Gå til innhold

Hvilket kart da?


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

 

Har ikke sett SAS kart. Bare i virkeligheten. Bruker AIP kart. Har også et fra Luftfarstverket, som ikke kan skaffes sånn uten videre. Har da hele sør-norge foran meg. Men også jeppesen, har jeg som PDF format. De er flotte og oversiktlige. Abbonerer ikke på AIP selv, men har lastet ned her fra FS.no. Men det er galt med serveren, slik at enkelte karter ikke er tilgjengelig for øyebliket. Kunne du tatt kopi av SAS kartene og sendt til meg. Er det lovlig?

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbonerer på AIP men skal få en bunke med alle kartene fra SAS også. De må være brae de, for både SAS og Widerøe bruker disse og er meget fornøyde med de.

 

Hei,

 

Widerøe bruker Jeppesen-kart. I tillegg har Widerøe egne "røde" kart for motorkutt (single engine), som er spesiallaget for Widerøe. Både Jeppesen og SAS er egentlig bedre å bruke i fly da disse kommer i A5-format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regna med Widerøe hadde SAS kart på lisens. Trodde ikke de brukte Jeppesen. Jeg for min del har fått et inntrykk av at SAS sine kart er veldig mye bedre for bruk i Skandinavia i og med at SAS selv har vært med å utvikla dem. SAS flyr jo stort sett her da, så da er nok kartene også litt spesiellt laget for situasjonen også.

 

Er det noen som vet om man kan få kjøpe SAS-kart, eller er det bare jeg som er heldig som får tilsendt 500 stk (A5) kart i posten, gratis? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg fikk det på internett, i 98 eller 99. Jeg var den siste som fikk de. Helt gratis. Bruker de aldri, bare for pynt. Det er nærmest hellig. Det er alle radialer, og TA rundt flyplasser, samt høyder du skal fly i . Og det er selvfølgelig fargekode, for å ikke blande sammen. Det er kun for sør-norge, og de tilhørende kontroll sentrene er med. Riktig så flott. Til vanlig bruker AIP/Jeppesen. De er fine og oversiktlige. ""

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang. SAS sine kart. Jeg ble kjent med en som jobber på Gardermoen, på Opperativ avd. eller noe slik jeg ikke husker navnet på. Jeg ble satt over til han en gang jeg skulle spørre om noen flyruter. Vi begynte å prate og plutserlig hadde det gått 1 og en halv time. Han lærte meg masse om innflyginger og prosedyrer og kartlesing osv. Jeg fant ut at jeg skulle ringe han dagen etterpå, for å spørre om jeg kunne kjøpe noen SAS kart, men han sa de ikke var til salgs, som han viste i alle fall, men han skulle unntaksvis sende noen SAS kart som var noen uker gamle. Det kommer nye kart hver dag. Helt sykt. Jeg spurte om det var nermere 100 stk eller noe slikt og han svarte, over 500! Han tok adressen min, og skulle sende det som en pakke i posten "" (Her nytter det ikke med noe brev)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kartet er et Enroute og viser alle høyder og radialer en skal fly. Samt frekvenser, og inndelingen av kontroll senter. Viser også NAV2 og ADF. Det er to fargekoder på det slik at ikke skal blande de ulike høydene. Målestokk 1:2.000.000 . Utstedt 15 juli 1999. SAmt at det viser de ulike klassene i høyder. Det er tre A4 som er inntil hverandre. Her har du full kontroll over Sør-norge. Bruker aldri kartet. Det er for pynt, men det er veldig fint. ""

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et Enroute Chart lower airspace som finnes i AIP ENR 6.2-1/3/5/7 og 9 (hele Norge inklusive Svalbard) tilsammen 5 A3 ark. Oppdateres støtt og stadig, siste rettelse er datert 15/5 2003. Ligger også på CDen for de som har den.

 

HPS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...