Markus Stiris Skrevet 26. april 2003 Skrevet 26. april 2003 Heisann Tok en tur innom airlines.net og tittet på en del b737 bilder. Fikk da se at mange flyselskaper og modeller som var med winglets. Er dette noe som blir standard på boeing sine 737 fremover, slik det er på a 319 osv...Eller er dette noe fly selskapene må "bestille" ekstra? Og har det evt. stor effekt på flyve egenskapene til flyet? Markus Siter
Morten Nelson Skrevet 26. april 2003 Skrevet 26. april 2003 Det er ekstrautstyr. Syns det ser jævli tøfft ut med winglets. På 737'en. Siter
Sean Berntsen Skrevet 26. april 2003 Skrevet 26. april 2003 Hmm...det som er på airbus-flyene kan vel kun kalles winglets under tvil. Det er vel mest for imagens skyld. Siter
Anders Presterud Skrevet 27. april 2003 Skrevet 27. april 2003 Airbus sine winglets har nok også noe for seg, selv om de på de mindre modellene (A320-familien) ikke er så store som på Boeing 737. Les mer om winglets i Flynytt. Siter
Tord Øvrebotten Skrevet 27. april 2003 Skrevet 27. april 2003 Jeg bare digger 737-800 maskinen som har Winglets. Jeg skulle ønske det var en skikkelig freeware fly av den typen, med wing view og hele pakken ... Da hadde jeg vert fornøyd!! Jeg har funnet noen bra addons, men de er ikke laget i G-MAX, så de har ikke wing-view heller, noe som jeg synes er litt dumt. For de ser ganske så flotte ut... Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 27. april 2003 Skrevet 27. april 2003 La meg kverulere litt her: Airbus sine heter ikke winglets, men "end plates" Så du som sier at det kun kan kalles winglets under tvil har faktisk helt rett. Siter
Sean Berntsen Skrevet 27. april 2003 Skrevet 27. april 2003 La meg kverulere litt her: Airbus sine heter ikke winglets, men "end plates" Så du som sier at det kun kan kalles winglets under tvil har faktisk helt rett. Mohaha.. Siter
Sveinung Petterson Skrevet 27. april 2003 Skrevet 27. april 2003 La meg kverulere litt her: Airbus sine heter ikke winglets, men "end plates" Heiter ikkje dei "wingtip fence"? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 27. april 2003 Skrevet 27. april 2003 La meg kverulere litt her: Airbus sine heter ikke winglets, men "end plates" Heiter ikkje dei "wingtip fence"? Jo, men ikke si det til Tarjei.... Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 27. april 2003 Skrevet 27. april 2003 Nå beveger jeg meg på tynnere is her, men er ikke wingtip fence rett og slett en fellesbenevner for alt som hindrer lufta i å strømme ifra undersiden mot oversiden ? Mens endplate, winglets og resten av greiene er navnet på de forskjellige typer wing fence ? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. april 2003 Skrevet 28. april 2003 Vel... Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg finner ingen tekster på nettet som refererer til A320's "Winglets" som "Endplates" (eller variasjoner av ordet). Faktisk finner jeg ingen som bruker "Endplate" i den sammenhengen i det hele tatt. "Endplate" brukes iallefall ofte om adapter-plater i enden av pumper og elektriske motorer... Derimot så betegnes de som "Wingtip-Fence" i 90% av tilfellene, og de resterende som "Winglets". På A320 altså... På B737 omtales de som "Winglets eller "Blended Winglets" uten unntak... Siter
Markus Stiris Skrevet 28. april 2003 Forfatter Skrevet 28. april 2003 Okey...Takk for respons og infoen som er blitt skrevet. Markus Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 28. april 2003 Skrevet 28. april 2003 Kenneth: jeg leste om endplates, winglets og et par andre løsninger i en av jeppesen sine ATPL bøker. Husker ikke i farta hvilken bok desverre, selv om jeg sikkert burde huska det 14 dager før eksamen :-/ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.