Gå til innhold

koder


Anbefalte innlegg

Disse kodene heter ICAO-koder. Det er vel ikke så veldig stort system, men litt er det i vertfall. Alle de norske flyplassene har en kode som begynner med EN, f.eks, ENGM, Tyskland har ED, og alle land har fått tildelt sine "forbokstaver". EN står for Europe Norway. Men noe system i de to siste bokstavene skal du være god for å finne. ENGM er jo grei nok, GarderMoen, Bodø er ENBO, Florø er ENFL osv. Men så er det noen det er enda mindre system i, f.eks. Flesland er ENBR (men her kommer det vel av Bergen). Men jeg tror de fleste lærer seg en god del koder for Norge ganske raskt, og landsbokstavene til en god del andre land, og kanskje også til noen store flyplasser i utlandet.

 

Men man må nesten ha denne listen som er henvist til tidligere for å få oversikt. Alle titusener av kodene kan en mann umulig huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De amerikanske småplassene kan ikke lenger bruke bare 3tall\\bokstaver som designator.F.eks. plassen som i FS2002 er kallt 36x heter nå FA38.Woods and Lake Airpark.Hadde nylig besøk av en som praktisk talt bor på denne plassen.

Han bor så nærme RWèn at av og til går han bort til flymaskiner og ber dem vende litt på seg under runup for støvet går rett mot huset hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det samme over hele USA.Jeg ser av FS2002 at mange plasser i Calif. har 3tall\\bokstaver.Siden det var et FAA pålegg å forandre x36 til FA38 i FL. tror jeg det kan gjelde hele USA.Og med småplasser mente virkelig små plasser. Dette vet jeg ikke , men jeg antar at det er slik.

Se FAA doc.7350.7K Location identifier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...