Gå til innhold

Luftkommando og kontroll


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å søke meg inn på luftkommando og kontroll, som visst er det som er nærmest flygeleder i forsvaret. Jeg vet at jeg da plikter meg til 1 år med opplæring og 1 år med praksis med full lønn. Men av den informasjonen jeg har fått er det litt uklart om jeg også får full lønn under opplæringen? Hvor mye er full lønn? Noen her som har tatt dette? Og kanskje det viktigste: Gir det meg noen fordeler når jeg seinere skal søke på AVINOR sin flygelederskole? Det står jo at personer med annen relevant utdanning vurderes individuelt. Og hva gjør man egentlig i denne stillingen? Hvor blir man sannsynligvis stasjonert?

 

Håper noen kan svare meg på disse få spørsmålene, og gjerne litt annen info også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er Luftforsvarets befalsskole du snakker om siden du nevner plikttjeneste. I så fall får du i utgangspunktet dagpenger som alle andre som er inne til førstegangstjeneste mens du er aspirant/elev. Pliktåret er du sersjant og får lønn deretter. Hvor mye det er for tiden vet jeg ikke, det er over 15 år siden jeg var det så det har nok endret seg en del.

 

Se forøvrig her:

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/operativ/studie/

 

Ellers er jo Mission Support i fokus rundt på de ulike skvadronene for tiden, og det kan jo være vel så interessant som L/K, for de som er flyinteressert.

 

HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir det meg noen fordeler når jeg seinere skal søke på AVINOR sin flygelederskole? Det står jo at personer med annen relevant utdanning vurderes individuelt.

 

Nei - det gir deg ingen andre fordeler i opptaksøyemed. Det med "annen relevant" utdanning er for de som ikke oppfyller de formelle opptakskrav (fordypning i matte/engelsk)

 

Dine resultater på opptaksprøven(e) er det eneste som betyr noe, i tillegg til din helsetilstand og vandel.

 

Men selvfølgelig - du lærer jo ting under en slik tjeneste som du vil få bruk for under utdanningen.

 

Hvor blir man sannsynligvis stasjonert?

 

Velger du fordypning i "Kontroll" havner du på Sørreisa (Troms) eller Mågerø (Vestfold). Velger du luftkommando så havner du i "Opsen" på en av flystasjonene (Rygge, Ørlandet, Bodø, Andøya, Gardermoen.. er det fler?)

 

Vil bare gjøre deg oppmersom på at du FØRST blir tatt inn på luftforsvarets generelle befalsutdanning på Kjevik for deretter og bli fordelt på fagfelt etter ønsker. Med andre ord; har du riktig uflaks og mange f.eks søker L/K-utdanning så kan du havne på en annen fagutdanning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakthold og Sikring har en tøff utdannelse. Mye action og mye interessant på timeplanen.

 

Men vær klar over at du i pliktåret antageligvis blir satt til å passe på en gjeng mer eller mindre slappe vaktsoldater og gjøre mer eller mindre meningsløse oppdrag.

 

Iallefall hvis du havner på Rygge Flystasjon ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det fler?)
Bardufoss.....Nå er "vi" ikke en stor stasjon, men Wing Ops (Eller hvar det Base Ops "" ), det har vi nå ennå!! ""

 

Hva gjelder fordeler ved inntak til Avinor's flygelederutdannelse, så kommer det du lærer ved K&V først til nytte når du først er kommet inn. Dvs man veit en del om militære oprasjoner og luftromsoppbygging (Selv om det ikke virker som Sørreisa/mågerø kunne trenge ett kurs innimellom "" )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakthold og Sikring har en tøff utdannelse. Mye action og mye interessant på timeplanen.

 

Men vær klar over at du i pliktåret antageligvis blir satt til å passe på en gjeng mer eller mindre slappe vaktsoldater og gjøre mer eller mindre meningsløse oppdrag.

 

Iallefall hvis du havner på Rygge Flystasjon ""

 

Hehe,javel ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer Håkon, har du gått befalsskolen på Kjevik ettersom du vet dette?

 

Nei, men har et par kompiser som har gått der - samt at jeg prata en del med befalet mitt under førstegangstjenesten om akkurat dette.

 

Er/var fristet til befalsskolen i luftforsvaret, og nå har dte i tillegg kommet en helt ny ordning hvor de som allerede har fullført førstegangstjenesten får drastisk kuttet ned på "aspirantperioden", altså grunnutdanningen, og kan gå rett på fagutdannelsen! Opptakskravene er forøvrig de samme - og for undertegnedes egen del må jeg nok legge opp noen ukers treningsprogram for å fikse det.. hehe ""

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...