Gå til innhold

SAS VS lavprisselskaper


Fredrik Moe

Anbefalte innlegg

Jeg syns at alt snakket om at SAS har så vldig høye billetpriser og alt er bare negativt med SAS. SAS har nå ganske lave priser her i Norge, og en veldig bra service (syns jeg). Nå skal jo ryanair "utfordre" SAS på hjemmebane, og fly billigt mellom F.eks. OSL og ARL. Når ryanair gjør det så blir det en hard kamp i luften om passasjerene mellom SAS OG ryanair. Ryanair sa til en avis at det vil bli nye jobber til ca 200 personer. Men da må kansje SAS si opp mange flere for å holde utgiftene nede, bare for å kunne konkurere med dem. Jeg bare lurer på en ting: hva er best, å gi jobb til 200 pers, eller sparke mang flere.

Og helt til slutt: Å fly med sitt nasjonale flyselskap (SAS) er å fly med stil, lavprisselskap, vell...

 

Håper på positiv eller negativ respons. ""

 

Mvh Fredrik M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fornuftg med konurranse i luften. Er lei av at det kun er to tre store som har "mononpol". Det at de må si opp mange ansatte kan skyldest den tiden hvor en flybildett kostet flesk, alle selskaper som driver slik konkurranse kan ikke sitte på altfor mange folk i "unødvendige" stillinger.

Jeg jobber selv i en stooor bedrift som har gått igjennom en sånn slankeprosess mange ganger. Dett KUN på grunn av kravet til økt fortjeneste......

Jeg sier ikke at det er kravet til økt fortjeneste som er årsaken til nedskjæringene i flyselskapene.

Min mening: La selskapene konurere på likt grunnlag så får det bli opp til hvert enkelt flyselskap hvordan de vil ha service/pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att SAS har et lite monopol i Norge er vell kansje ikke så bra for de reisende. Men jeg tror at flyprisene kommer til å synke så fort det blir bedre tider innen flybranjsen. Når den tiden kommer vil nok prisene være konstant like lave som nå. Vi vet jo alle at det er trange tider i flybransjen, og att SAS måtte skru opp prisene for å ta inn tapte inntekter, det må man jo forstå... og ikke gnelle over de "høy prisene" ""

 

Mvh: Fredrik M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke Ryanair, jeg liker SAS mye bedre.. SAS har bedre fly-flåte.. har hørt at ryanair piloter må fly selv om de har influensa..

 

 

Samme her... ryanair har ikke noe her å gjøre!!! Det derre med at pilotene må fly fordi de er syke sier jo bare at ryanair tenker mere på penger en folks sikkerhet... ""

 

Mvh Fredrik M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke Ryanair, jeg liker SAS mye bedre.. SAS har bedre fly-flåte.. har hørt at ryanair piloter må fly selv om de har influensa..

 

 

Samme her... ryanair har ikke noe her å gjøre!!! Det derre med at pilotene må fly fordi de er syke sier jo bare at ryanair tenker mere på penger en folks sikkerhet... ""

 

Mvh Fredrik M

 

Dette har jeg meget vondt for å tro. Det er ABSOLUTT ingen i norges land som er pålagt å jobbe under sykdom. Disse ryktene er vel drøye, hvor har dere hørt disse? Tenk deg å fly en Boeing eller Airbus med 40 i feber (les: feberfantasier) Jeg nekter å tro at dette er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mycket skitsnack!!!

 

Märker ni inte själva att det är en massa skitsnack som pratas här. För det första. Jag kan inte tänka mig någon pilot på något flygbolag som "tvingats" jobba när denne är sjuk. Hur skulle det fungera???? Visa mig ett flygbolag som inte sätter säkerheten i första rummet! Det hade vi ju ett i Sverige som luftfartsverket stoppade.... (Transjet)

 

Själv känner jag 5 personer som jobbar som kaptener eller styrmän på RyanAir och det ni beskriver är bara rykten. Det finns ingen pilot som blir upptvingad när denne har en sjukdom som förhindrar flyget!

 

Det stämmer att RyanAir har lite tuffare anställningsvillkor än vad som andra bolag tidigare har haft. Men det är å andra sidan bra betalt som kanske kompenserar dessa villkor.

 

Det är alltid smärtsamt när förutsättningarna i omvärlden tvingar ett bolag att ändra sig. Det gäller inte bara i flygbranschen utan i alla branscher. Jag antar att ni inte vill betala högre och högre priser år efter år bara på grund av att det inte finns någon konkurrens??? Om nu SAS inte kan hålla lägre priser är väl detta ett stort bevis på att någonting är fel!

 

Ett billigare flyg gör ju bara att fler resenärer börjar använda flyget istället för andra transportmedel och det stärker ju faktiskt flyget i sin helhet.

 

Men sedan har vi också alla "barnsjukdomar" som kommer i och med en avreglerad marknad. Bolag som poppar upp och dör ut eftersom de inte har en hållbar ide! Detta kan ju drabba kunder i slutändan. (Ex. Goodjets passagerare som blev strandsatta). Men efter ett tag när marknaden mognat och kunderna sagt sitt, så har man förhoppningsvis en sundare marknad än man haft tidigare.

 

Jag undrar bara utan att få alla norrmän på mig: Varför i sjutton skall det vara så dyrt att handla i Norge så att det lönar sig att åka över till Sverige för norrmännen och handla mat etc??? Det känns ju definitvt inte som att den marknaden fungerar som det skall? Det känns ju lite konstigt att det skall vara billigare att handla i Strömstad än i tex. Halden när de ligger så nära varandra. Eller vad säger ni?

 

 

Mvh

 

 

Marcus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at ryanair`s piloter må fly fordi de har feber er kansje litt spekulasjon. Men jeg så på tv for litt siden et intervju med en tidligere ryanair pilot som hadde sluttet i jobben sin fordi det var så mye stress, press o.s.v. Han sa også at ryanair`s fly bare fylte opp bensin til det minimumme krave luftfartsverket tillater, så de sparer penger og at de må "snike" i køen i innflyvningen til flyplassen fordi de holder på å gå tomme for drivstoff...

Det sier meg bare en ting: ryanair tenker mere på penger enn folks sikkerhet...

 

Mhv Fredrik M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at vi baserer fakta på en pilot som ikke tåler stress?

Nei dette blir for dumt.

Husk på en ting mange av de store selskapene tåler ikke at det kommer inn strømlinjeformede flyselskaper som IKKE trenger 200 personer på kontor for å fly et fly.

De har bare godt av litt konkuranse for å effektivisere seg litt. Det trenger ikke gå på sikkerheten løs bare fordi at de ikke fyller full tank på flyene sine....

De holder seg innenfor SÆRDELES STRENGE krav fra luftfartsverket, og tror ikke de trenger å "presse" seg inn i noen kø for ikke å gå tomme.

Her er det mye rykter og svada ute og går.

Mulig den reportasjen var lite objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Återigen.....

 

När man flyger IFR så måste man enligt luftfartsbestämmelserna ha minst 30 minuters extra bensin för att ta sig till en alternativflygplats. Det har givetvis RyanAir. Att man som flygbolag väljer att planera sina flygningar så att man tankar på billigaste stället, inte flyger med för mycket bensin är givetvis bra för både kunder och miljön.

 

Varför "snåla" med bensinen då som vissa påstår. Man snålar inte med bensinen. Man planerar så att man åker med minimal last i flygplanet. Det är ingen ide att köra med för mycket last som i sin tur drar mer bensin. Alltså blir det både dyrare och sämre miljömässigt. Att sedan tro att du kommer att ramla ner 5 km innan banan är väl ändå att ta i.

 

Jag är säker på att de andra bolagen också planerar sin bränsleekonomi till det mest fördelaktiga för den planerade rutten. Annars är det ett tjänstefel av piloten.

 

Mvh

 

 

Marcus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair flyr etter irske bestemmelser, norske myndigheter har fint lite å si hva gjelder Ryanairs operasjoner i Norge.

Forskjellen mellom fullprisselskapene og lavpris er service. Da snakker vi ikke bare om mat/drikke ombord, men hva som skjer dersom uregelmessigheter oppstår. Du vil aldri få hotell, eller bli sendt med et annet selskap, dersom eks Ryanair ikke kan fly pga vær/teknikk, el. Du får en billett med neste Ryanairfly der det finnes ledig plass. Det kan være om to måneder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsning igen!

 

Det stämmer precis det du säger! Alltså är det upp till kunden att bestämma om denne vill ha ett lågt pris med mindre service eller ett högre pris med mer inbakad service.

 

Om du är en kund som jagar priser har du alltså här ett alternativ. Det gör alltså att fler personer som inte tidigare haft råd att resa numera har det.

 

Mvh

 

 

Marcus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair flyr etter irske bestemmelser, norske myndigheter har fint lite å si hva gjelder Ryanairs operasjoner i Norge.

Flyr ikke Ryanair etter Jar-Ops? Tviler på at forskjellene er særlig store fra det som kreves av norske myndigheter. Den største forskjellen ligger vel i bruk av f.eks. "company fuel" og evt. ekstra fuel som kapteinen eller commander som det heter nå velger å ta med. Man tar gjerne med ekstra fuel hvis man flyr til en plass hvor man regner med at det vil oppstå forsinkelser p.g.a. vær eller trafikk osv. Det har vel vært snakket litt om at det kan være noen selksaper som spekulerer i å ta med lite ekstra fuel for holding slik at de blir nødt til å få prioritet ved landing. At dette ikke vil være særlig populært hos andre selskap er ikke vanskelig å forstå.

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Ryanair flyr nok etter JAR-OPS, men det er irske myndigheter som påser at reglene følges. Det har vært store diskusjoner på nettet bl.a. om Ryanairs praksis når det gjelder å registrere pilotenes flytimer.

For SAS sin del, har de skandinaviske landene opprettet STK, Skandinaviske Tilsynskontor, som overvåker alle aspekter ved operasjonene.

 

Helt utenfor topic, Ryanair har akkurat nå hatt en flight som returnerte til Dublin pga røyk i kabinen. Full evakuering etter landing.

http://www.rte.ie/news/2003/0203/ryanair.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at den piloten ikke tålte så mye stress. Men jeg vill fortsatt ikke risikere å lande litt tidligere en forventet på en åker 5 mil før rullebanen.

 

Mhv Fredrik

 

Så kort sagt: Du setter deg ikke inn i ett fly?

 

 

Okay da. Kansje jeg overdrev litt da jeg sa det. Det var jo ikke helt sånn jeg jeg mente det heller. Ryanair flyr vell etter de Irske bestemmelser og viss de er litt forskjellige fra de skandinaviske så får det bare være...

 

Mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ TV2 på 5.2.03 så tokk de opp sikkerheten ombord på ryanair fly ( på Torp). Der sa en tidligere pilot at crewet og pilotene var veldig slitene og trøtte når de var ute og fløy. Siden det var så liten tid på bakken (ca 25 - 30 min )så sa HAN at det var veldig liten tid til å vile. Med engang de hadde landet var det å gå over alle prosedyrer omigjen helt til arbeidsdagen var over.

 

Mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske därför han inte är kvar då!

 

/Marcus

 

 

 

Det kan hende at de pilotene som blir intervjuet er så dårige og ikke tåler noenting.( og det begynner å bli mange av dem...) Og att de må knaske piller for å gå på jobb. Det sier jo bare en ting, at de er redde for å miste jobben sin for de de er syke o.s.v...

 

Mhv Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu er jeg flytekniker i SAS og skal nok ikke blande mig for meget, men:

 

Ja SAS er dyrt :-( men mange gange når du kigger på GO, Easyjet, ryanair så kommer der ting med som du ikke ved, feks du selv skal have kaffe med hos Ryanair, easyjet tager gebyr for bestilling via internet ligesom de andre og med alle disse ting bliver billeterne i sidste ende ikke billigere, slet ikke når du tænker på at de ikke hjælper dig hvis de aflyser afgangen, så er du på den mens SAS prøver at få dig med næste fly eller et andet selskab.

 

OK jeg har valgt side, men jeg kan tydeligt huske den krise Valuejet skabte i USA, mange selskaber var ved at gå ned, indtil man fandt ud af hvorfor de fløj så billigt, de skulle jo ikke bruge fuel til hele turen ;-)

 

Dennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...