Gå til innhold

Jumbojet mellom Oslo og København


O85_

Anbefalte innlegg

Fra januar kan du reise med et av verdens største passasjerfly på lokalruten mellom Oslo og København.

 

 

Tre i uken. Det er eksotiske Thai Airways som åpner rute til Kastrup som mellomlanding på vei mot Bangkok. Det skjer fra januar av, og flyselskapet skal ha tre ukentlige avganger fra Oslo. Maskinen som skal brukes er en riktig gigant - en Boeing 747-400, eller en Jumbojet, som tar inntil 400 passasjerer. Aldri tidligere har et større passasjerfly hatt rute til Oslo Lufthavn Gardermoen.

 

- Det norske markedet har vært i klar vekst de senere årene, og vi regner med at 80 000 nordmenn besøker Thailand hvert år. Vi har hittil fløyet våre ruter ut fra København, og nordmenn har følgelig måttet reise med annet selskap dit før de har kunnet gå om bord hos oss. Fra januar skal de slippe å bytte fly i København og det tror vi vil oppleves som en klar service-forbedring for våre norske kunder, sier salgssjef for Thai i Norge, Hilde Hirai.

 

Hirai regner med at ruten Oslo - København vil trekke til seg en god del trafikk på grunn av det spesielle at man kan reise med en Jumbojet og med et eksotisk selskap som vil bli et særsyn på en norsk flyplass. Hun avviser imidlertid ethvert håp om at Thai vil innlede noen ytterligere priskrig på denne ruten der SAS og det norske lavprisselskapet Sterling i dag er enerådende.

 

- Thai er ikke noe billigselskap, og vi ønsker heller ikke å fremstå i den klassen heller. Vi kommer nok til å kjøre introduksjonspriser i starten på vår rute mellom Oslo og Bangkok, men ellers vil nok prisen vår ligge på dagens nivå - rundt 5000 kroner tur/retur for billigste kategori, sier Hirai.

 

Thai vil ankomme Oslo Lufthavn Gardermoen hver mandag, torsdag og fredag, og selskapet har stor tro på at tilbudet vil bli godt mottatt hos det reisende publikum. Hirai sier at åpningen skjer i forståelse med samarbeidspartner SAS, og at selskapet har brukt flere år på å analysere markedet fra Norge.

 

- Nå har vi funnet tidspunktet riktig, sier Hirai som har god tro på at ruten skal bli helårig.

 

skriver aftenposten.

 

 

-Ja det var på tide ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men Thailand er de siste årene blitt et veldig populært resiemål for nordmenn (og det er forøvrig ikke uten grunn!!), og nå slipper mann å fly/reise med et annet selskap til København, for så å fly derifra, men man kan bare sette seg på flyet i Oslo, og følge det samme flyet hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirai regner med at ruten Oslo - København vil trekke til seg en god del trafikk på grunn av det spesielle at man kan reise med en Jumbojet og med et eksotisk selskap som vil bli et særsyn på en norsk flyplass.

 

Kan ikke forstå dette på noen annen måte enn at det er mulig å hoppe av i København. Skulle jo tro at det var dårlig økonomi å kun fly med halvfulle maskiner hvis muligheten for å fylle opp flyet er tilstede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikkje så mykje med økonomi å gjøre som proteksjonisme.

Uten en såkalt kabotasje avtale vil ikkje Thai få lov til å frakte passasjerer mellom Norge og Danmark, skulle eg tru.

Men har de en slik avtale, skulle det ikkje være noe i veien for å reise OSL-CPH med Thai.

Sannsynligvis ville du da gjort det på et SK flightnummer gjennom codeshare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik har rett. PIA har ikke konsesjon for å fly passasjerer fra Oslo til København, men siden det er dårlig utnyttelse av ressurser å fly halvtomme fly og Thai er med i Star Alliance, kan det tenkes at man får frakte passajerer mellom OSL og CPH i samarbeid med SAS. I så fall vil jeg nok være blant de første passasjerene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke diskriminerende ment bare så det det er sagt.

 

Når jeg står på engm og ser PIA komme som slår det meg hvor enormt det må stinke i cocpit? he he ser det bare for meg liksom. Det er jo stor mat kulturell forskjell med tendenser til myyyye løk div...Jeg besøker rett som det er det pakistanske og indiske kjøkkenet i oslo og digger det...men når du ikke spiser selv da...ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute å diskriminere jeg heller, mel jeg kunne aldri tenke meg å reise med PIA, eller noesomhelst indisk, kinesisk eller afrikansk selskap. Å bli sperret inne i et fly i mange timer sammen med hundrevis av folk som har en annen kultur, og et annet kosthold enn meg frister ikke. jeg, og de fleste personer fra vestlige kultur liker å ha en viss avstand til folk rundt seg og rolige omgivelser uten folk som prater i et kjør, og dette respekteres ikke av f.eks. kinesere.

 

PS: Har forresten hørt at asiater synes nordmenn stinker. Har visst med melkeforbruket å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror egentlig ikke det lukter noe annerledes, det spørs jo, men jeg tror det er mange her som tror flyvertinnene i sånne selskaper er gamle, tannløse, har sjal, møkkete klær og lukter sterkt, men det er jo ikke sånn! Det vet jeg, kjenner et par som har flydd PIA, og de sier det er helt vanlig der, flyvertinnene har pakistanske klær, men de er koselige og pene og alt det der... Men de andre passasjerene kan det jo hende dere snakker om... Norske kan stinke de og, hehe ""

 

Jeg synes det bare er stilig når flyvertinnene bruker nasjonaldraktene sine... Emirates for eksempel, der har de veldig fine uniformer... Hva med å la Braathens folka bruke bunad ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute å diskriminere jeg heller, mel jeg kunne aldri tenke meg å reise med PIA, eller noesomhelst indisk, kinesisk eller afrikansk selskap. Å bli sperret inne i et fly i mange timer sammen med hundrevis av folk som har en annen kultur, og et annet kosthold enn meg frister ikke. jeg, og de fleste personer fra vestlige kultur liker å ha en viss avstand til folk rundt seg og rolige omgivelser uten folk som prater i et kjør, og dette respekteres ikke av f.eks. kinesere.

 

PS: Har forresten hørt at asiater synes nordmenn stinker. Har visst med melkeforbruket å gjøre.

 

Herregud dette er det verste.., har du i det hele tatt vært ute å reist eller? Hvordan kan et menneske bli så intollerant som du er? Bare lurer? Rart at du overlever dagen når alle andre må tilpasse seg deg hele tiden.. Personer med din type psyke er de som IKKE blir sendt ut i rommet eller til arktis, folk hadde rett og slett blitt gale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute å diskriminere jeg heller, mel jeg kunne aldri tenke meg å reise med PIA, eller noesomhelst indisk, kinesisk eller afrikansk selskap.

 

Du har tydeligvis ikke peiling på hva de forskjellige selskapene kan tilby. South African er har godt renome, og Cathay Pacific har flere år på rad vært kåret blandt de aller beste selskapene i verden. Fjortisholdning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlever dagen ved å ikke være tvingende politisk korrekt hele tiden. Du burde forsøke det en gang. ""

 

Har du ikke lest mine poster i "Arme meg" tråden? Jeg har mine perioder jeg også. "" Er forresten fullstendig enig i at SIA er å foretrekke, men så kommer Thai ikke langt etter.. De har ihvertfall flyvertinnene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da løser dere alle problemer med å reise direkte fra OSL til Phuket med MyTravel A330, går hver Tirsdag kl 23.00, mellomlander i Emiratene. Der er det iallefall mange nordmenn ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute å diskriminere jeg heller, mel jeg kunne aldri tenke meg å reise med PIA, eller noesomhelst indisk, kinesisk eller afrikansk selskap. Å bli sperret inne i et fly i mange timer sammen med hundrevis av folk som har en annen kultur, og et annet kosthold enn meg frister ikke. jeg, og de fleste personer fra vestlige kultur liker å ha en viss avstand til folk rundt seg og rolige omgivelser uten folk som prater i et kjør, og dette respekteres ikke av f.eks. kinesere.

 

PS: Har forresten hørt at asiater synes nordmenn stinker. Har visst med melkeforbruket å gjøre.

 

Hvis du ikke kan sitte i fly med folk som har en annen kultur er jo feriemålene dine begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...