Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

 

Er ikke helt sikker på om dette er tatt opp tidligere, men så vidt jeg vet så skal alle(eller bare noen?) FIR`s i Norge gå sammen til ett, ENOR... Jeg lurer på om dette kommer til å bli forandret også på VATSIM...?

Det vil kanskje få piloter til å fly til flere destinasjoner i Norge, ettersom det da er større sjanse for ATC dekning rundt omkring i landet! ""

Skrevet

Nå er det vel ikke slik at AVINOR slår sammen alle sektorene til en enhet?

Jeg er ikke helt sikker på mitt ord, men jeg ville heller trodd at de beholder de fire hovedsektorene de har, altså Oslo, Stavanger, Trondheim og Bodø.

For meg virker det mer realistisk om man sier at de kutter ned på antall flygeledere per antall fly og prøver å sentrere FIR/UIR litt i forhold til hverandre.

Det er jo en diskusjon nå om Trondheim FIR/UIR skal flytte sin virksomhet opp til Bodø, noe som fører til at det nye sikkringsbygget til omlag 150 millioner kroner til å stå ubrukt.

Det vurderes også om de skal flytte Bodø kontrollsentral ned til Værnes..

 

Men nå til VATSIM, for meg virker det litt rart om vi skulle legge hele Norge inn i en sektor..

Med tanke på at det bare er en ATC som skal bemanne hele landet, da kan det bli svært stressende til tider!

Synes heller det er en bedre ide om vi kutter ned til 3 sektorer, altså at vi sitter igjen med Stavanger, Oslo og slår sammen Trondheim/Bodø FIR siden det er realativt lite trafikk nord for Bergen.

Har vært inne på denne tanken før, det er jo ikke akkurat utrolig mye fly som trafikerer Norge, så jeg tror nok våre controllere takler dette...

 

For å sette ting i et annet lys, hvis folk føler at det er mangel på ATC i Norge, er at vi kan søke til VATSIM om vi får lov til å ha to oppkoblinger.

Jeg har flere ganger vært fristet til å logge på som både Værnes Approach og Gardermoen Approach til tider det har vært ganske rolig.

Og siden vi fortiden har to kommunikasjonsprogram (AVC og RW) så gir det jo oss muligheten til å kontrollere to sektorer med to forskjellige voice kanaler samtidig.

For dere som lurer på hvordan man i verdens navn å rike skal kunne se approach sektoren til både Oslo og Trondheim så lar jo dette seg løse ved at man åpner Pro Controller to ganger.

 

Men la oss nå være litt realistiske, tviler på at det blir innført slike endringer i den nærmeste framtid iallefall..

Skrevet

Syntes vi skal ha det som det er i virkeligheten jeg.. er jo det som gjør VATSIM til VATSIM, nemlig at det er så likt virkeligheten som mulig. Ellers hva som skal gjøres i virkeligheten, er ikke jeg heller sikker på, men håper jo at sentralen i Bodø ikke blir borte ""

 

Og med Norges ATC staff, som forøvrig er (fra VACC-N sine lister):

43 Studenter (S1)

26 Senior Studenter (S2)

13 Controllere (C1)

og noen flere på toppen igjen...

så burde det ikke være det største problemet å få litt ATC dekkning i Norge. Tviler sterkt at VATSIM lar oss ha to "connections" samtidig. Derimot om vi hadde fått opp ATC-dekningen, kommer flyene, men uten flyene, kommer ikke ATC-dekningen. Dette har vi jo vært inne på før. Det er kan sammenlignes med to "slidere", som virker parallellt. Nå har det jo vært en del ATC rundt ENGM i den siste tiden, trafikk som har gått nordover, ENTC, ENBO, ENKR og lignende har vært der de også iløpet av romjulen.

Håper jo at vi får dette opp, kanskje arrangert mer flyins eller fått det slik det var før. Da var jo søndagene dedikert til FS og ASRC (PC den tiden da), for flyging på VATSIM.

 

Syntes VACCN kunne gjort noe for å holde listen over godkjente kontrollere litt oppdatert, og kanskje fjernet de som ikke gir livstegn fra seg... hadde alle de (bare) 43 studentene vært aktiv, hadde vi jo kommet ganske så langt på vei "".

 

Uansett, blir vel en løsning på dette også, før eller senere. ""

Skrevet
Jeg trodde alle FIR'ene allerede var slått sammen til ett: Norway FIR, se blandt annet siste AIP SUP og AIP rettelser. Men ATCC er fortsatt delt opp i samme sktorer som før

Stemmer. Samme ordningen finner man her: www.ippc.no. Feks. METAR for Bodø, ENOR - ENBO, ikke ENBD - ENBO, som før.

Stemmer jo at de opererer som før, og adressene til de forskjelige sektorene er ikke endret, og FP skal fortsatt sendes til den sektoren som blir berørt av flyturen osv.. om jeg husker rett nå da ""

Skrevet

Vel, hva som skjer i Real (behøver ikke) skje i vår "verden" forstå meg rett..

 

En ting er iallefall sikkert (på det nåværende tidspunkt) ER DET IKKE mulig å ha "multiple connections på Vatsim" - hvordan dette skal besvares behøver ikke vACC Norge gjøre nå.

 

Yes as real as it gets - vil noen si - ja jo ok..

 

I dag er dette ikke en problemstilling i Vatsim - ENOS/ENSV/ENTR/ENBO og andre funksjoner vil nok fortsatt være som de skal ialle fall en stund til..

 

AHAA SCA vACC.... eller hva det nå kommer til å hete...

 

Jo ja, Nå står vi foran en STOR mulighet i forbindelse med sammenslåingen av NORGE/SVERIGE/DANMARK til ett STORT (hva det nå vil bli kalt) vACC SCA eller...

 

Norsk ATC (ja også piloter ) har vært alt for lite engasjert i dette - her vil fremtiden bli satt for fremtidige ATC og (også) nåværende ATC.

 

1. Hvordan bli oppgradered til høyere rating?..

2. Hvordan vil dette foregå?..

3. Hvem skal dette ledes og av hvem ?..

4. Hvordan skal jeg forholde meg..?

5. Kan kan/skal jeg gjøre noe., men dette????....

 

Her er en rekke spørsmål som bør besvares - og som skal taes stilling til i det (evt) vACC SCA.

 

Jeg håpert Dere ikke glemmer at NORGE SKAL være en del av dette, og derfor har all mulighet til å være med å forme det evt. SCA vACC (eller hva som blir navnet).

 

Vær med på diskusjonene på http://www.vaccsca.org/forum/index.php?act=idx

 

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...