Gå til innhold

Hvordan flyr du ?


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er litt interessert i hvordan dere flyr når dere tar en tur i det blå. Ok, la oss si du skal fly en SAS-tur, med rute 1348 fra ENGM-ENVA. Flyr du med/uten FMC? Med/uten ATC? Med/uten flightplan? Følger du til punkt og prikke HDG-instuksjoner fra ATC eller følger du LNAV? Tuner du VORs, og bruker course? (i tillfelle hvordan tuner du, og hvordan bruker du course?) Hvilke approacher bruker du? ILS, VOR(hvordan?), NDB(hvordan?), DME(hvordan?) eller visual approach?

 

Håper på svar! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å fly fanda dashen om jeg flyr i FS nå. Og da er det VOR til VOR eller NDB som gjelder siden den foreløbig ikke har FMC. Jeg bruker ikke ATC, jeg lager min egen rute ut ifra AIP kartene, og lager normalt mitt eget vær siden det er for mye bra vær i dette landet i virkeligheten ""

 

Av innflygingsmetode bruker jeg det jeg har lyst til, enten det er ILS, LLZ / DME, VOR / DME eller NDB. DME er alene ikke noe for å lage en approach, DME må stå sammen med enten en localizer, en VOR eller en NDB.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det slik at jeg flyr svært realistisk.

Har du vært med i en cockpit tur til SAS eller Braathens på den evt. strekningen så har du også sett hvordan jeg gjør det.

 

Først er det checklist som vi må igjennom før oppstart.

Flyr bestandig på VATSIM, så det avhenger om det er ATC der, men hvis ikke spør jeg etter clearence.

Så er det flere punkter som vi må igjennom på checklist før vi kan ta av, og ja jeg flyr med FMC og følger den "reelle" ruten til SAS.

Holder meg til kart, altså når det gjelder høyder og hastigheter.

Som oftes bruker jeg å velge en ILS approach, muligheten for en VOR/NDB approach er ikke så ofte tilstede der jeg bruker å operere.

Vi har noen unntak, f.eks på Madeira hvor jeg bruker å ta en VOR approach.

Hvordan? Det er bare å følge kartene og stille inn VOR frekvensen slik at vi får korrekt DME.

Det hender at jeg tar en Visual approach til Værnes, siden jeg kjenner området ganske godt.

 

La oss bare si at jeg prøver å gjøre det, "as real as it gets"... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å fly fanda dashen om jeg flyr i FS nå. Og da er det VOR til VOR eller NDB som gjelder siden den foreløbig ikke har FMC. Jeg bruker ikke ATC, jeg lager min egen rute ut ifra AIP kartene, og lager normalt mitt eget vær siden det er for mye bra vær i dette landet i virkeligheten ""

 

Flyr du også via intersections? Hvordan tuner du de? Er det meningen å tune alle VOR du skal fly til, selv om du har FMC? Og du sette course?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr også via intersections ja, dersom dem er definert som en radial / DME eller noe ifra VOR / NDB's. Man skal vel egentlig tune alle VOR's fordi om man har FMC. Er litt usikker på om det er ulovlig å ikke gjøre det (slik som det er i en approach), men jeg TROR det er lovpålagt å gjøre dette.

 

Course, jeg skjønner ikke helt hva du mener. Men dersom du flyr på HSI må jo course settes. Dersom du flyr på en RMI finnes ikke course.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg pleier alltid å fly online. Før jeg starter simmen og logger på bruker jeg vanligvis 45-60min på å beregne rute, sjekke vær, bergene fuel, balance, tider fart osv.

 

Så logger jeg på, plasserer meg på flyplass, starter FSMaintenance fra LAGO og logger på for online flyging. Så filer jeg en flygeplan der. Går gjennom before start prosedures og checklist, om det er ATC online der jeg flyr snakker jeg med ATC, får ruteklarering, startoppklarering osv. Ca. 30 min etter vis att oss i cockpit er motorene i gang.

 

Slik fortsetter jeg. jeg er en sånn "real-freak" som strever etter å få alt så realistisk som mulig. Jeg sluker alt jeg kommer over av SOP, checklists, beskrivelse av real-turer osv. Om flyet har FMC bruker jeg den, men om det er mulig sjekker jeg også underveis at vi er riktig i forhold til radiotårn som VOR's, NDB og DME. FMC vil også drifte ved lange strekk uten kontakt med sluke radiotårn. Om flyet ikke har FMC flyr jeg manuelt, og hvordan man flyr ILS/VOR/ADF approch ol. er forklart i andre tråder, men jeg gjør det slik som det står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...