Ken-Robert Bjørkli Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hei! Jeg får stall på default 737-400 med en gang jeg overstiger FL290 Climbing til FL300.Og da er Barometertrykk-29.92.C-speed 280.Flaps-0.Pitot heat-On. Hva kommer dette av? Er svært irriterende å få cancelled ifr plan,pga dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hva var vertikal speeden din? Og hvis du staller er vel kansellert flightplan det siste du skal tenke på.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2003 Det husker jeg ikke?Hva er vanlig ved climb til FL300? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg bruker 1200-1900 fpm på mine fly på vei oppover. Har du sjekket at De-Ice er på da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Er 280 true eller indicated airspeed? Hvis det er det første er det for lavt ved FL290. Føvrig brukes mach til å angi hastighet over FL180. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Javel, og hvor har du det ifra at mach brukes for å angi hastighet over FL180 ? Det er vel avhengig av flytype til dels, men FL180 høres da VELDIG lavt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Er 280 true eller indicated airspeed? Hvis det er det første er det for lavt ved FL290. Føvrig brukes mach til å angi hastighet over FL180. 280 er indicated airspeed.De-ice var på.. Og visst vi forholder oss til den flytypen jeg brukte 737-400.Hva blir det rette oppsettet da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Noen som vet?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Dette er mest sansynlig en simulator/PC feil.En 737 med denne IAS og høyde vil ikke stalle uten at det blir trukket ganske kraftig i stikka.Ising og en plutstelig vekt økning er for usansynlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JM Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Så vidt jeg har hørt tidligere kan dette ha vært fordi de-ice stod på?!? Er ikke sikker, men bare et lite innspill..!?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 De-Ice stod på ? ?...Nå ble jeg veldig forvirret..Noen andre som har opplevd noe lignede? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Det er IAS/Mach som betyr noe ikke anti-ice.De-ice foretas på bakken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JM Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Ja, nettopp. De-ice foretas på bakken, og hvis man da glememr og skru av bryteren når man komemr opp i høyden, kan man får problemer!? Du kan også ha klatret for fort, noe som er mest sannsynlig. Og John: det er en de-ice funskjon på fly, utenom manuell de-iceing på bakken. Man bruker bl.a. varme fra motorene til å forhindre/fjerne ising. *correct me if I'm wrong* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Anti-ice koster motor kraft, men dersom IAS er korrekt vil ikke flyet stalle, men holde en lavere rate of climb.Om maskinen tidligere har steget raskt har ingen betydning bare IAS er korrekt og det ikke trekkes for mye "G".Det forekommer at anti-ice er nødvendig i ganske så store høyder, så om en skulle glemme anti-ice i "on" vil ikke flyet stalle om en holder korrekt IAS. De -ice foretas på bakken med spesielle biler eller installasjoner.Forskjellen her på anti-ice og de-ice er flisespikkeri fra min side.Ved langvarig kjøring på bakken skal engine anti-ice brukes som precautionary de-ice. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Ok.Men hvilken Ias skal jeg ha under climb FL300? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg har ikke manual for 737, men antar at den ikke skiller seg mye fra en dc-9.En dc9 begynner gjerne med IAS 300 og som høyden øker vil mach.nr. øke,så ved FL280 vil maskinen ha oppnåd ønsket mach=0.74/IAS300 og skal stige med dette mach. nr. videre.fra nå vil IAS synke med mach 0,74 og økende høyde.Etterhvert vil IAS nærme seg stall speed og mach nr må økes ,Tilsist kan en tenke seg ved max. høyde vil det bare være noen få knop som skiller mellom max. mach og stall speed. Det sitter sikkert noen med manual som kan sende deg korrekt speed. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 John har gitt et utmerket svar på overgang fra IAS til M. På 737 (når du flyr gjennom MCP (Autopilot-panelet)) vil automatisk overgang fra IAS til M skje ved rundt 26000 ft (real life). Hvis du ikke flyr DF374 med FMS - som passer dette automatisk - øker du farten til 280 over 10000 ft, holder 280 IAS v h a Vert Speed, og når du når Mach .74, er det den som gjelder. Hold den opp vha V/S til du når cruise-høyden. Hilsen Roald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein H. Enge Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Sjekk www.b737.org.uk/index.htm her finnes de fleste svar på spørsmål om 737 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken-Robert Bjørkli Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Tusen takk for alle svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Skifte IAS/MACH skjer ca ved FL260. Du kan selvfølgelig fly den IAS som tilsvarer MACH også over FL260. 280 KIAS ved FL 290 skal ikke gi stall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.