Gå til innhold

Kortbane flyplassenes ILS


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Hello folkens!

 

Jeg bare lurer på om noen av dere også har det samme problemet som meg:

Hver gang jeg skal lande på en kortbane flyplass med ILS (f.eks. ENFG, ENVD, ENHK) kommer bare den horrisontale ILS'en inn. Og de rosa prikkene som pleier å komme inn på EFIS, kommer heller ikke.

Har kortbane flyplassene ikke vertikal ILS? Eller er det noe galt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå skal jeg fatte meg i korthet.

Jeg beklager om det blir litt uprofft forklart men jeg er litt trøtt og daff etter varmen så jeg må ha meg unnskyldt alle dårlige forklaringer!

Det er vel slik at de fleste kortbane flyplassene bare har "ILS" på en av rullebanene..

Dessuten er det ikke mange kortbane flyplasser som er utstyrt med full ILS, de har bare "halv" ILS som jeg liker å kalle det.

Dette vil da si at de bare har heading indikator, og ikke høydeindikator.

Dette er vel for at LZZ ikke er utstyrt med de nødvendige spesifikasjoner for å utøve denne form for frekvenssending.

Tror nok ikke det er feil hos deg nei, men om du kommer fra "motsatt" side av den rullebanen som har ILS, så må du huske at du fortsatt har samme RWY heading som LZZ for at man skal få den "rett"....

Hvis ikke kan det virke som du er på vei ut av ILS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå skal jeg fatte meg i korthet.

Jeg beklager om det blir litt uprofft forklart men jeg er litt trøtt og daff etter varmen så jeg må ha meg unnskyldt alle dårlige forklaringer!

Det er vel slik at de fleste kortbane flyplassene bare har "ILS" på en av rullebanene..

Dessuten er det ikke mange kortbane flyplasser som er utstyrt med full ILS, de har bare "halv" ILS som jeg liker å kalle det.

Dette vil da si at de bare har heading indikator, og ikke høydeindikator.

Dette er vel for at LZZ ikke er utstyrt med de nødvendige spesifikasjoner for å utøve denne form for frekvenssending.

Tror nok ikke det er feil hos deg nei, men om du kommer fra "motsatt" side av den rullebanen som har ILS, så må du huske at du fortsatt har samme RWY heading som LZZ for at man skal få den "rett"....

Hvis ikke kan det virke som du er på vei ut av ILS.

 

Du er vel litt ute å kjører her.

 

Etter som jeg vet er det ingen kortbaneplasser i Norge som har ILS. De har bare LOC / LLZ som er som sagt en del av et ILS system.Det som mangler er høydeinformasjonen. Det har vært et ønske om ILS på kortbaneplasser, men det lar seg ikke gjøre. Det som er på trappene er FMS appracher inn til kortbaneplassene.Med FMs vil en da få glidebane innfomasjon.

 

De fleste plassene har bare en LOC til en bane, men det er noen kortbane plasser har 2 LOC (Førde og Sandane).

 

Med ønske om en god sommer

 

Knut Sverre Syvertsen

home.c2i.net/knutss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de mer teknisk interesserte så er det faktisk ganske stor forskjell på Localizer-antennene på de forskjellige steder og. På enkelte flyplasser som f.eks Sandane ser antenne ut slik som de vi ser på enden av rullebanen på gardermoen.

 

På Skagen f.eks ser Localizerantenna ut som en rødt juletre som står litt skeivt opp i været.

 

På Sørkjosen lufthavn er det også en liten kuriositet med Localizer-anlegget. Det går en bilvei rett bak antennene, og derfor er det satt om trafikklys som stopper trafikken da LLZ er i bruk.

 

(For ikke å snakke om notodden der en bilvei går OVER rullebanen "" )

 

På en ILS-innflyvning kommer glideslopen, eller den "vertikale" indikatoren på instrumentene dine fra en antennemast som står ved terskelen på rullebanen du skal lande på. Localizeren står derimot på enden av rullebanen.

 

mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pirk: GS senderen skal normalt ikke stå ved terskelen, men 2-300 meter etter baneterskelen.

 

Notodden ja, jeg er faktisk på notodden nå, og har vært det helt siden søndag i forrige uke. Jeg har flydd det ene slepeflyet. Og på den nevnte bilveien stopper det stadig turister for å se på flyene. Det er mere enn en gang jeg har vært fristet til å drite i reglene som sier 150 fot QNH over veien for å ta en low pass i high speed over bobiler som står der ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå skal jeg fatte meg i korthet.

Jeg beklager om det blir litt uprofft forklart men jeg er litt trøtt og daff etter varmen så jeg må ha meg unnskyldt alle dårlige forklaringer!

Det er vel slik at de fleste kortbane flyplassene bare har "ILS" på en av rullebanene..

Dessuten er det ikke mange kortbane flyplasser som er utstyrt med full ILS, de har bare "halv" ILS som jeg liker å kalle det.

Dette vil da si at de bare har heading indikator, og ikke høydeindikator.

Dette er vel for at LZZ ikke er utstyrt med de nødvendige spesifikasjoner for å utøve denne form for frekvenssending.

Tror nok ikke det er feil hos deg nei, men om du kommer fra "motsatt" side av den rullebanen som har ILS, så må du huske at du fortsatt har samme RWY heading som LZZ for at man skal få den "rett"....

Hvis ikke kan det virke som du er på vei ut av ILS.

 

Du er vel litt ute å kjører her.

 

Etter som jeg vet er det ingen kortbaneplasser i Norge som har ILS. De har bare LOC / LLZ som er som sagt en del av et ILS system.Det som mangler er høydeinformasjonen. Det har vært et ønske om ILS på kortbaneplasser, men det lar seg ikke gjøre. Det som er på trappene er FMS appracher inn til kortbaneplassene.Med FMs vil en da få glidebane innfomasjon.

 

De fleste plassene har bare en LOC til en bane, men det er noen kortbane plasser har 2 LOC (Førde og Sandane).

 

Med ønske om en god sommer

 

Knut Sverre Syvertsen

home.c2i.net/knutss

Da var jeg ikke helt ute på kjøret...

Det var bare det at jeg manglet de rette ordene og navene, men jeg mente det du forklarte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...