Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker 1200-1900 fpm på mine fly på vei oppover. Har du sjekket at De-Ice er på da? ""

Skrevet
Er 280 true eller indicated airspeed? Hvis det er det første er det for lavt ved FL290. Føvrig brukes mach til å angi hastighet over FL180.

 

280 er indicated airspeed.De-ice var på.. ""

Og visst vi forholder oss til den flytypen jeg brukte 737-400.Hva blir det rette oppsettet da?

Skrevet

Så vidt jeg har hørt tidligere kan dette ha vært fordi de-ice stod på?!?

Er ikke sikker, men bare et lite innspill..!?!

Skrevet

Ja, nettopp. De-ice foretas på bakken, og hvis man da glememr og skru av bryteren når man komemr opp i høyden, kan man får problemer!?

 

Du kan også ha klatret for fort, noe som er mest sannsynlig.

 

Og John: det er en de-ice funskjon på fly, utenom manuell de-iceing på bakken. Man bruker bl.a. varme fra motorene til å forhindre/fjerne ising. *correct me if I'm wrong*

Skrevet

Anti-ice koster motor kraft, men dersom IAS er korrekt vil ikke flyet stalle, men holde en lavere rate of climb.Om maskinen tidligere har steget raskt har ingen betydning bare IAS er korrekt og det ikke trekkes for mye "G".Det forekommer at anti-ice er nødvendig i ganske så store høyder, så om en skulle glemme anti-ice i "on" vil ikke flyet stalle om en holder korrekt IAS.

De -ice foretas på bakken med spesielle biler eller installasjoner.Forskjellen her på anti-ice og de-ice er flisespikkeri fra min side.Ved langvarig kjøring på bakken skal engine anti-ice brukes som precautionary de-ice.

Skrevet

Jeg har ikke manual for 737, men antar at den ikke skiller seg mye fra en dc-9.En dc9 begynner gjerne med IAS 300 og som høyden øker vil mach.nr. øke,så ved FL280 vil maskinen ha oppnåd ønsket mach=0.74/IAS300 og skal stige med dette mach. nr. videre.fra nå vil IAS synke med mach 0,74 og økende høyde.Etterhvert vil IAS nærme seg stall speed og mach nr må økes ,Tilsist kan en tenke seg ved max. høyde vil det bare være noen få knop som skiller mellom max. mach og stall speed. Det sitter sikkert noen med manual som kan sende deg korrekt speed.

Skrevet

John har gitt et utmerket svar på overgang fra IAS til M. På 737 (når du flyr gjennom MCP (Autopilot-panelet)) vil automatisk overgang fra IAS til M skje ved rundt 26000 ft (real life).

 

Hvis du ikke flyr DF374 med FMS - som passer dette automatisk - øker du farten til 280 over 10000 ft, holder 280 IAS v h a Vert Speed, og når du når Mach .74, er det den som gjelder. Hold den opp vha V/S til du når cruise-høyden.

 

Hilsen Roald

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...