Gå til innhold

F16 over Ålesund?


Lars K. Rønes

Anbefalte innlegg

Fra Ørlandet, Rygge, og Bodø, er det ganske konstant F-16 trafikk, ut til alle retninger.

Og så snart en F-16 tar av er det jo en øvelse. De er jo ute for å trene...om så bare for flytreningen. De driver jo ikke noe passasjertransport.

Hver eneste flight er nøye forberedt på forhånd om hva som skal skje og hvor de skal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvaret kan finne på å trene hvor som helst.

 

Jeg husker veldig godt en episode for 3 år siden. Tror det var en Nato-øvelse som pågikk.

Ved fergekaia på Vågan (ved FKN Reitan 3 mil øst for bodø)

kom jeg kjørende forbi med motorsykkel, da jeg oppdaga et svært missil-batteri som sto på utkjøringen til kaia. Nyskjerrig som jeg er måtte jeg jo stoppe å se litt nærmere på det.

Ca 5 sekund etterpå kom det 4 tyske Tornado-fly brølende i ca 20-30 meters høyde, i tur å orden rett mot batteriet som jeg sto å beundret på ca 1m avstand.

Kan virke som de brukte missilbatteriet som "mål" ja...

 

Jeg trudde rett å slett jeg skulle få hjertefeil!!

Kunne gått virkelig galt i buksa!!

 

Som sagt... forsvaret trener hvor som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ørlandet, Rygge, og Bodø, er det ganske konstant F-16 trafikk, ut til alle retninger.

 

Ehem...er ikke videre mye F-16 trafikk fra Rygge lenger...om du ikke har fått det med deg så har 332 blitt flyttet til Bodø, så de eneste "jagerene" som oppererer fra Rygge nå er eks 336 F-5'er...

 

Hva F-15 angår, så har også jeg opplevd disse, og er enig i at lyden rett etter at de har passert er ganske spesiell ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt vært F-16, men i disse dager er det USAF F-15 på Ørlandet som man også kan risikere å observere. Har sett disse både i går og i dag, med en merkelig men flott lyd.

 

Kan dette forklare de to F-15 flyene jeg mener å ha oppservert litt over fræna i Møre og Romsdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt vært F-16, men i disse dager er det USAF F-15 på Ørlandet som man også kan risikere å observere. Har sett disse både i går og i dag, med en merkelig men flott lyd. ""

 

Fy steike! "" Da hadde jeg rett! Jeg syntes jeg så 2 halefinner på de, og tenkte: Det der er vel F15? Men så tenkte jeg en gang til: Neeeei.. Er vel ingen F15 i Norge vel? Jaja, var sikkert bare sola som gjorde det, sikkert F16 ""

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er blitt lite flyging fra Rygge den siste tiden, men de tre-fire siste dagene har jeg sett mer aktivitet enn på lenge. Dessuten er det litt aktivitet der etter mørkets frembrudd... ""

 

\\\\Jardar

(tidligere F-16 tekniker fra Rygge...)

 

Ble litt fascinert av navnet ditt...

Jeg oeg en kammerat satt for et par uker siden og diskuterte om hvor tøft navnet Jardar egentlig var, etter at jeg hadde hatt en rollespill figur ved samme navn ""

 

Ja, har vært litt aktivitet den siste tiden, sett et par F-5'er, og så to tyske Phantoms, for noe jeg tror kan ha vært en uke siden...tidsbegrepet er ikke så lett å holde styr på i disse ferie tider ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...