Gå til innhold

Radioscanner


Fredrik Wold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk låne en Maycom Ar-108 radioscanner av en kamerat, for å se om den fungerte siden han ikke hadde noen bruksanvisning til den.

Siden jeg jobber på sykehuset i lillehammer fikk jeg inn AMK sentralen her, og det fungerte bra. For det meste bare statisk siden det er et oppringt samband.

 

Jeg vil prøve den på noe som det er litt mer trafikk på f.eks en flyfrekvens. Jeg lurer da på, med tanke på min plassering (sentralt i Lillehammer) og med det mottageren jeg har, vil jeg da kunne ta inn f.eks Oslo Approach eller lignende hvor jeg kan høre kommunikasjon mellom fly osv?

 

Kan bemerkes at jeg er rimelig fersk innenfor området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tror nok du kan få inn en del trafikk fra oslo app på Lillehammer, men kun flyene, tror du sliter med å høre flygelederen. Ellers klarer du selvsagt å få inn oslo sektor nord. Du vil selvsagt ikke få inn trafikk i lav høyde langt sør, dvs tviler på at du vil høre trafikk under 6-7 tusen ft over GM.

 

Hilsen utflytta Lillehamring ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja!

Jeg fikk inn Oslo APP nord i dag, men det rimelig stille i dag, de flyr kanskje inn fra sør i dag?

Uansett, så er det ikke direkte bra kvalitet det er vel noe med hvor flyene er når de sender til oslo. Klarer såvidt å høre hva de sier ""

 

Morro er det lell, jeg vurderer å invistere i en liten scanner ja ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere flykompisser ""

 

Tenkte meg også å kjøpe en slik Radio som tar i mot frekvenser opp i mot 135 mhz slik at jeg får inn bl.annet flysambandet. Hører at det skal være lovelig å kjøpe, eie og bruke slike radiomottakere i Norge nå, men gjelder dette også slike radioer som også har sendere? Noen som kan litt om regelverket? Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en MAYCOM AR 108

Radio. Jeg ser at det blir solgt veldig mye av den og prisen er også ganske grei. Veil. 1450 nok, så den selges for 1050-1400 kr. Anbefales denne? Har den også radiosender? Hadde vært kjekt med en slik som man også kunne bruke som walkietalkie ""

 

*Svette* (24 grader i skyggen ute, ENVD)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere flykompisser ""

 

Tenkte meg også å kjøpe en slik Radio som tar i mot frekvenser opp i mot 135 mhz slik at jeg får inn bl.annet flysambandet. Hører at det skal være lovelig å kjøpe, eie og bruke slike radiomottakere i Norge nå, men gjelder dette også slike radioer som også har sendere? Noen som kan litt om regelverket? Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en MAYCOM AR 108

Radio. Jeg ser at det blir solgt veldig mye av den og prisen er også ganske grei. Veil. 1450 nok, så den selges for 1050-1400 kr. Anbefales denne? Har den også radiosender? Hadde vært kjekt med en slik som man også kunne bruke som walkietalkie ""

 

*Svette* (24 grader i skyggen ute, ENVD)

 

Hei

 

Ar-108 er en helt grei scanner til å lytte på fly,amk,politi og brann med, men man kan ikke sende med den..dette er en scanner allså en mottaker..vist du er ute etter en sender så kan du kjøpe en PMR radio som ble lov fra 1.juli..denne sender på 446Mhz 0,5W og har 8kanaler. Man får 2 slike for en 1000lapp og best av allt den er lisens fri ""

 

Ellers så har man jo CB 27Mhz radioer som kan brukes opp til 4W 40 kanaler uten lisens..men det er ikke mange som bruker dette, pgr av støy og o.l.

 

Håper det ble litt klarere nå ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sitter med en Maycom AR-108 nå som jeg har tukla litt med de siste dagene, og jeg er fornøyd med den.

Får inn AMK sentralen uten problemer og også Oslo APP Nord med den, dog noe skurrete til tider, men det avhenger hvor flyene er når de sender.

Morsom liten sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITAT: vist du er ute etter en sender så kan du kjøpe en PMR radio som ble lov fra 1.juli..denne sender på 446Mhz 0,5W og har 8kanaler. Man får 2 slike for en 1000lapp og best av allt den er lisens fri.

 

Hva er en PMR radio? FÅr jeg inn flyfrekvenser med denne? Kanskje jeg må investere i både en liten scanner, og et sett walkietalkier? Jeg hadde håpa på at man kunne få begge deler i samme dings ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

 

Ar-108 er en helt grei scanner til å lytte på fly,amk,politi og brann med, men man kan ikke sende med den..dette er en scanner allså en mottaker..vist du er ute etter en sender så kan du kjøpe en PMR radio som ble lov fra 1.juli..denne sender på 446Mhz 0,5W og har 8kanaler. Man får 2 slike for en 1000lapp og best av allt den er lisens fri ""

 

Ellers så har man jo CB 27Mhz radioer som kan brukes opp til 4W 40 kanaler uten lisens..men det er ikke mange som bruker dette, pgr av støy og o.l.

 

Håper det ble litt klarere nå ""

 

Det ble litt klarere nå, men er det lov til å sende med en radiosender da, som sender på flyfrekvens?

 

Er det lisensfritt å ha et sett med walkietalkier? Kreves det noe godkjenninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En PMR er et lisens fritt radio samband,Gå inn på dittvalg.no og trykk på KDR der finner du litt av hvert ""

 

Vist du er ute etter en scanner som kan sende så er vell Kenwood TH-F7E en fin liten sak(sparer til en sånn) men den kan bare sende på radioamatør bandene som man må ha lisens for å sende på.

 

PS: Og det er ikke særlig smart å sende på fly bandet som Anders sier.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...