Gå til innhold

F-22 - F/A-22


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er ingen forskjell. Grunnen til at F-22 skiftet navn til F/A-22 er at politikkerne har sansen for flerrole fly. F/A står som kjent for Fighter/Attack. På denne måten kan kanskje ordrene for F-22 bli større. Det er også planlagt en F/B-22 versjon som skal ha en ny delta vinge og lengre skrog for større rekevidde og våpenlast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bokstav betegnelser:

 

K- tank fly

T- Trenings fly

P- Patrulje fly(maritimt)

O- Observasjons fly-

Y- Prototype

X- Experimantal

 

Ofte er det en kombinasjon, alt etter hva som er oppgaven til flyet.

 

F/B-22 er bare et forslag som har kommet etter luftkrigen i Afganistan. I den første fasen var vanlige jagerfly som F-16 og tildels F-15 svært vanskelig å bruke på grunn av de store avstandene. Selv med lufttanking blir flytiden lang og ofte må en del av lastekapasiteten brukes til fuel tanker. Derfor ble F/B-22 lansert som et mulig svar på dette problemmet. Med et nytt skrog med delta ving vil rekkevide og våpen last økes betraktelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-117A "Nighthawk" fighter-bomber with stealth capabilities.

 

Men hva er det som gjør den til en Fighter? Den er ikke i stand til å skyte på andre fly med hverken raketter eller kanon. Et rent bombefly faktisk...

 

(PS: Hvordan går det med byggingen av din F-117 da Kenneth?)

 

Mvh,

Thomas.

 

DET går sakte det... Med så store summer som man snakker om når man kommer til ting som skala understell og turbin, så er det bare å stramme inn beltet og spise billig mat... ""

 

Eksempel:

Understell: 8.000,-

Motor: 20-30.000,-

++

++

++

++

""""

 

Neida.. Jeg håper på å ha den ferdig iløpet av sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

 

Uttrykket "fighter-bomber" (Merk bindestrek mellom ordene, altså henger de sammen) kommer vel av at Air Force hadde lyst til at F-117 (Som da kaltes "Have Blue") skulle være en fighter.

 

Ofte er bruksbetegnelsen til fly politisk "korrekt"..

 

En "F-117 Bomber" hadde liksom ikke klinget like bra i ørene til div. kongressfolk i USA.

 

Når det gjelder din F-117, kan du ikke knipse noen bilder når vidunderet begynner å bli seende ut som ett fly? ""

 

Mvh,

Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Thomas sier over her, var F-117 ment som en fighter, og en av hoved oppgavene skulle faktisk være å skyte ned AWACS fly siden de kunne snike seg helt opp til de uten å bli oppdaget av radaren...

 

Senere ble det bestemmt at det var mere bruk for F-117 som en bomber enn en fighter, hvorfor navnet ikke har blitt forandret vet jeg ikke...men den kalles jo også F-117 "Steatlth Fighter" så...

Så vidt jeg vet kan den også bære Sidewinders...da i bomb bay'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er besvart.

F/B-22 er bare et forslag som har kommet etter luftkrigen i Afganistan. I den første fasen var vanlige jagerfly som F-16 og tildels F-15 svært vanskelig å bruke på grunn av de store avstandene. Selv med lufttanking blir flytiden lang og ofte må en del av lastekapasiteten brukes til fuel tanker. Derfor ble F/B-22 lansert som et mulig svar på dette problemmet. Med et nytt skrog med delta ving vil rekkevide og våpen last økes betraktelig.

 

See?

 

Ellers er jo Google din beste venn på nettet.

 

Mvh,

Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Thomas sier over her, var F-117 ment som en fighter, og en av hoved oppgavene skulle faktisk være å skyte ned AWACS fly siden de kunne snike seg helt opp til de uten å bli oppdaget av radaren...

 

Senere ble det bestemmt at det var mere bruk for F-117 som en bomber enn en fighter, hvorfor navnet ikke har blitt forandret vet jeg ikke...men den kalles jo også F-117 "Steatlth Fighter" så...

Så vidt jeg vet kan den også bære Sidewinders...da i bomb bay'en...

 

Tviler på den kan bære Sidewinders. Alle kilder jeg har sett har ikke oppgitt noe for for A2A våpen, men det er jo selvsagt mulig at ikke "alt" er tilgjengelig for publikum...

Grunnen til at jeg tviler på at den kan bære Sidewinder, er at så vidt jeg veit er alle AIM-9 "rail-launched", dvs. rakettmotoren blir antent mens missilet fortsatt sitter på railen. Dette gjør det naturlig nok meget vanskelig å bruke i en weapons bay! Skulle F-117 hatt et A2A missil, måtte det blitt av samme type som AIM-120, som slippes en meter eller to ned før motorene tennes. Men problemet er at F-117 ikke har radar da...

MADDOG!!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "fighter-bomber" (Merk bindestrek mellom ordene, altså henger de sammen) kommer vel av at Air Force hadde lyst til at F-117 (Som da kaltes "Have Blue") skulle være en fighter.

 

Her tror jeg du blander litt...

Have Blue var et konseptfly designet for å teste fly og stealth-egenskapene til et fly basert på fasett-design. Den er ulik F-117 på mange punkter. F-117 er riktignok et resultat av studiene som ble gjort med Have Blue, men det er ikke samme flyet.

 

Såvidt jeg kan se på et stort antall nettsteder som omtaler de to flyene, så var hensikten med F-117 å få et fly som kunne bombe sterkt bevoktede objekter uten å måtte angripe en hel haug med SAM-sites først (og dermed melde sin ankomst).

 

Som Thomas sier over her, var F-117 ment som en fighter, og en av hoved oppgavene skulle faktisk være å skyte ned AWACS fly siden de kunne snike seg helt opp til de uten å bli oppdaget av radaren...

 

Senere ble det bestemmt at det var mere bruk for F-117 som en bomber enn en fighter, hvorfor navnet ikke har blitt forandret vet jeg ikke...men den kalles jo også F-117 "Steatlth Fighter" så...

Så vidt jeg vet kan den også bære Sidewinders...da i bomb bay'en...

 

Hverken Have Blue eller F-117 klarte å snike seg inn på deres egne AWACS-fly, så det virker ikke som om A2A-rollen noengang var planlagt. F-117 er forøvrig ikke så veldig manøvrerbar sammenlignet med et jagerfly, så den har lite å stille opp med.

 

F-117 har følgende alternative våpen den kan bære med seg:

GBU-10

GBU-12

GBU-27

 

Ifølge den informasjonen jeg har funnet så bærer ikke F-117 noen raketter i det hele tatt. Kun laserstyrte bomber. Den har heller ingen radar, så et eventuellt missil måtte vært fullstendig selvstendig.

 

Når det gjelder din F-117, kan du ikke knipse noen bilder når vidunderet begynner å bli seende ut som ett fly? ""

 

Mvh,

Thomas.

 

Den ser forsåvidt ut som et fly rett ut av esken... ""

 

[image]http://home.online.no/~graheg/radiostyrt/F-117/F-117.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg så noen bilder på Lockheed Martin sin hjemmeside.

 

Om den kommer eller ikke: Det kan jeg ikke svare på. Hvis F/A-22 lever opp til de høye forventningene (verdens klart beste jagerfly), kommer det helt sikkert til å komme mange forskjellige varianter. En F/B-22 kan også sees på som en logisk arvtaker til F-117. Om 10 år vet vi nok svaret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens-Ole, sikker på at de nedsenkbare railene brukes når man slipper bombene? Mener de bare brukes til å laste bombene jeg, slik at armerings crewet skal komme til?

Se her : F-117 bomb drop

F-117 lasting av bomber

 

Hvis det skulle lages en A2A F-117 ville det sikker vært enklere å feste railen på døra, slik RAH-66 har...

Det var faktisk snakk om en oppdatert F-117 som kunne bære A2A våpen også, men den blei skrotet når JSF prosjektet begynnte. Den skulle bære både AIM-9 og AIM-120, og weapons bayen skulle bli mye større...

 

Angående hvordan F/A-22 prosjektet går, så leste jeg i AirForces Monthly at de nettopp hadde oppdaget en budsjettsprekk på $690 millioner, så da gikk jo prisen på hvert fly opp, og USAF måtte kutte antallet fly de skulle kjøpe i perioden 2004-2005 med 5-6 stk. Dette høres kanskje ikke så mye ut, men prosentvis er det ganske mye når planen var å kjøpe mellom 27-32stk i løpet av 2004-2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle lages en A2A F-117 ville det sikker vært enklere å feste railen på døra, slik RAH-66 har...

Det var faktisk snakk om en oppdatert F-117 som kunne bære A2A våpen også, men den blei skrotet når JSF prosjektet begynnte. Den skulle bære både AIM-9 og AIM-120, og weapons bayen skulle bli mye større...

 

Vel... F-117 har fremdeles ikke radar, så å skyte ned andre fly ville jo vært utelukket siden piloten ikke vet hvor de andre flyene er i forhold til seg selv før han ser dem... ...og å sette en radar i flyet ville også vært ugunstig siden flyet er fullstendig kledd inn med RAM, så for det første ville radaren slitt med å se ut, og signalene tilbake ville slitt med å nå inn...

 

En F-117 ville også vært dødsdømt om den skulle bli oppdaget av et annet jagerfly. Den har manøvreringsegenskaper som et bombefly, ikke en jager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et søk på FB-22 på www.af.mil og fant en hel haug med artikler. Ser ut at det er mange "høye herrer" i USAF som arbeider med FB-22 konseptet. Det kan kanskje sammenlignes med rollen til F-15E, men med litt mer vekt på strategiske operasjoner (derfor B'en)

 

På kort sikt er nok budsjett sprekken et problem, men måten USAF kjøper fly på gjor nok at det blir kjøpt inn et rimelig høyt antall likevel (kjøper ikke alle på en gang, men over flere årsbudsjetter-FY) Et godt eksempel er produksjonen av F-15E. Selv om den ble stoppet på starten av 90-tallet, har det igjennom flere år blitt kjøpt inn ca 10/15 fly for hvert budsjett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle lages en A2A F-117 ville det sikker vært enklere å feste railen på døra, slik RAH-66 har...

Det var faktisk snakk om en oppdatert F-117 som kunne bære A2A våpen også, men den blei skrotet når JSF prosjektet begynnte. Den skulle bære både AIM-9 og AIM-120, og weapons bayen skulle bli mye større...

 

Vel... F-117 har fremdeles ikke radar, så å skyte ned andre fly ville jo vært utelukket siden piloten ikke vet hvor de andre flyene er i forhold til seg selv før han ser dem... ...og å sette en radar i flyet ville også vært ugunstig siden flyet er fullstendig kledd inn med RAM, så for det første ville radaren slitt med å se ut, og signalene tilbake ville slitt med å nå inn...

 

En F-117 ville også vært dødsdømt om den skulle bli oppdaget av et annet jagerfly. Den har manøvreringsegenskaper som et bombefly, ikke en jager...

 

Ja, men her var det snakk om en NY versjon av F-117 da, ikke bare å klaske på noen A2A missiler...

F-117X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...