Gå til innhold

Tiltales for Linate-ulykken


Ronny Olsen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem
Det var jo godt at SAS overhodet ikke hadde skyld i denne stygge ulykken da.

 

De italienske svinepelsene av noen flygeledere, som så på fotballkamp istedet for radarskjermen, får svi i retten...

 

 

Synd at ikke "svinepels" Citation pilotene som ikke visste hvor F...de var kan komme..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo godt at SAS overhodet ikke hadde skyld i denne stygge ulykken da.

 

De italienske svinepelsene av noen flygeledere, som så på fotballkamp istedet for radarskjermen, får svi i retten...

 

 

Synd at ikke "svinepels" Citation pilotene som ikke visste hvor F...de var kan komme..........

 

Vel, de har jo på en måte fått sin "dødsdom" som en konsekvens av den feilvurderingen de gjorde. Det får vel være straff nok for deres del.

 

Det viktigste nå må vel være å ansvarliggjøre de rollene som var en del av årsaken til denne ulykken. Av det vi har hørt i pressen har det jo vært en rekke høyst klandreverdige forhold rundt Linate flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Leser man Helges inlegg så er jo tydeligvis skyldspørsmålet avgjort...............Flygeleder svinepelsene skal få svi i retten...........

Sure, en flygeleder kan gjøre en dårlig jobb, men det er ganske mange faktorer han er prisgitt.....er utstyr/ledelse/organisasjon dårlig, så er det mange ledd i en kjede av hendelser....husk det Helge.....tenk før du åpner kjeften.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser man Helges inlegg så er jo tydeligvis skyldspørsmålet avgjort...............Flygeleder svinepelsene skal få svi i retten...........

Sure, en flygeleder kan gjøre en dårlig jobb, men det er ganske mange faktorer han er prisgitt.....er utstyr/ledelse/organisasjon dårlig, så er det mange ledd i en kjede av hendelser....husk det Helge.....tenk før du åpner kjeften.....

 

Saken er ferdig etterforsket, og på grunnlag av denne er det tatt ut tiltale mot 11 ansatte i det italienske luftfartsverket. Blant disse flere flygeledere som satt i tårnet på Linate ulykkesdagen. Tilsammen sju flygeledere står på tiltalebenken, og rettsaken er satt til juni. Det betyr i klartekst at statsadvokaten har nok bevis for at disse er direkte ansvarlige for ulykken, og dermed få dem dømt.

 

Hvordan kan du som selv er flygeleder da nærmest forsvare dem? Hvordan kan du antyde at de avdøde pilotene i Citation-flyet skal ha skylden? De ante nok ikke hvor de befant seg i tåkehavet ettersom de takset feil vei, men er det ikke da flygelederens ansvar å rettlede dem, og ha det klart for seg hvor de befant seg til enhver tid? Når de ikke har kontroll over flyenes bevegelser på bakken pga dårlig sikt og radar ute av drift, burde ikke da flyplassen vært stengt? Etterforskningen har slått fast at retningslinjene som er gitt ifm de aktuelle siktforholdene ikke ble fulgt. Dette tyder på grov tjenesteforsømmelse, samt en elendig holdning til arbeidet...og da skal det mye til for å få dem frikjent for uaktsomt drap på 118 uskyldige.

 

Du liker kanskje ikke tanken på at en flygeleder kan bli straffet med fengsel om han forsømmer seg så grovt i tjenesten at det ender med tap av liv, men det samme kan en bilfører bli om han i uaktsomhet tar livet av en person i et fotgjengerfelt...

 

Uttalelsene dine overrasker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm litt skummelt å tenke på at dere vil ta livet av folk som gjorde ein grusom tabbe på jobb.

 

Hvem er skylden for at noen er fortsatt stokk dumme etter 9 år på skole?

Eleven? Læreren? Foreldrene? samfunnet? (vips der har vi 4 gode syndebukker)

 

Dette er vel ikke bare flygelederen sitt ansvar (godt det er 11 stk som må stå til ansvar)

 

Tenk dere om. En ting er hva du foretar deg på jobb, en helt annen sak er hva du foretar deg på veg hjem fra jobb i en privat bil....

 

En flygeleder er ikke ene og alene ansvarlig for at sånt skjer. Piloten har vel instrumenter som viser at bakken nærmer seg, og hvis du ikke hører en jæslka lyd fra tårnet ville ivertall jeg dratt i den stanga midt på gulvet som gjør at husene blir mindre igjen.........(noen som tok den siste der eller "")

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at erstatning ikke kan anses for å være straff, men "belønning". Må det vel bli fengsel da.

 

Yeah. ,em hvor mange år ?

I Norge er vel det høyeste straffet for et drap 21 år.

Gang det med antall døde.... så. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah. ,em hvor mange år ?

I Norge er vel det høyeste straffet for et drap 21 år.

Gang det med antall døde.... så. ""

Mener du det er en passe straff? Jaha og hvem gidder å bli flygeleder da?

Våkne Georg! Det er en jobb.... det hadde vært noe annet om han hadde gått inn i flyet med en UZI og laget huller i folk. Eller skal du ha samme straff for dette?

VÅKNE GEORG (tenk deg om)!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Du har rett Håkon ""

Men alikevel så er det folk over disse som skal ha enda mer ansvar og enda mer timelønn...dem derimot burde de ikke vært nådeløse mot.

 

Dersom jeg dreper en kollega med et uhell og politiet finner ut at jeg har jobbet 36 timer i ett strekk, så er det sjefen min som får svi og ikke jeg.

Det er en av grunnene til at vi har en som skal "styre" oss på jobb.

Dette er grunnen til at en kaptein på en båt kan bli tiltalt om det går skeis en dag når styrmannen står ved roret. surt, men det er det de har betalt for (bl.a.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det er en passe straff? Jaha og hvem gidder å bli flygeleder da?

Våkne Georg! Det er en jobb.... det hadde vært noe annet om han hadde gått inn i flyet med en UZI og laget huller i folk. Eller skal du ha samme straff for dette?

VÅKNE GEORG (tenk deg om)!!!

 

Håkon er nok på villspor. I alle yrker der man er ansvarlig for andre personers sikkerhet, kan like gjerne dreie seg om en leder på en byggeplass som en flygeleder, så risikerer man selvsagt straffeforfølgelse om man uaktsomt - dvs ikke med vilje - forvolder en annens død.

 

I Norge har uaktsomt drap en strafferamme på inntil 6 års fengsel iht straffelovens §239. Situasjonen Håkon beskriver kalles overlagt drap, og har en strafferamme på inntil 21 års fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det som er flygelederens nærmeste overordnede? Er disse helt og holdent uten ansvar?

Jeg har selv fulgt en sak på kloss hold hvor en direktør stod ansvarlig for et uhell. Direktøren har vel ikke engang sett personen som forvoldt skaden før de møttes i retten. Så Helge, helt på villspor er jeg vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg dreper en kollega med et uhell og politiet finner ut at jeg har jobbet 36 timer i ett strekk, så er det sjefen min som får svi og ikke jeg.

Det er en av grunnene til at vi har en som skal "styre" oss på jobb.

Dette er grunnen til at en kaptein på en båt kan bli tiltalt om det går skeis en dag når styrmannen står ved roret. surt, men det er det de har betalt for (bl.a.)

 

Dette er også feil. Selv om du har jobbet 36 timer i strekk under tvang, så burde du selv vise ansvar og la være. I et slikt tilfelle ville som regel både du og sjefen din fått en straffereaksjon.

 

Om en styrmann har ansvaret på broen så er han også ansvarlig for sine handlinger, ikke kapteinen. Et eksempel på dette er Bow Eagle-saken, der styrmannen fikk fem års fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jajja, Jeg har sett MINST fire alvorlig ulykker på min bedrift (to med dødsfall som konsekvens) hvor ingen av de "arbeidere" ble tiltalt for noe som helst.

Mens ivertfall en arbeidsleder fikk "straff"

Men du har rett i 6 år for uaktsomt og 21 år for overlagt.

Uansett så vil ikke jeg bli flygeleder etter Georgs straffeutmåling.

 

Mulig denne tråden sklei ut.....

Jeg er for at både flygeledere og direktører får reaksjoner av varierende grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Helge Bø, du skriver:

".........Det betyr i klartekst at statsadvokaten har nok bevis for at disse er direkte ansvarlige for ulykken, og dermed få dem dømt."

 

La det være klart at det er statsadvokaten som MENER at det foreligger tilstrekkelig bevis og at det er grunn til å reise siktelse og at det foreligger en viss sannsynlighet for at de siktede KAN bli dømt av en domstol. Enn videre vet vi ikke noe om uaktsomeht eller forsett m.h.t. skyldgraden. Men, som i alle andre straffesaker får de tiltalte anledning til å si sitt gjennom sine forsvarere. Saken er langt fra avgjort, gutter.

 

At det er reist siktelse mot noen betyr ikke at de er skyldig. Tvert i mot er de uskyldig til det motsatte er bevist gjennom en "fair trail"!

 

Har selv opplevet at klienten min blir frikjent for noe politiet mente at han/hun skulle straffes for. En annen side av for så vidt alle saker er fordømmelsen gjennom presse, offentlig debatt o.l.

 

Med hilsen

 

Om dagen; forsvarer

Om ettermiddagen; flight simmer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

For det første: Det jeg reagerer på, er Helge's bastante konklusjoner og forhåndsdømmelse......som f.eks:

 

Det betyr i klartekst at statsadvokaten har nok bevis for at disse er direkte ansvarlige for ulykken, og dermed få dem dømt.

Hva er vitsen med en rettsak da?

 

Før vi går videre anbefaler jeg alle å lese den foreløbige rapporten. Meget interessant lesing, som gir et godt bilde av hendelsen, og alle "Human factors", dårlig organisasjon, manglende utstyr etc. etc.

Hvordan man på bakgrunn av denne kan ta ut tiltale mot så mange som 7 flygeledere er for meg en gåte, men det er ingen tvil om at man SKAL ha noen syndebukker her......

 

Hvordan kan du som selv er flygeleder da nærmest forsvare dem? Hvordan kan du antyde at de avdøde pilotene i Citation-flyet skal ha skylden? De ante nok ikke hvor de befant seg i tåkehavet ettersom de takset feil vei, men er det ikke da flygelederens ansvar å rettlede dem, og ha det klart for seg hvor de befant seg til enhver tid? Når de ikke har kontroll over flyenes bevegelser på bakken pga dårlig sikt og radar ute av drift, burde ikke da flyplassen vært stengt?

 

Dette viser bare hvor lite peiling du har på hvordan ting foregår på bakken og i luften. Les rapporten....hvis du ikke forstår at Citation pilotene var på bærtur, så les den igjen....Og hvorfor var de på bærtur? En kombinasjon av egne feil (dårlig orientering om flyplassen, fulgte feil taxiway, sjekket ikke kompass etc.) og dårlig merking/mangelfulle kart (organisasjon) samt dårlig readback og oppfølging av denne (flyger/flygeleder). Poenget er (som også rapporten sier) at alle disse elementene, samt den manglende bakkeradar, og en generell "ukultur" i hele driften av Linate ATC, (blandet språk, lokale vaner/uvaner av flygere/flygeledere) gjorde det vanskelig for en GND flygeleder, som mentalt var sikker på at ting gikk rett vei,(at flyet fulgte den taxiway R5, som flygeren hadde kvittert for) å oppdage at så ikke var tilfelle. Og believe me Helge....du aner ikke mye om hvordan en flygeleder jobber, hvordan vi "bygger bildet"/prioriterer ting opp/ned i saksbehandlingen og hvilke feller man kan gå i hvis nok uheldige faktorer slår til samtidig, til å si at:

Dette tyder på grov tjenesteforsømmelse, samt en elendig holdning til arbeidet...

Vi er bare mennesker, og på samme måte som piloter lander "gear-up" selv om det uler i horn og lyser rødt i håndtak, så vil slike ting kunne skje, utfordringen er å eliminere så mange muligheter som mulig (ledelsesansvar).

Du liker kanskje ikke tanken på at en flygeleder kan bli straffet med fengsel om han forsømmer seg så grovt i tjenesten at det ender med tap av liv

 

Har ikke noe problem med det, husk at en kollega av meg mistet broren sin i ulykken, det blir spennende å se hva som kommer ut av rettsaken.

Det jeg ikke liker er at "sofaeksperter" som deg forhåndsdømmer "svinepelsene av noen flygeledere"...............

Uttalelsene dine overrasker meg.

 

Mere enn jeg kan si om dine uttalelser ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at erstatning ikke kan anses for å være straff, men "belønning". Må det vel bli fengsel da.

 

Yeah. ,em hvor mange år ?

I Norge er vel det høyeste straffet for et drap 21 år.

Gang det med antall døde.... så. ""

 

Der tar du nok feil.

 

Høyeste straff i Norge er 21 år, enten man har drept 9374840 mennesker eller 1.

Spør du meg er dette helt idiotisk, men som med resten av det norske lovverket er dette sikkert helt logisk! ""

 

Jeg synes det er bra at de 7 flyvelederne og 4 andre er tiltalt, man får ikke lønn for å sitte og ikke gjøre noen verdens ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at erstatning ikke kan anses for å være straff, men "belønning". Må det vel bli fengsel da.

 

Yeah. ,em hvor mange år ?

I Norge er vel det høyeste straffet for et drap 21 år.

Gang det med antall døde.... så. ""

 

Der tar du nok feil.

 

Høyeste straff i Norge er 21 år, enten man har drept 9374840 mennesker eller 1.

Spør du meg er dette helt idiotisk, men som med resten av det norske lovverket er dette sikkert helt logisk! ""

 

Jeg synes det er bra at de 7 flyvelederne og 4 andre er tiltalt, man får ikke lønn for å sitte og ikke gjøre noen verdens ting!

 

...og et godt eksempel på dette lovverket er vel at en Norsk seriemorder, som hadde drept ganske mange mennesker på et sykehjem, ble dømt til 21 års fengsel. Han slapp ut etter 10 år..

 

..and i quote:

 

NORSK: Arnfinn Nesset fra Orkdal ble dømt til 21 års fengsel i 1983. Som sykehjemsbestyrer ble han dømt for å ha tatt livet av 22 pasienter på alders- og sykehjemmet som han ledet, med giften Curacit. Han tilsto 27 drap. I 2000 skrev VG sist om Nesset (66). Da ble han gjenopptatt som soldat i Frelsesarmeen, etter å ha arbeidet for armeen siden han slapp ut fra fengselet i 1993.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=44229

 

 

Det er faktisk så jeg blir skamfull over å være nordmann... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det skulle være unntak for denne "livstiden", jeg. Dødsstraff er litt drøyt, men hvertfall å sitte inne resten av livet skulle være største straff.

 

Er ikke for dødstraff, og er heller ikke for livsvarig fengsel.. Forstår ikke poenget.. Hva hjelper det på fangen at han sitter inne, hva hjelper det på samfunnet økonmisk sett at han sitter inne?

 

Det skulle vært strengere straffer i Norge, men man skulle samtidig ha fokusert mer på psykologien til fangene.. Grunnen, tross alt, for at de sitter i fengsel er for å forbedre seg. Hvordan kan en forbedre ett menneske som må sitte inne resten av livet.

 

Hvis en også tenker økonomisk.. Se på USA. Det landet i verden med klart flest fanger(2millioner), mer enn Kina.. Dette har vel noe med antall livstidsfanger å gjøre også, eller hva.. Hva tror dere det koster å ha en man i fengselet for en udåd han gjorde når han var 18 til han dør som 90 åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det skulle være unntak for denne "livstiden", jeg. Dødsstraff er litt drøyt, men hvertfall å sitte inne resten av livet skulle være største straff.

 

Er ikke for dødstraff, og er heller ikke for livsvarig fengsel.. Forstår ikke poenget.. Hva hjelper det på fangen at han sitter inne, hva hjelper det på samfunnet økonmisk sett at han sitter inne?

 

Det skulle vært strengere straffer i Norge, men man skulle samtidig ha fokusert mer på psykologien til fangene.. Grunnen, tross alt, for at de sitter i fengsel er for å forbedre seg. Hvordan kan en forbedre ett menneske som må sitte inne resten av livet.

 

Hvis en også tenker økonomisk.. Se på USA. Det landet i verden med klart flest fanger(2millioner), mer enn Kina.. Dette har vel noe med antall livstidsfanger å gjøre også, eller hva.. Hva tror dere det koster å ha en man i fengselet for en udåd han gjorde når han var 18 til han dør som 90 åring?

 

Du seier noko der. "" Livstidsdommar er litt i drygaste laget tykkjer eg. Men 21 år er for lite. Kanskje det kunne vere passe med ein dom på 50 år for overlagt drap? Litt avsporing ja, men sjå på Baneheia saka der 2 ti år gamle jenter vart drepne. Dei karane som gjorde dette fekk var det 18 og 21 år? Dei burde fått minimum 40 år meiner eg. Men neida. Dei får 21 år og 18 år, og kjem ut att om 10 år om dei ikkje bannar eller er stygge i fengsel..... håplaust meinar eg.

 

Men når det kjem til Linate ulykka så får me håpe at dei stiller til ansvar dei som stillast til ansvar bør. Dersom det er grunnlag for straffeforfølgjing, så blir det nok det. Men det er det opp til Spanske dommarar og avgjere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffesystemet i Norge er helt på trynet. Hørte om en sak der en person hadde drept en annen,han fikk 2 år (!) I en annen sak som omhandlet økonomisk svindel fikk vedkommende 10 års fengsel. Hvor ligger logikken i dette?! Det burde vært omvendt!

 

Noen her lurte på hvilken nytte det har å sperre inn de som begår lovbrudd er,svaret er enkelt; slik at de ikke skal begå flere. Noen av de som sitter inne er farlige og en klar trussel for samfunnet og medmennesker. Mener du virkelig at sånne skal gå ute?! Samtidig er jeg for dødsstraff, men bare i ekstreme tilfeller ( barnedrap, seksuell utnyttelse av barn, dyremishandling ++ mer)

 

En klassen min er utvekslingselev fra USA,og da han leste om strafferammen i kriminelle saker ble han overrasket over straffene. Hadde det vært opp til ham hadde det vært dødsstraff i mange tilfeller. Men han kommer jo fra USA å da.. """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forstår er du en motstander av krig Gunbjørn.. Men dødsstraff er noe du tydeligvis er helt enig i burde finnes.. De fleste siviliserte land har gitt opp dødstraff og det av en åpenbar og påvist grunn.., hvis staten dreper mennesker blir det som ett tegn til innbyggerne om at det er akseptert. Undersøkelser viser at det er flere drap i en stat med dødstraff f.eks Texas, en i en stat uten. Og undersøkelser viser også at det er 11000 drept av håndvåpen i ett USA med dødstraff i forhold til ett Stor Brtiannia uten som bare har noen få hundre.. Hva er fordelen med dødstraff i det hele tatt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...