SH Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Leste en interessant artikkel om flyplassen på St. Maarten i siste nummer av Airliner World. Det som slo meg umiddelbart er hvordan en 747, A340 eller en MD11 kan operere på en rullebane som er kun 2150m lang? Med tanke på vekten av flyet, last, og fuel (de trenger jo masse fuel på turen til Amsterdam eller Paris) så er vell de 2150 meterene litt i det korteste laget? Noen som veit noe mer om hvor korte rullebaner disse flyene er sertifisert for? (Fikk litt reisefeber etter å ha lest om St. Maarten, -flott øy) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Sømme Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg og leste nettop artikkelen. Interessant spørsmål, jeg skal undersøke litt... Jeg tror forøvrig at KLM sin 747' gjør et stopp på Curacao før retur til AMS... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Turen over atlanteren er vel relativt kort i forhold til hva disse flyene er bygget for, så de er langtifra fulllastet med fuel. Dessuten kan det jo hende at de har begrensninger på hvor mye last de kan ta. Og en 747 med noenlunde lav vekt har temmelig god performance. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DM Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 De flyr til en naboøy og fueler opp der før de krysser Atlanteren igjen. AF 343 flyr fra SXM til SDQ før de flyr til CDG, vet ikke hva de andre flyr sånn i farten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Men så må dere huske på at dersom dem flyr i henhold til JAR så må dem også få en avgangsdistanse som ligger innenfor 70% (eller var det 80%?) av rullebanelengden, slik at dem egentlig bare kan bruke 1505 meter av banen. Men er TODA og TORA også 2150 meter ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SH Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Ettersom jeg forstod av artikkelen så var det kun 747 som gjorde et stopp på turen til Europa. MD-11 og A340 fløy direkte (mulig jeg tar feil, jeg har ikke giddet å sjekke rutetabellene til flyselskapene ) Fuel eller ikke, 2150 meter kan ikke være langt for en widebody. Når rullebanen her i Haugesund var 1720 meter så hadde fly så små som B737-600 strenge restriksjoner på last/fuel/avgangsvekt. Nå har vi en bane på 2160m, så da er det jo bare å håpe på en jumbojet eller to tar veien innom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SH Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Men så må dere huske på at dersom dem flyr i henhold til JAR så må dem også få en avgangsdistanse som ligger innenfor 70% (eller var det 80%?) av rullebanelengden, slik at dem egentlig bare kan bruke 1505 meter av banen. Men er TODA og TORA også 2150 meter ? Artikelen sa 2150 meter, men etter et lite søk fant jeg følgende på worldaerodata.com rwy09: Landing Distance 7435 feet 2266 meters Takeoff Distance 7535 feet 2297 meters Displaced Threshold Length 100 feet 30 meters rwy27 Landing Distance 7145 feet 2178 meters Takeoff Distance 7760 feet 2365 meters Displaced Threshold Length 390 feet 119 meters Overrun Length 225 feet 69 meters Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DM Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 340 er en rullebanesluker av de sjeldne, så har garantert ikke mye fuel ved avgang fra SXM. Jeg har en video derfra, og wide-body'ene klatrer minst like kjapt som 757 ut fra flyplassen.... ergo minimalt med fuel. Lett lastet kan en 747 ta av på ca 3000 fot , men for en tur over Atlanteren (SXM-CDG er 6745km direkte) så trenger den nok noe mer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Det er en mulighet til: Dem kan redusere antall pax og annen nyttelast for å få plass til mere fuel. Tipper de flyene aldri går stappfulle derfra hvis de skal på en lengre tur. Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DM Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Tviler egentlig sterkt på det. Mener AF har brukt 747 med over 500 seter til SXM, siden det er et marked som er sterkt preget av turisme. Få biz-pax og dermed må man proppe inn seter på coach. Corsair flyr med 747 SXM-ORY, en stop (vet ikke hvor), KLM flyr SXM-AMS med 747, og de har også en stopp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SH Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 En annen faktor som må tas med i bergninga er jo OAT. I karibien er det jo til tider ganske varmt, og jo varmere det er, jo mer rullebane trengs det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Svensen Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Uansett ..... Da Lorentzen og jeg var der i 2001, fløy vi med AF B747-200 og vi måtte mellom lande på Santo Domingo på turen hjem for refuel !...... Og maskinen tok av full med PAX fra SXM, med fuel for ca 3-4 timers flyving tenker jeg... Og nå som de har startet å fly med A340-300, har de sluttet med dette for nå er det Direkte frem og tilbake !...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LN-MOW Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Til sammenligning: Fornebu var 2200m .. det var nok for nonstop ops til Newark med 767 (full) saa lenge vaerforholdene var OK ... Tower Air var innom med 747-100 og -200 innimellom, og de maatte ha fuelstop paa Shannon. En -400 har bedre performance enn eldre modeller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.