Gå til innhold

F-16 mistet AMRAAM øvingsmissil igjen


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Så skjedde det igjen: En F-16 mistet styrbord øvingsmissil under take off i går ettermiddag, noen minutter over seks, gnistfokket stod, og banen måtte stenges i nesten en time slik at banen kunne renskes og feies for løse deler. En vel 3-meters gjenstand med vekt på 150 kg i 150 kts hastighet på avveie er ikke særlig betryggende for sikkerheten. For to år siden skjedde noe lignende.. Les mer hos NRK.no/nordland , og hør intervju med skvadronsjefen.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei gutter, et "kaldt øvingsrør" kan ikke eksplodere. Men det finnes veldig mye energi i en gjenstand på 150 kg i 280 km/h. Den ble ikke liggende på banen, den skar ut til høyre - på nordsiden av banen - som er terminalområdet. Ofte står det f eks DHC-8 fra Widerøe i holding position på C eller D - ca midt på banen - der F-16 begynner rotasjonen...

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værstefall kunne den kanskje eksplodert.

Eg er overhodet ikkje nokon ekspert på våpen, men eg vil tru at eit slikt våpen om det hadde vert "ekta" og eksplosivt så ville det neppe ha eksplodert. Dei må vel armeast elektronisk for å gå av, og om det fell av så blir det vel beppe armert.... Men som dei har nevnt tidlegare... 150 kg på avveie i ein fart tett oppunder 300 Km/t er ikkje å anbefale... Har sjølv sett kva kraft ei dykkeflaske på 20 Kg kan gjere om du slå ventilen av ho. Og ein slik missil har vel ein "noko" større menge med potensiell energi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba med AMRAAM's da jeg var i førstegangstjenesten. For det første så blir de ikke armert før de er skutt ut, og for det andre så mener jeg å huske at det som gjorde at amraams kunne detonere ukontrolert var ved brann, dvs. høye temperaturer. Det blir nok litt friksjon ved å miste et slikt på rwy, men som det blir sagt, det ville neppe eksplodert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...