Gå til innhold

Servering på SAS-flyginger


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Da har man ingenting å gjøre i en slik restaurant i utgangspunktet, jeg tror at bymisjonens suppestasjon er et mer passende sted med slike manerer.
""""""

 

Ja... det er jo det mange vil ha Helge... ***** service til "bymisjonens suppestasjon" priser... "" Dette er jo å sette ting på spissen... men jeg kan fortelle deg Helge... når du ser kabinen etter en tur må man begynne å lure på hvordan disse folkene har det hjemme ""

 

Her i USA så hopper alle opp og ned for Southwest Airlines, Jet Blue osv. for de har en prisstruktur som kan tillate lave bilettpriser. De har en "basic" service fra A til B... med peanutter og en kaffe eller Cola... ikke begge deler "" og ferdig med det...! Skal du ha "premium" service så må du regne med å betale noe mer... og dette er ikke folk villige til å betale i dag. Vi har mistet mye av "business" reisende som ikke så på bilettprisen... men var mere interessert i "service" og "convenience" og vi må idag omstrukturere til det nye markedet... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så kult, men hvorfor reiser du da på businessclass, når du likevel bare skal sitte på et ubehagelig klappsete inne i cockpit?

Skrudd, eller ikke skrudd? """"

 

Jeg bytter bort sete 5F paa MD80 og 15F paa 321 (all y config) mot klappsete anytime. Over dammen derimot hadde jeg ikke klapp, men buissness. Trenger man vaere skrudd for aa like aa sitte i cockpit naar man har sjansen, samtidlig som man setter pris paa komfort og den utmerkede serciven SAS har i C-klasse paa langdistanse?

 

Naar det gjelder maten hos SAS: Frokosten er bra, og var tilnaermet lik paa TRD-OSL og OSL-ARN. smoerbroed / varme rundstykker med ost, skinke og syltetoey, appelsinjuice, youghurt og kaffi. Forventer man mer paa en 40 min tur?

 

Manten paa biz er et halt annet kapittel. Fikk konstant servering av mat og drikke fra Stockholm til vi passerte Island. Mye god mat,og ypperlig vin og champane. Saa mye man vil ha, gratis. Dessuten er det en egn buffet der man kan finne det man vil ha naar man strekker paa bena.

 

Jeg hadde denne menyen:

-Champagne + kreps

-gravlaks + rekesalat + varme rundstykker + tomat og loeksalat med en fransk chardonnay

-oksestek med potetgrateng og paprika + chilensk merlot

-cappuchinokake m fruktsalat, dessertvin, kaffe og konjakk

 

foer landing ble det kyllingilet med groensaker med appelsinjuice.

 

bra fornoeyd og mett heleturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo å sette ting på spissen... men jeg kan fortelle deg Helge... når du ser kabinen etter en tur må man begynne å lure på hvordan disse folkene har det hjemme

 

Amen! Det har jag också funderat på!

 

Vem är det som klämmer fast en is i lommen bak sätet, f.eks?

Eller en halv-spist slickepinne på samma plats?

Eller ställer kaffen sin på golvet i hopp om att den ska klara landning och uppbromsning utan att spilla allt sitt innehåll i kabinen..?

 

Samma passagerare som lämnar sin avis i hopp om att en flygvärdinna tar hand om det..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så kult, men hvorfor reiser du da på businessclass, når du likevel bare skal sitte på et ubehagelig klappsete inne i cockpit?

Skrudd, eller ikke skrudd? """"

 

Jeg satt ikke paa klapp paa 333, og det var jo eneste flighten man har noe a hente paa aa sitte paa biz. De andre flightene var all-Y. Tror ikke man trenger vaere spes skrudd for aa like baade komfort paa biz paa en langtur, og klapp paa en kort trur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg reiste til Kreta med Novair/Apollo forrige uke måtte vi betale ekstra for å få mat på flyet, så vi takket nei takk og hadde med matpakke. Den var mye billigere og sikkert like god som det de som kjøpte mat fikk:)

Det morsomme var at en av kabinpersonalet hvisket til oss at han hadde sørget for å få med noen ekstra matbrett som vi kunne få for 75 kroner. De ser nok sitt snitt til å tjene litt på si' ser det ut til:-)

Men 949 kroner for en uke på Kreta var så billig at vi var kjempefornøyd selvom flyturer på trange charterfly er en lidelse...

 

 

Da jeg reiste til Kreta i juli/august, måtte vi ikke betale noe som helst ekstra for å få mat på flyet. Vi reiste selvsagt med Novair/Apollo.

 

Kapteinen var forresten ganse morsom, lignet i grunn på Otto Jespersen (betryggende).

 

Mens vi ventet på at mekanikerne skulle fikse bremsene!!!!, begynte han å fortelle at kabin sjefen, var halvt svensk og hadde fått seg dame i norge. Da vi hadde vært oppi der noen minutter, fortalte han at vi passerer svenske grensa, men like etter på sa han: nei det gjorde vi søren meg for 3 minutter siden (med de samme orden).

 

Mens han snakket om byene vi skjørte forbi, avbrøt an stadig og forklarte at kontrollen begynte å mase eller at andre man sa noe. Siden var litt forsinket pga de bremsene som måtte fikses, så han at han kom til å få kjeft pga at han brukte litt mye drivstoff for å kjøre inn tiden igjen. Og la til at vogna ikke går fortere.

 

Like før landing, og vi måtte feste setebeltene, sa han "Da setter vi stumpen ned på dere".

 

Han sa for det meste de flyvertinnene skulle si selv (uten det der med servering og slikt da)

 

 

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vem är det som klämmer fast en is i lommen bak sätet, f.eks?

 

Ingen dum ide, en protest mot det eneste simple vi får servert for tiden unntatt om morgenen...en trøtt kroneis.

 

 

Samma passagerare som lämnar sin avis i hopp om att en flygvärdinna tar hand om det..?

Er ikke dette flyvertinnens jobb da? Når jeg har lest avisa så havner den i lommen foran meg, og der blir den liggende. Hvorfor skal jeg ta med en avis som er lest? At flyvertinnene rydder skal jo være en del av servicen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum ide, en protest mot det eneste simple vi får servert for tiden unntatt om morgenen...en trøtt kroneis.

 

Herregud så banalt! Det vore lika idiotiskt som att klaga på avisbudet när VG skriver något man inte gillar..!

Men jag förstår att det är på denna nivå några människor befinner sig.

 

Er ikke dette flyvertinnens jobb da? Når jeg har lest avisa så havner den i lommen foran meg, og der blir den liggende. Hvorfor skal jeg ta med en avis som er lest? At flyvertinnene rydder skal jo være en del av servicen...

 

Det ska finnas 1 C/A per 50 säter i ett passagerar flyg. Står i BSL. Landets lag!

Deras uppgift är att upprätthålla säkerheten i kabinen. Hjälpa till vi evakueringar, när PAX får illabefinnande, etc. Det trodde jag faktiskt att du visste, Helge?

 

Så påför deras arbetsgivare dem med uppgiften att servera mat och dryck. För detta ändamål har man ofta haft "supernumerary" (som det så flått heter på SASperanto) C/A. D.v.s fler C/A än vad lagen kräver.

När sen konkurrenterna börjar operera med minimum antal C/A så följer SAS efter, för att spara pengar så de kan sälja billigare biljetter och vara med i konkurransen.

Det innebär naturligt nog sämre service eftersom de är färre om arbetsmängden.

Att man då ber PAX om en så enkel tjänst som att ta med ut det man hade med in i flyget, är väl inte för mycket begärt..?

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men Jörgen da...det skal ikke mye til for å fyre opp deg ""

 

Du oppfattet nok ikke at dette med isen ble skrevet av meg med en god dose ironi. Selvsagt ville det vært idiotisk å gjøre noe slikt.

 

Men det med avisen er jeg ikke enig i, kabinpersonalet skal jo samle inn alt avfall. Og når en avis er lest så er jo også denne avfall, så hvorfor skal de ikke samle inn dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppfattet nok ikke at dette med isen ble skrevet av meg med en god dose ironi. Selvsagt ville det vært idiotisk å gjøre noe slikt.

 

Du skrev ju faktiskt att det inte var någon dum idé... Inte lätt att förstå att du menar det motsatta..? Gör du alltid det?

 

Använd en "smiley" eller liknande...

 

Men det med avisen er jeg ikke enig i, kabinpersonalet skal jo samle inn alt avfall. Og når en avis er lest så er jo også denne avfall, så hvorfor skal de ikke samle inn dette selv?

 

Du, i egenskap av passagerare, vill ju inte betala för extra service... Du vill ju bara ha billigare biljetter. Då är det bara att finna sig i att bli bedd om att ta med ditt eget söppel ut.

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey Jörgen! ""

 

Du, i egenskap av passagerare, vill ju inte betala för extra service... Du vill ju bara ha billigare biljetter. Då är det bara att finna sig i att bli bedd om att ta med ditt eget söppel ut.

 

Nei, avisen lar jeg ligge...

 

Men jeg har aldri sagt at jeg ønsker så billige billetter at flyselskapene ikke har råd til å vedlikeholde flyene sine. Jeg vil betale hva det koster å gå ombord i et trygt fly, og jeg forventer at selskapene følger opp dette. Refererer da til en annen tråd her som tar opp denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har aldri sagt at jeg ønsker så billige billetter at flyselskapene ikke har råd til å vedlikeholde flyene sine.

 

Nej, men det är ju heller inte diskussionen här..?

""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter til en annen tråd om den saken sa jeg...

 

Men la oss diskutere servering da, for det blir det smått med fremover. I morgen har SAS et møte med pressen, der det skal informeres om endel endringer. Noe av dette kjenner pressen allerede til.

 

SAS-gruppen senker billettprisene i Norge med 20%, dvs SAS, Braathens og Widerøe. Samtidig fjernes serveringen, unntatt på morgenflighter der det trolig vil bli servert en enkel frokost...og gratis aviser beholdes. Som en følge av dette fjernes en kabinansatt på 737 og MD, og her skal SAS nå operere på et minimum av det tillatte. De har jo tidligere varslet at 70 norske kabinansatte må gå.

 

Også her blir passasjerenes sikkerhet svekket, ettersom de overlates mer og mer til seg selv. En meget viktig oppgave de kabinansatte har er å sørge for en rask og effektiv evakuering om nødvendig. Nå er de snart borte, og for SAS dreier det seg utelukkende om kampen for å overleve...og kun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter til en annen tråd om den saken sa jeg...

 

Men la oss diskutere servering da, for det blir det smått med fremover. I morgen har SAS et møte med pressen, der det skal informeres om endel endringer. Noe av dette kjenner pressen allerede til.

 

SAS-gruppen senker billettprisene i Norge med 20%, dvs SAS, Braathens og Widerøe. Samtidig fjernes serveringen, unntatt på morgenflighter der det trolig vil bli servert en enkel frokost...og gratis aviser beholdes. Som en følge av dette fjernes en kabinansatt på 737 og MD, og her skal SAS nå operere på et minimum av det tillatte. De har jo tidligere varslet at 70 norske kabinansatte må gå.

 

Også her blir passasjerenes sikkerhet svekket, ettersom de overlates mer og mer til seg selv. En meget viktig oppgave de kabinansatte har er å sørge for en rask og effektiv evakuering om nødvendig. Nå er de snart borte, og for SAS dreier det seg utelukkende om kampen for å overleve...og kun det.

 

 

Helge,

 

Det er noen som satt minimumgrense for antall kabinansatte ombord, og jeg tror nok at de tenkte på sikkerheten og.

Du må innse at det å drive flyselskap er noe av det verste man kan gjøre i våre tider.

 

Det er da ikke rart at SAS velger å kutte det og det for å spare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jag skrev tidigare i denna tråd så är myndighetskravet 1 C/A per 50 säten... Det får de aldrig gå under.

 

Säkerheten blir inte direkt bättre pga fler C/A.

Ska man ha 50 C/A per flygning? Blir säkerheten bättre av det? Eller kan man nöja sig med 5? Eller 3?

Det viktiga är att det finns nog C/A till att bemanna nödutgångar och någon extra utifall C/A blir skadad.

 

Det finns en minimums gräns satt av myndigheterna. Den opererar konkurrerande bolag efter, och det kommer SAS också att göra. Samma med arbetstid. Vi ska arbeta max tillåten arbetstid enl. myndighetskrav.

 

Du klagar, igen, på att SAS blir så osäkert av att lägga sig på samma nivå som sina kunkurrenter, och samtidigt klagar du på att SAS är dyrt..?!

Hur många C/A tror du NAS flyger med?

 

/Jörgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...