hale vil vel være ca 1,6 meter, selv om jo det også er betydelig.

[Edited by Roald Hansen 31-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...