Gå til innhold

Per Ståle Suger.


Helge Jordal

Anbefalte innlegg

Makan til grenselølst dårlig journalistikk som den vi fikk se på 'Sentrum' i går kveld skal man lete lenge etter. (Det var om 'hvor farlig flytrafikken er blitt' for de som ikke såg det. Dette dukket selvfølgelig opp etter nestenulykken på ENGM i forige uke.)

Det er ikke første gang 'skandalejournalistikken' blir avkledd, men skjelden har det vel skjedd så tydelig som i går kveld. Det var rett og slett pinlig å sitte å se på Per Ståle prøve-prøve-prøve å hause dette opp, mens de tilstedeværende tok det med en fatning og saklighet de bør få all mulig ros for.

Vel hadde han et poeng om at dette var farlig og at det burde få konsekvenser, men det var jo alle enige med, og det etter 2 minutter. Det ble også slått fast etter disse 2 minuttene at flyreising, statistisk sett, er den sikreste måten å bevege seg på.

De resterende 23 minuttene satt han der som en naken litt smurf i sitt revir, desperat på leten etter 'scoopet'.

Nei fytterakkern, Per Ståle burde heller følge i sporene til Knut Bjørnsen og begynne i TV Shop.

Slainte!

Helge

[Edited by Helge Jordal 16-03-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere huske på at den nesten ulykken var veldig alvorlig, og jeg syns det er helt greit at en tar opp flysikkerheten til diskusjon på TV.

Per Ståles oppgave var jo å lage en debatt, og da må han jo stille litt provoserende spørsmål.

Slike debatter som dette var, tror jeg kommer flysikkerheten til gode. Flyselskapene og luftfartsverket har media hengende over hele tiden, og ingen ønsker dårlig

omtale.

Og Aadne Askildsen: Det at det nesten aldri skjer flyulykker er et latterlig dårlig argument og betyr ikke at det kan skje en kjempe ulykke i morgen på Gardermoen. En SKAL alltid være føre var!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Sveinung....

Hvordan hadde programmet blitt dersom Per Ståle (etter 2 min.) hadde sagt: "Ok, jeg gir meg...jeg har ikke mer å spørre om. Vi kjører reklame..." ?

Det er jo nettopp dette som er hans jobb, å piske opp så mye som mulig. !! Han skal ikke være enig, han har en rolle å spille.. Denne taklet han dårlig denne gang, andre ganger lykkes han svært godt.. men han må jo bare gjøre jobben sin...

Har dere noen gang hørt en programleder for slike program være enige med gjestene..?

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt med gode gamle Bauge også.

Som var med i Lønning og Staff i sin tid. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Det var litt av en type. Hadde nok skapt mer

liv i debatten der. Ropt ut at han aldri flyr

pga. elendig sikkerhet, hvor dårlig alt er osv. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com" TARGET=_blank>AirPics.Com

http://www.aerofind.com" TARGET=_blank>AeroFind.Com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å stille provoserende spørsmål Sveinung, en annen ting er å stille omtrent identiske spørsmål i 25 minutter, der spørsmålene er av en karater som savner sakelighet men som er desto rikere på 'Se og Hør' innehold.

Jeg er fullstendig enig i at en åpen debatt om temaet er et gode, men det må da gå an å skape en debatt der poenget ikke er å skremme det generelle publikum, eller peke mest mulig finger på syndebukker, men heller å konsentrere seg om hva som kan gjøres i fremtiden.

En åpningskommentar der Per Ståle sier "Nestenulykka på Gardermoen i forige uke viser jo at det aldri har vært farligare å fly" savner jo enhver rot i virkeligheten. Den er ikke bare 'provoserende', den er direkte falsk, og vitner om en instilling om at det er viktigere å selge nyheter og skape dramatikk en å være en god og sakelig journalist.

Mulig jeg er en drømmer som ønsker meg sakelige journalister, men makan til slett 'journalistikk' som det Per Ståle oppviste skal man lete veldig lenge etter.

Per Ståle lykkes ikke denne gangen (Jeg synes egentlig aldri at han lykkes.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]) fordi emnet som ble 'diskutert' ikke egnet seg for et slikt 'avslørende/skandale' konsept som det Sentrum har. Det burde være ganske innlysende på forhånd, så Sentrum-redaksjonen har mildest talt gjort en slett jobb i forberedelsene.

Alt dette førte til at hele Sentrum-konseptet ble kledd splitter naken, og det ble pinlig synlig hvor dårlig det i det hele tatt er.

'Gi folk brød og sirkus'...

Så lenge folk vil ha sirkus er det 'Sentrum' man ender opp med.

Og jeg tror egentlig ikke at sirkus er hva som skal til for å øke flysikkerheten...

 

Slainte!

Helge

[Edited by Helge Jordal 18-03-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

.........................

'Gi folk brød og sirkus'...

Så lenge folk vil ha sirkus er det 'Sentrum' man ender opp med.

Og jeg tror egentlig ikke at sirkus er hva som skal til for å øke flysikkerheten...

.........................

Som jeg sier, Sentrum er en type (show)program med Per Ståle i hovedrollen. Journalist er ikke riktig benevnelse på den rollen han har i oppdrag å spille..

Nestenulykken hører ikke hjemme i slike program....

Regner med at det er Per Ståle selv som inviterer gjestene, disse gjestene skulle han aldri invitert. MEN han tok seg vann over hodet og gjorde det. Og ble kledd naken.... Men han hadde intet valg, han måtte fortsette å gjøre jobben sin til tiden var ute. Og det ble et krampaktig forsøk...men han måtte bare gjøre det...

Åpningsreplikken var vel et forsøk på å få en pang-start i programmet, (hva som er sannhet er ikke så nøye for Per Ståle, her skal vi ha høy temperatur..), men selv ikke den replikken klarte å få gjestene til å miste fatningen...

Men han har unektelig klart det mange ganger før...et program ble tatt av lufta husker jeg, og fikk masse mediaomtale i flere dager etterpå....

Da økte seerantallet betraktelig, Per Ståle og resten av teamet var sannsynligvis storfornøyd... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Dett er show og ikke saklig debatt...desverre.

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til hårsårhet skal man lete lenge etter...

Nestenulykker skal helst skjules for allmenheten.

Hadde vi flysimmere vært reelle piloter så hadde det antakelig vært flere ulykker enn nestenulykker.

Jeg takker journalister som Per Ståle for at slike ting blir åpent debatert. Slike debatter er til fordel for flypassasjerene.

Når dette er sagt så vil jeg minne om at vi bor i ett åpent demokrati og ikke i det gamle Sovjet, - og takk for det!

Kenneth Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

ATC for utlendinger i det "gamle Sovjet":

Man fikk en høyde, en rute og en hastighet. Ved det minste avvik fra noen av disse parametre, så fikk man en MIG på hver ving, og landet på nærmeste flyplass...

Passasjerene fortsatte med jernbane, og besetningen hørte man aldrig noe mere i fra :-).

Tanken var å kjøre det samme systemet her i vesten, men vi hadde ikke nok fightere :-))

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Makan til hårsårhet skal man lete lenge etter...

Nestenulykker skal helst skjules for allmenheten.'

Nå synes jeg du trekker noen konklusjoner det overhodet ikke er grunnlag for i det hele tatt, Kenneth.

Så vidt jeg har fått med meg har hverken jeg eller noen andre her tatt til ordet for å skjule fakta om nestenulykker eller drive med hemmelighold eller noe som helst som er 'anti-demokratisk'.

(Jeg fatter fremdeles ikke hvordan du klarte å vinkle dette til å bli 'anti-demokratisk'. Temaet var saklighet, eller heller mangelen på sådann, ikke hvorvidt sannheten skal skjules eller ikke.)

Halvsannheter, løgner og populisme har aldri tjent en sak, ei heller flysikkerheten.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Skulle hatt med gode gamle Bauge også.

(...) Ropt ut at han aldri flyr

pga. elendig sikkerhet, hvor dårlig alt er osv.

Og så hadde han oppfordret alle til å ta taxi i stedet....

Ang. diskusjonen om Per Ståle og Sentrum tror jeg at vi trygt kan si at Sentrum aldri har hatt noen som helst nytteverdi hverken som informasjon eller diskusjonsprogram. Det er ren underholdning. Debatten om flysikkerhet trenger vi, bare synd at det var Sentrum som fanget opp temaet i stedet for noen av de mer seriøse.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...