K F Skrevet 24. april 2003 Skrevet 24. april 2003 Det skal litt til for kapreren å få med seg våpen ombord når passasjerene må gå gjennom sikkerthetskontrollen. Ikke så alt for mye! På flyplassen på vei hjem fra Portugal i sommer, ble vi vist en helt annen vei en gjennom sikkerhetskontrollen. Den var visstnok ute av drift. Jeg synes det er positivt at piloter får håndvåpen, men at kanskje 2 dagers trening er litt lite. Noen som har sett turbulens 3? Her hadde kaprene en smart måte og få med seg våpen på. Men dette var film, det er sikkert bedre kontroll i virkeligheten. Forøvrig ingen bra film det da (og JA jeg har sett den ) Helt latterlig spør du meg. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 24. april 2003 Skrevet 24. april 2003 Vet ikke hva du mener med tre ukers kurs osv, men siden du har håndvåpen så regner jeg med at det er registrert hos politiet...og da vet du gjerne også hva som kreves Iflg våpenloven så må man være medlem i en godkjent pistolklubb, og kunne dokumentere et aktivt medlemskap i seks måneder...dvs at man deltar i trening og opplæring minst en gang i uken i denne perioden. Etter dette kan man få godkjennelse av politiet til å kjøpe eget håndvåpen. Det er ingen øvre grense for kaliber, men de fleste velger standard pistol-kaliber ifm at våpenet skal brukes til trening på skytebane. Joda Helge, alt dette vet jeg fra før, men du posta vel litt for de andre Med 3 ukers kurs mente jeg begynnerkurset vi alle måtte gjennom. Selvølgelig er våpenet registrert. Hadde jeg hatt et ulovlig våpen, så hadde jeg selvfølgelig ikke vært så teit at jeg pratet om det i et åpent forum, ikke sant? (Og ligg unna min 150mm selvdrevne Howitzer) Siter
Helge Bø Skrevet 24. april 2003 Forfatter Skrevet 24. april 2003 Du har tydeligvis en selvdreven robåt også Neida...jeg kjøper den Andrew Siter
Andrew Thomsen Skrevet 24. april 2003 Skrevet 24. april 2003 Hehe...de gangene behovet for roing evt. måtte oppstå, så bruker jeg sevfølgelig Evinruden og ikke årene Siter
T F Skrevet 24. april 2003 Skrevet 24. april 2003 Postet av Thomas Hjartarson: Å hvilket svar ville du valgt hvis du sto der å skulle bestemme over en annens liv? hvilken rett har andre til å bestemmer over andre sine liv? det lurer jeg litt på.. nei våpen i fly burde være forbudt for ALLE... OK... hvilken rett har kapreren til å gjøre hva han vil? En av forutsetningene for innlegget var at man har en situasjon der en kaprer truer en passasjer eller ansatt for å få tak i et våpen, som da tydeligvis besittes av noen i cockpit og ikke er tigjengelig for ham, nettopp derfor trusselen/gisselsituasjonen. Man må videre gå ut ifra at kapreren selv ikke besitter et skytevåpen, men heller et stikkvåpen eller lignende. Skal man da bare gi fra seg skytevåpenet? Man er en smule tjukk i huet hvis man tror det finnes et fasitsvar på slike situasjoner, for her er hver enkelt situasjon helt unik! Hva er stemningen baki? Hvordan fremtrer kapreren? Hva har skjedd baki før situasjonen oppstod? Det er ikke mulig å besvare dette før man faktisk er i situasjonen. Hva ville du gjort, Thomas? Tror du at du kjenner deg selv såpass godt at du kan tenke deg hvordan du ville reagert? Selv jobbet jeg 5 år i Forsvaret før jeg begynte på flyskolen, deriblant i førstekontigenten i Kosovo hvor vi tuslet rundt med skarpt og litt på tåhev i og med at vi var kommet til et nytt og for oss ukjent sted. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan jeg faktisk vil reagere den dagen jeg blir beskutt! Vi drillet selvfølgelig nøye på det og andre situasjoner, og jeg har klare ønsker om hvordan jeg håper å kunne reagere, men dette er det INGEN som faktisk VET hvordan de reagerer før de selv ER i situasjonen. Erfaringer fra tidligere trefninger har vist at selv de mest brautene og tilsynelatende iskalde personer har kollapset totalt i reelle situasjoner. Var flere "superkule" folk i Kosovo som skvatt noe jævlig når det smalt selv et godt stykke unna. Men igjen til Helge, og alle andre som ytrer bekymrelse for dette: jeg er så enig med dere at dere vil ikke tro det! Som Helge nevner så er det nok heller tvilsomt at man vil kunne være såpass kald og rolig at man bare plaffer vedkommende ned uten at det skal være en trussel også mot passasjerene. Man lærer ikke slikt på et weekend-kurs, selv om mange amerikanere gjerne tror det (britene er faktisk enda verre, bare kjøpe jalla-blad i stilen "Soldier of fortune" og ta en kikk på alt man kan kjøpe seg av bullshit-kurs!). Har mer troen på ordningen med "air marshals", noe spesielt Isralittene har hatt meget god erfaring med. Jeg er av den oppfatningen av at flightdeck ikke er en særlig lur plass for et skytevåpen, samme hvem det er sitt. Hilsen Torbjørn Siter
Joacim P. Arnestad Skrevet 24. april 2003 Skrevet 24. april 2003 Våpen løser sjeldent konflikter, de pleier bare å pøse på enda mer bensin på ilden. Våpen ta grasalt mange flere liv enn de redder..... Siter
Geir Gundersen Skrevet 24. april 2003 Skrevet 24. april 2003 Et skytevåpen tar like mange liv som en hammer bygger mange hus....altså null! Litt off topic, men likevel.... Siter
Joacim P. Arnestad Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Veldig krerulerende vi skulle være da, må da skjønne hva jeg mener når jeg sier våpen tar liv..... Siter
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Forøvrig ingen bra film det da (og JA jeg har sett den ) Enig, eneren synes jeg var best. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.