Gå til innhold

Deres tanker om Airbus A3xx


Stian Svensen

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hva slags tanker dere har om denne fly modelen som kommer om 4-5 år.

Jeg selv gleder meg til å se den ta av for første gang for denne er svæær.

Hele to etasjer og plass til 500-ca 1000 pasasjerere.

Jeg tror at Airbus gjør noe stort hvis de får denne på vingene.

Airbus klarer det nok, bare vendt å se.

Jeg gleder meg.

Hilsen

Stian Svensen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håber meget at den nye A3XX kommer. Jeg er også begyndt at tro på det. Man siger jo at flyselskaberne vil til at have færre, men større fly, pga. det snart overfyldte luftrum.

Nogle flyselskaber er også ved at være "trætte" af Boeing 747. Man synes det er ved at være en gammel model, selvom -400 har visse modifikationer.

Jeg holder et tysk blad om civil flyvning. Det hedder Aero International. I det blad står der næsten hver måned et par sider om A3XX.

I det hele taget står der meget om kampen mellem Boeing og Airbus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dere så dagsrevyen ang 3XX. I begynnelsen var et glimt av Braathens -700. Må ha vært den siste som skal leveres, LN-TUI(Neste måned?). Hadde nettopp photoflight og er den eneste hvor nye flagget er i halen fra Boeing.

Boeing har fabulert mer større fly lenge 747-xxx. Men problemet er flyplassen. - Stort vingespenn er problem på gate. Problem også med transithall. 1000 pax samtidig som skal gjennom passkontroll og ut i biler/busser. Et par slike fly samtidig og flyene blir stående noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med, og ikkje minst håper at dette blir ein realitet.

Slik det er no er det bare ett alternativ på ultra-high kapasitet langdistanse, Boeing 747-400.

777-300 har jo også stor kapasitet, samme med Airbus 340-600 som er under utvikling (#1 er under bygging), men ingen av disse vil ha den kapasiteten som er nødvendig i fremtiden.

Industrien har godt av konkurranse i alle segmenter, og hvis A3XX kommer på markedet vil det utvilsomt føre til et par nyutviklinger fra Boeings side også.

Uansett er flyselskapene på jakt etter større fly for å ta trafikken til de travleste flyplassene i verden. Dette er helt nødvendig på grunn av mangelen på slots, et problem som bare blir verre og verre.

Det er dette som har fått SAS til å satse på større fly til og fra de store destinasjonene i stedet for flere fly.

Mange markedsanalytikere regner med at behovet for fly med over 500 seter så absolutt vil være til stede om en 5 års tid.

A3XX er jo forventet å komme i trafikk i 2005-2006, så timingen er god.

Boeing har ein fordel i og med at dei allerede har sin 747, som det allerede er planer om å videreutvikle.

Både forbedring av rekkevidde, samt økt passasjer/cargo kapasitet er under planlegging, og utviklingen av en 747-X vil nok sannsynligvis bli rimeligere enn utviklingen av et helt nytt konsept.

I tillegg flyr det ikkje så reint få 747'er rundt om i verden allerede, og mange flyselskaper vil nok foretrekke en 747 med større kapasitet fremfor en helt ny flytype.

På den annen side vil A3XX ha svært mange likheter med A320/330 og spesielt 340 cockpitmessig, noe som gjør A3XX rimeligere organisasjonsmessig for de selskapene som allerede har disse typene.

Så, det er meget mulig at A3XX vil bli bygget og satt i drift, men suksessen vil det være meget vanskelig å sei noke om allerede no.

Personlig håper eg at dei får det til, planespotting blir utvilsomt meir interessant i åra framover [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bakkekapasitet for de nye store flyene, er det diskutert mye om dette.

Det man imidlertid kan se er at både A3XX og de andre kjempene, 777-300, A340-600, B747-X er/vil bli konstruert for å passe i et 80x80 meter område.

Dette er fordi dette er innenfor grenseverdiene som i praksis settes av de fleste flyplasser i dag.

(Det finnes selvfølgelig plasser med lavere begrensninger... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Alle disse nye flyene blir også konstruert for at tømming/ombordstigning ikkje skal ta så mye lengre tid enn på dagens fly. Dette blir gjort ved hjelp av flere dører.

Problemet da oppstår først og fremst i terminalene. Har personlig aldri sett jetbridges med flere enn to armer. Og det vil, som nevnt by på store problemer for de fleste terminaler å håndtere en slik passasjergjennomstrømning.

Enkelte nye terminaler har planlagt med stor passasjergjennomstrømning, men kor godt dette vil fungere i praksis gjenstår å se.

Skal vær enig i at det nok kommer til å bli kaotisk på JFK, Schiphol, Heathrow, etc. når disse flyene begynner å dukke opp [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...