Gå til innhold

Widerøe Dash 8-300 med startproblemer!!


Håkon Søreide -ENBR-

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

som en del av dere kjenner til er jeg stasjonert i Stavanger hvor jeg er inne til førstegangstjenesten i Marinen. Leiren heter RSD (Rogaland Sjøforsvars Distrikt) eller Ulsnes som den kalles lokalt.

Anyway, når jeg skal tilbake til Bergen har jeg valget mellom fly eller Flaggruten. I det siste har jeg reist konsekvent med fly.

På torsdag skulle jeg reise med Widerøes rute WF430 til Bergen KL1845. Vi var alle kommet oss ombord i flyet (en Dash 8-300) motorene var i gang og pushback gjennomført. Da kapteinen annonserte at vi måtte inn igjen til gate for det var noen problemer med strømforsyningen. Motorene ble stoppet alt lys i kabinen forsvant, og en av bakkemannskapene kom ombord.

Så prøvde vi igjen motorene ble startet og lagde lenge den lyden en får når en starter en bil. Så startet tilslutt motorene og vi kom oss avsted til Bergen med lys ombord, men 15min. etter ruten.

Er det noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? Jeg mener kapteinen snakket noe om en koblingsboks som måtte bringes ombord. Jeg satt ellers helt bak i flyet og synes APU'en hørtes rar ut ved andre startforsøk.

 

mvh,

Håkon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Daniel Skjeldam:

Er ikke helt sikker, men dersom APU'en ikke virket som den skulle så trengte de kanskje luftstart. Det er svært vanlig å fly uten funksjonerende APU, og da trenger man luftstart.

Bare en ide...

 

DANIEL

Som flyfanatiker og Widerøe-ansatt må jeg protestere villt her....

 

1. INGEN, INGEN, INGEN av Widerøes fly har APU.

2. En DASH kan IKKE under noen omstendigheter startes med Airstarter. Motorene har elektrisk starter, og det er alt...

Dash'ene har rett og slett ingen mulighet for å startes med trykkluft...

 

Widerøe sine Dash'er er med andre ord avhengig av bakkestrøm for å starte... Den KAN vel starte på batteriene, men hver starter trekker 1300-1400 Amp, så da er det nok ikke stort igjen i batteriene...

Årsaken til det opprinnelige problemet vet jeg ingenting om, men at motorene var trege å få igang kan kanskje være forårsaket av for mye fuel i motoren. De var jo akkurat blitt startet opp og slått av igjen?

 

Større fly MÅ ha APU for å starte motorene.

APU'en forsyner flyet med varme, strøm, og trykkluft under bakkeoppholdet, og de fleste store og mellom-store jetflyene trenger trykkluft for å starte motorene...

Hvis APU'en er defekt så må motorene startes med trykkluft fra en ASU (Airstarter Unit). Dette er ofte bare en stor lufttank som kobles til flykroppen med en slange. Piloten kan da starte en av motorene på vanlig måte. Den andre motoren må startes etter at ASU'en er fjernet, da den ofte står i faresonen til den siste motoren. Da ASU'en er fjernet øker piloten turtallet på motoren han har startet, og benytter trykkluft fra denne motoren til å starte den siste med...

 

Håper dette kastet lys over ting...

 

Kenneth Sørensen

Stuer/ De-Icer ved Widerøe Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...