Joakim Brestrup Skrevet 3. juni 2003 Skrevet 3. juni 2003 Hvordan kan man kalle den øde flyplassen på Gardermoen for Norges hovedflyplass? Denne sk. hovedflyplassen betjenes av ETT ikke-europeisk flyselskap... Gardermoen er riktignok kåret til den flyplassen med færrest forsinkelser, men er det så rart når det nesten ikke er noen flygninger der? Norges hovedflyplass heter Kastrup. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 3. juni 2003 Skrevet 3. juni 2003 PIA er ikke i fra Europa Aeroflot er delvis ikke Europeisk. Siter
Joakim Brestrup Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Skrevet 3. juni 2003 Jeg bøyer meg i stvøvet... Norges hovedflyplass betjenes av hele TO interkontinentale flyselskaper! Siter
Øyvind Hansen Skrevet 3. juni 2003 Skrevet 3. juni 2003 Ikke så rart egentlig, bortsett fra for Oslo sin relativt lille befolkning, er det en stor ulempe å fly fra Gardermoen, og når man kommer inn i landet må man hente ut bagasjen og ta den igjennom tollen og sjekke den inn på nytt. Klart at dette taler mot Gardermoen når alle de største byene har direkteforbindelse med Kastrup. Kastrup har flere millioner i både Danmark og Sør-Sverige i kjøreavstand til flyplassen i tillegg til at den ligger midt i Skandinavia og midt mellom Norge/Sverige og mellom-Europa. Ingen dansker eller svensker ville vært interessert i Gardermoen som hub. Så konklusjonen blir at Gardermoen er en hub for østlandet, mens Kastrup er hub for Skandinavia. Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 3. juni 2003 Skrevet 3. juni 2003 Nouvelair Tunisia er vel heller ikke Europeeisk, men heller Afrikansk, så da har vi tre da.. Opererer det så mange "IKKE europa" selskaper på CPH da? Siter
Sean Berntsen Skrevet 3. juni 2003 Skrevet 3. juni 2003 Hvordan kan man kalle den øde flyplassen på Gardermoen for Norges hovedflyplass? Hvilken annen flyplass skulle da være hovedflyplass? Det mest nærliggende er jo å velge den med størst trafikk... Siter
Øyvind Hansen Skrevet 3. juni 2003 Skrevet 3. juni 2003 Det relevante spørsmålet er vel ikke hvilke ikke-europeiske selskaper som opererer på en flyplass, men hvor mange avganger det er til ikke-europeiske destinasjoner. Og det er det ikke mange av på Gardermoen. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 3. juni 2003 Skrevet 3. juni 2003 Hvor er disse flyselskapene fra? TNT DHL UPS Alle de har vel base i Brussel.. Siter
Magnus Breder Skrevet 3. juni 2003 Skrevet 3. juni 2003 Valget av hovedflyplass daterer seg tilbake til utlysningen allerede i 1956, da Fornebu hadde vært åpen i 17 år... Mange forslag ble fremlagt, men til slutt stod man igjen med Gardermoen og Hurum som alternativer - og det er her den politiske delen kommer. Hurum ble klarert, stedet viste seg å være ypperlig. Arbeiderpartiet som regjerende parti hadde det endelige valget under statstråd Kjell Opseth, og hvor partiet presset på med Gardermoen som et forslag for å forene Østlandet nord for Oslo. Hvorvidt dette var malplassert eller ikke er vel igrunn temaet i denne tråden - men de få reisende som besøker Norge årlig har ikke videre sans for plasseringen. Klimatisk er det helt spesielt og distanserer seg relativt fra Osloområdet. Enda mer interessant er forbindelsen som måtte til for at flyplassen i det hele tatt skulle bli aktuell, nemlig Flytoget. Kostnadene til denne konstruksjonen kostet nærmest det samme som hele hovedflyplassen, og det er ille. Hurum kunne tatt i mot trafikk både fra sjøen og fra land. Forbindelser kunne enkelt etableres. Hurtig og absolutt rimeligere og nærmere hovedstaden. Siter
Øyvind Hansen Skrevet 3. juni 2003 Skrevet 3. juni 2003 Hvorfor kunne de ikke bare bygge ut Fornebu? Den hadde jo en utrolig praktisk beliggenhet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.