Gå til innhold

Småfly styrtet i sjøen etter t/o fra Molde


Morten B.

Anbefalte innlegg

Huff... Skal stikke en tur dit etterpå, bor et kvarter unna flyplassen.

 

Flyet styrtet etter en halv time i lufta, og meldingen kom inn 14.40.

 

Flyet skal være svenskregistrert, en Piper Archer.

 

Vi får håpe ikke liv har gått tapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er tragiske greier. Kan ikke skjønne noe annet en at piloten glemte å fly flyet etter motorstoppet. Var kanskje for opptatt med å restarte motoren, steilet og gikk i spinn. Et slikt fly skal det gå an å lande på vannet uten problemer uten motor. Eller så må noen av rorkontrollene/vaier ha gått i stykker. En skal ikke kunne styrte sånn uten videre. Får høre hva HSL har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, personlig tror jeg at jeg hadde bare forsøkt å ta en nødlanding på vannet visst jeg fikk motorstopp med et sjøfly like etter TO. Men i følge øyenvitener fikk flyet litt høyde etter TO, så kom det ett smell fra motoren og litt etter begynte flyet å spinne rundt og gikk i vannet. Så kom det litt opp i vannet en stund før flyet sank ned. Tror kanskje piloten har skadet seg da flyet datt ned siden han ikke kom seg ut? Synes også at en stall ikke høres urimelig ut her ut fra øyenvitnene sine utsagn, men piloten skal nå visst ha hatt mange års erfaring (men som aktiv eller inaktiv flyger?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er tragiske greier. Kan ikke skjønne noe annet en at piloten glemte å fly flyet etter motorstoppet. Var kanskje for opptatt med å restarte motoren, steilet og gikk i spinn. Et slikt fly skal det gå an å lande på vannet uten problemer uten motor. Eller så må noen av rorkontrollene/vaier ha gått i stykker. En skal ikke kunne styrte sånn uten videre. Får høre hva HSL har å si.

 

Ja, jeg lurer også på hvorfor et sjøfly som fløy over vann kunne styrte i sjøen på grunn av motorstopp. Han måtte iallefall ha hatt veldig lav hastighet og lett fått stall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller noe skjedde med vingen? De(vitner) sa jo at de hørte ett smell og så at flyet bare virvlet ned...

Metallsvikt kan jo vere ein årsak. Ettersom dei høyrde eit smell som du seier ""

Eller at noko i motoren eksploderte og dette skada hydraulikken eller vaiarane som førte til at han ikkje hadde kontroll.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...