Gå til innhold

Minne fly-in førstkommende søndag!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg regner med at flere av dere har hørt om det tragiske småflyhavariet som har rammet luftfartsnorge.

Et småfly av typen Cessna 150 havarerte like nord for Trondheim Lufthavn Værnes Søndag den 2. November 2003 rundt klokken 11:30.

Dette er klart en ulykke som har gått inn på de aller fleste, da spesielt de som er med i småflymiljøet og de som stod de omkomne nær.

Verken flyet eller de to omkomne er ennå funnet, og leting pågår, men ennå uten resultat.

Denne ulykken har iallefall gått hardt inn på meg, og jeg tenker mye på og rundt ulykken.

Mange har vel sine teorier av hva som hendte, og mange vil nok bli påvirket av det mediene sier.

En eller flere medlemer i dette forumet og i VATSIM har nær eller fjærn kjennskap til de omkomne, Knut Erik Aalberg (60) og Arve Henriksen.

 

Jeg har derfor i sammenheng med havariet, tenkt at vi kunne sammles til et "memory fly-in" 1 uke etter at den triste nyheten, at LN-HAS fra Værnes Flyklubb styrtet i sjøen utenfor Frosta med to personer ombord skar i de fleste.

 

VFR fly-in'et vil i hovedsak foregå rundt Trøndelags regionen, og da på VATSIM.

Jeg har vært i kontakt med flere flygeledere hos VACCN å forhørt meg om noen av de med VFR kompetanse der har mulighet til å stille opp for å bistå oss denne dagen.

I korte trekk så hadde jeg satt sikte på å holde fly-in'et "åpent" mellom klokken 11:00 og 13:00, altså i tidsromet 1 uke etter at nyheten ble kjent.

Personlig har jeg tenkt å fly mye i Midt-Norge denne dagen, og da mye innom Værnes.

Jeg håper på at flere av dere VFR piloter, da også til og med IFR piloter stiller opp denne dagen for å gjøre en innsats, for å minnes de to pilotene som fikk en slik trist endelse på livet.

Hvis det er en av dere som har mulighet til å sitte som controller på søndag, så si i fra, og det hadde vært flott om du hadde litt kjennskap til VFR og raporteringpunkt rundt Værnes.

 

Forøvrig håper jeg å se flere av dere på Søndag, og jeg vil også be om at dere ikke bruker LN-HAS som callsign, siden dette er ulykkesflyet.

Jeg skal selvfølgeglig ikke nekte dere å bruke det navnet, men jeg hadde satt stor pris på om dere lot det være.

En annen ting som hadde vært flott, var om dere skrev det callsignet og den runten dere hadde tenkt å fly denne dagen i poster under, slik at både medpiloter og evt. controllere får en viss oversik over hva som kommer og hva som venter de.

På denne måten slipper vi også at det blir callsign konflikter, at to logger seg på med samme callsign.

 

Takker for deres tid og jeg håper dere stiller opp for å vise deres sterkeste sympati for kjente å etterlatte av Knut Erik Aalberg og Arve Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn: Børge Litangen

Callsign: LN-NPQ

Fly: Piper Cherokee Archer II

Route: ENBO - ENVA som førsteprioritet, så få vi se om det blir videre tur rundt området etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, mange sas logoer i avataren her ""

 

 

Hehe, alle har vel en eller annen tilknytting til SAS.

Stemmer vel det, om det er virtuelt eller virkelig.

Noen av oss er jo så heldige å være i kontakt med SAS ved sistnevnte.. ""

 

Jeg vil også takke til dere som foreløbig har meldt dere på, dette viser at det er mange som bryr seg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten jeg kom på, når det blir så mange flymaskiner oppe i luftrommet i trøndelagen er det jo viktig at man har kontroll over hvor alle er til en hver tid slik at det ikke oppstår kolisjoner.

Mest sannsynlig vil det være tower possisjoner på, og de er jo bare annsvarlig for luftrommet til en vis grense.

Så om vi hadde vært litt nøye når vi fyller ut flightplan og en hadde raportert ved forskjellige VOR, NDB og VFR raporteringspunkt i ukontrolerte luftrom så hadde dette vært flott.

Har også tenkt at vi kunne bruke Roger Wilco kanalen rw.tt.luth.se/memory når vi flyr.

Har dere ideer eller spørsmål så fyr løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn: Børge Litangen

Callsign: LN-NPQ

Fly: Piper Cherokee Archer II

Route: ENBO - ENVA som førsteprioritet, så få vi se om det blir videre tur rundt området etterpå.

 

Pokker heller! Glemte av at jeg skal til Oslo nå førstkommende helg. Kan nok desverre ikke stille opp med NPQ'en, så jeg får ta igjen det tapte en annen gang "".

 

Beklager virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal litt til å kolldiere - om ikke det bare er uerfarne piloter som deltar. Etter det jeg har sett er det bare de mer erfarne som har meldt sin ankomst.

 

Navn: Eirik Vågenes

Rute: Flatval-Ørland-Værnes-Flatval-Meråker

Callsign: LN-KAF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor akkurat må det være på VATSIM og ikke på flightsim.no serveren ""

 

Er sikkert mange her som ikke har VATSIM erfaring som kunne tenkt seg og hylle de som døde i den tragiske flyulykken, inkl. meg..

 

Bare spør...

Hei Truls Petter!

Jeg fortår at du kanskje stiller et spørsmålstegn vet dette, og jeg har ingen konkrete svar.

Det er jo selvfølgelig fritt fram for alle å minnes, og det er på VATSIM eller multiplayer, men jeg forstår at det hadde vært flott om alle samles.

Men saken er den at ting kan lett bli litt useriøst på multiplayer serveren har jeg erfaringer med, derfor tenkte jeg kanskje vi kunne ha det på VATSIM der vi har nogenlunde kontroll over hvem som gjør hva.

Jeg håper du stiller deg forstående til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg friheten til å lage en liten side om dette fly-in'et.

Men siden dette ikke er et "offisielt" fly-in, har jeg ikke fokusert så mye på det.

Bare slik at folk kan få leste litt om dette, se hvem som har meldt seg på (dette er selvfølgelig ikke et krav, men det hadde vært flott å se hvor mange som har tenkt seg ivei) og litt småinfo.

Siden finner du forøvrig her!

 

Også en annen ting jeg kom på, om det skulle være ønske om en group flight til en flyplass i Midt-Norge så si i fra så ordner vi sikkert det.

 

Takk igjen for deres deltakelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe femi nettsted? ""

 

Siden var fin den, men det hadde vært bedre med hvit bakgrunn og Verdana som skrift. ""

 

Kan forøvrig meddele at mitt fly blir enten en Cessna 172 eller Piper Archer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Jeg må nok meddele dere at jeg kanskje må melde pass på turen i morgen, jeg våknet i dag tidlig med nærmere 39,5' og vondt i halsen.

Som dere sikkert forstår er det hverken lett å konsentrere seg om flygning eller snakke når tilstanden er slik, men jeg skal gjøre mitt beste for å bli bra nok til å ta en tur i morgen.

Jeg håper vi snakkes, så får vi se hvordan formen er i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir og fly på multiplayer serveren men, jeg legger inn på samme måte uansett.

 

Navn:Per-Kristian

Reg: LN-MTW

Fly:Cessna 172

Route:Touch and go'es ved Værnes før jeg drar opp til Bodø og henter Hoppere fra BodøFalskjermKlubb og har litt hoping i bodø. Ikke synlig at de hopper da """" Hos meg så er rogerwilco nede. hva er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...