Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man kalle den øde flyplassen på Gardermoen for Norges hovedflyplass?

 

Denne sk. hovedflyplassen betjenes av ETT ikke-europeisk flyselskap...

 

Gardermoen er riktignok kåret til den flyplassen med færrest forsinkelser, men er det så rart når det nesten ikke er noen flygninger der?

 

Norges hovedflyplass heter Kastrup.

Skrevet

Ikke så rart egentlig, bortsett fra for Oslo sin relativt lille befolkning, er det en stor ulempe å fly fra Gardermoen, og når man kommer inn i landet må man hente ut bagasjen og ta den igjennom tollen og sjekke den inn på nytt. Klart at dette taler mot Gardermoen når alle de største byene har direkteforbindelse med Kastrup.

 

Kastrup har flere millioner i både Danmark og Sør-Sverige i kjøreavstand til flyplassen i tillegg til at den ligger midt i Skandinavia og midt mellom Norge/Sverige og mellom-Europa. Ingen dansker eller svensker ville vært interessert i Gardermoen som hub.

 

Så konklusjonen blir at Gardermoen er en hub for østlandet, mens Kastrup er hub for Skandinavia.

 

Skrevet
Hvordan kan man kalle den øde flyplassen på Gardermoen for Norges hovedflyplass?

 

 

Hvilken annen flyplass skulle da være hovedflyplass? Det mest nærliggende er jo å velge den med størst trafikk...

Skrevet

Valget av hovedflyplass daterer seg tilbake til utlysningen allerede i 1956, da Fornebu hadde vært åpen i 17 år...

 

Mange forslag ble fremlagt, men til slutt stod man igjen med Gardermoen og Hurum som alternativer - og det er her den politiske delen kommer. Hurum ble klarert, stedet viste seg å være ypperlig. Arbeiderpartiet som regjerende parti hadde det endelige valget under statstråd Kjell Opseth, og hvor partiet presset på med Gardermoen som et forslag for å forene Østlandet nord for Oslo.

 

Hvorvidt dette var malplassert eller ikke er vel igrunn temaet i denne tråden - men de få reisende som besøker Norge årlig har ikke videre sans for plasseringen. Klimatisk er det helt spesielt og distanserer seg relativt fra Osloområdet.

 

Enda mer interessant er forbindelsen som måtte til for at flyplassen i det hele tatt skulle bli aktuell, nemlig Flytoget. Kostnadene til denne konstruksjonen kostet nærmest det samme som hele hovedflyplassen, og det er ille.

 

Hurum kunne tatt i mot trafikk både fra sjøen og fra land. Forbindelser kunne enkelt etableres. Hurtig og absolutt rimeligere og nærmere hovedstaden.

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...