Gå til innhold

IFR vs. VFR instrumentering


Sveinung Petterson

Anbefalte innlegg

Heisann Sveinung...

 

FAR 91.205:

 

(b) Visual-flight rules (day). For visual flight during the day, the following instruments and equipment are required:

(1) Airspeed indicator

(2) Altimeter

(3) Magnetic direction indicator

(4) Tachometer for each engine

(5) Oil pressure gauge for each engine using pressure system

(6) Temperature gauge for each liquid-cooled engine.

(7) Oil temperature gauge for each air-cooled engine.

(8) Manifold pressure gauge for each altitude engine.

(9) Fuel gauge indicating the quantity of fuel in each tank

 

I tillegg kommer ting som setebelte osv...

 

© Visual-flight rules (night). For visual flight during the night, the following instruments and equipment are required:

(1) Instrument and equipment specified in paragraph.. (over)

 

I tillegg kommer ting som lys osv...

 

(d) Instrument flight rules. For IFR flight, the following instruments and equipment are required:

(1) Instrument and equipment specified in paragraph.. (alle over)

(2) Two way radio communication...

(3) Gyroscopic rate-of turn indicator...

(4) Slip-skid indicator

(5) Sensitive altimeter adjustable for barometric pressure.

(6) A clock....

(7) Generator or alternator...

(8) Gyroscopic pitch and bank indicator (artificial horizon)

(9) Gyroscopic direction indicator (directional gyro or equivalent)

 

Dag

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i landet er det også påbudt med ADF, VOR og DME for IFR ifølge AIP.

 

Det er riktig.

 

Det er også viktig å vite at det er forskjell på FAR og nasjonale bestemmelser. Det er f.eks krav om ha en klokke som viser timer, min og sek, i de nasjonale bestemmelsene når du flyr VFR. FAR krever det bare når du flyr IFR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei, jeg hadde ikke tid til å skrive ut hele delen men FAR 91.205(d)(2) sier:

Two-way communications system and navigational equipment appropriate to the ground facilities to be used.
Vi hadde en fin dag i Texas i dag så jeg fikk logga litt C-210 timer ""

 

Antun, jeg ser den detaljerte beskrivelsen a klokka under IFR, men ikke VFR som du sier...

 

Hei så lenge... Dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag: litt pirking men:

 

Joda, selvfølgelig skal du være utstyrt for den flygingen du skal gjennomføre. Men jeg tolker den FAR greia dit hen at om du f.eks. skal basere hele flygingen på VOR/DME så trenger du ikke ha ADF mottaker i flyet. Men her i landet må du ha alle tre uansett om du så skal fly hele turen på GPS.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...