Sveinung Petterson Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Kva er forskjellen på IFR og VFR instrumentering i fly? Kva instrumenter er med/ikkje med i dei to konfigurasjonane? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Heisann Sveinung... FAR 91.205: (b) Visual-flight rules (day). For visual flight during the day, the following instruments and equipment are required: (1) Airspeed indicator (2) Altimeter (3) Magnetic direction indicator (4) Tachometer for each engine (5) Oil pressure gauge for each engine using pressure system (6) Temperature gauge for each liquid-cooled engine. (7) Oil temperature gauge for each air-cooled engine. (8) Manifold pressure gauge for each altitude engine. (9) Fuel gauge indicating the quantity of fuel in each tank I tillegg kommer ting som setebelte osv... © Visual-flight rules (night). For visual flight during the night, the following instruments and equipment are required: (1) Instrument and equipment specified in paragraph.. (over) I tillegg kommer ting som lys osv... (d) Instrument flight rules. For IFR flight, the following instruments and equipment are required: (1) Instrument and equipment specified in paragraph.. (alle over) (2) Two way radio communication... (3) Gyroscopic rate-of turn indicator... (4) Slip-skid indicator (5) Sensitive altimeter adjustable for barometric pressure. (6) A clock.... (7) Generator or alternator... (8) Gyroscopic pitch and bank indicator (artificial horizon) (9) Gyroscopic direction indicator (directional gyro or equivalent) Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Her i landet er det også påbudt med ADF, VOR og DME for IFR ifølge AIP. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Antun Pejakovic Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Her i landet er det også påbudt med ADF, VOR og DME for IFR ifølge AIP. Det er riktig. Det er også viktig å vite at det er forskjell på FAR og nasjonale bestemmelser. Det er f.eks krav om ha en klokke som viser timer, min og sek, i de nasjonale bestemmelsene når du flyr VFR. FAR krever det bare når du flyr IFR. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Tarjei, jeg hadde ikke tid til å skrive ut hele delen men FAR 91.205(d)(2) sier: Two-way communications system and navigational equipment appropriate to the ground facilities to be used. Vi hadde en fin dag i Texas i dag så jeg fikk logga litt C-210 timer Antun, jeg ser den detaljerte beskrivelsen a klokka under IFR, men ikke VFR som du sier... Hei så lenge... Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Dag: litt pirking men: Joda, selvfølgelig skal du være utstyrt for den flygingen du skal gjennomføre. Men jeg tolker den FAR greia dit hen at om du f.eks. skal basere hele flygingen på VOR/DME så trenger du ikke ha ADF mottaker i flyet. Men her i landet må du ha alle tre uansett om du så skal fly hele turen på GPS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 ADF går ikke ann å fly med om natta uansett da... Pga. diverse forstyrrende signaler som oppstår i jordatmosfæren om natten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Hvor står det da at en NDB approach er for day time use only? Det stå i allefall ikke i min Jeppesen. mvh Hans Petter PS! jeg er klar over en NDB`s unøyaktighet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Antun Pejakovic Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Antun, jeg ser den detaljerte beskrivelsen a klokka under IFR, men ikke VFR som du sier... Sjekk BSL D 2-1 for erverv, og BSL D 3-1 for ikke erverv luftfart. Se under krav til instrumentering VFR og IFR. Kravene til nav-utstyr for IFR tror jeg står i BSL F. (ILS/VOR/ADF/DME) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.