Gå til innhold

AIP kart


Stig Losnedahl

Anbefalte innlegg

Har endelig fått AIP-kartene på CD-ROM og alt er nesten bare fryd og gammen. Må innrømme at jeg ikke klarer å tolke alle instrument approach kartene. Noen er grei, stort sett de som ligner på de fra flight lessons, mens enkelte er rimelig forvirrende. Finnes det et sted der disse er forklart i detalj? Mener å huske at noen en gang nevnte at Avinor-sidene hadde noe slikt, men jeg kunne ikke finne noe der.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med noen eksempler på kart du har problemer med da?

 

Tja får ta den siste jeg ikke helt skjønte. ILS-27 ENVA, namox-transition. Når jeg kommer sørover langs M609 (196 grader), som fører til namox, fortsetter denne til Trondheim VOR(195 grader etter namox). Er det meningen på namox at jeg skal "hoppe av" airwayen og fly 178 grader og peile meg inn på NDB Flornes og deretter fly nedre del av "hjertet" når jeg passerer FLR?

 

På dette samme kartet, racetracks, er det heltrukne procedure turn og det stiplede et holding pattern? Hvis det er procedure turn, hvordan og fra hvor skal man fly inn?

 

Det er noen ting til også, men et får vel holde for nå kan jeg tenke meg.. ""

 

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig!

 

Ja, basert på STAR for ENVA 27, skal du fly nederste del av "hjertet". Du skal forlate airway ved NAMOX, og gå mot FLR. Når FLR passeres, skal du gjøre en venstresving med heading og tid utfra flymaskin-kategori. Deretter venstresving inntil du treffer FLR inbound, og etablerer deg på ILS.

 

Basert på AIP blir andre prosedyrer laget real life. SAS Flight Support er en leverandør. For Trondheim er det laget prosedyrer som f.eks Braahtens bruker. Jeg legger ved et bilde. Det viser utsnitt av et kart som BRA brukte (denne er ca 2 år), men som senere er revidert. Prosedyrene ble kalt ALMLI/TURNU, REPPE/SONAN FMS transitions to ILS Procedures. Det er en forenkling av approach, slik at du ikke trenger å ta outbound turn før du er etablert. På SAS-kartet er klar melding om at posisjoner hele tiden skal verifiseres v h a "raw data" - tilgjengelige nav-hjelpemidler - og bare flys med data tilgjengelig i FMS-navbasen. Kort sagt - "hopp av" ved NAMOX, og fly prosedyre i henhold til AIP. Eller - kanskje kan du programmere FIX ut fra SAS-kartet?

 

Den stiplede race-tack er - som du sier - holding pattern.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

 

STAR blir nevnt her, er en del ting med STARs som jeg heller ikke skjønner helt, men jeg skal prøve å finne informasjon rundt omkring før jeg maser her. Bare en liten ting, brukes STARS under IFR eller VFR, eller kanskje begge??

 

Jeg ser for meg at en VFR-tur skal flys etter av rutene i area/enroutekartene. OK det ble litt mas med en gang likevel... Hvis jeg følger M609 nordover fra f eks Brønnøysund og vil lande i Bodø, fortsatt VFR. I følge STAR Bodø rw 07 virker det som en skal til Fleinvær. Denne ligger litt vest for M609. Betyr dette at jeg heller burde følge den airwayen som passerer Fleinvær? Hvis så, og rw 25 er i bruk, skal jeg fortsatt gjøre det samme og fly landing pattern? Mao, hva er normalt hvis en skal fly VFR fra et sted til et annet, og følge airways, antar at det er den mest realistiske måten å fly på?

 

Stig

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel ingenting som rent teoretisk hindrer VFR trafikk fra å følge SIDs og STARs, bortsett ifra at VFR trafikk som oftest er slow moving, og flygelederene vil helst ikke blande denne inn med IFR trafikk som ofte er av den litt kjappere typen.

 

Men STARs er en instrumentprosedyre som flyes av IFR trafikk.

 

VFR foregår som oftest etter "vi følger glåmma, deretter jernbanen, svinger inn i den fjorden og lander ifra vest".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Utflygings- og innflygingsprosedyrer for VFR i AIP ligger på ICAO-CODE AD6.1 ol. kart. Her er det vanligvis tegnet standard inn og utflygingsprosedyrer for VFR-trafikk. De fyllte rombene (svart)er referansepunkter som skal rapporteres til tårnet når passeres, mens de åpne rombene bare er referansepunkter for din egen del.

 

Om du følger airways ol. så flyr du jo faktisk IFR. Men det er ingenting som hindrer deg fra å bruke airways ol. som en backup el. når du flyr VFR.

 

Det er det som skiller VFR fra IFR: VFR bruker primært visuelle referanser, mens IFR bruker instrumentreferanser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, du flyr vel ikke IFR om du følger airways osv men.

 

Jeg bruker stort sett å fly VFR via VOR stasjoner om det finnes tilgjengelig på ruten fordi dette gir bedre oversikt for min del dersom været er dårlig osv. Men jeg flyr fortsatt VFR. Man kan bruke hva man vil til VFR flyging, men du skal ha sikt til bakken. Det finnes værminima for VFR flyging, og faktisk også for IFR flyging.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, basert på STAR for ENVA 27, skal du fly nederste del av "hjertet".

 

Jeg fant ikke dette på STAR, men på instrument approach...? Jeg har til nå brukt area charts og instrument approach charts til IFR. Kunne brukt enroute også, men når jeg skriver de ut må jeg ha et forstørrelsesglass for å klare å lese detaljene. Jeg følger airways langs rutene til de er på et sted som også finnes på instrument approach charts og ber ATC om den prosedyren som passer. Dette fungerer greit, men jeg skjønner bare ikke hvor STAR passer inn i dette bildet? De kartene passer ikke inn i det "bildet" jeg har dannet meg om hvordan jeg skal fly IFR fra sted til sted vha airways og insrument approach charts.

 

Det er vel kanskje slik i fs at siden STARs ikke er støttet at hvis en vil fly instrument approaches uten å få vectorer fra ATC, hvilket jeg ofte finner å bli en laaang omvei, må en se bort fra STARs og velge en av de tilgjengelige approachene blant ATC-valgene?

 

Takk for svarene alle sammen, de settes stor pris på.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...