Gå til innhold

Airbus 330 vs 340


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Heisann alle dere som diskuterer det "gamle" temaet om fire motorer er sikrere en to motorer... "The only reason I fly four engine aircraft is because there are no six engine aircraft..." er bare tøys... "" Jeg trodde denne diskusjonen var fullstendig utdebatert, men der er vel noen som holder på enda..? Statistisk sett så har du i dag dobbelt så stor mulighet til å "diverte" med et fire motors fly enn et to motors fly. Ingen fire motors fly vil fortsette turen på tre motorer...! IFSD (In Flight Shut Down) raten på moderne motorer, CFM56, CF6, PW4000, RR Trent osv. ligger som regel under 0.01 /1000 engine hours (0.02 brukes som 180 ETOPS "alert level") og de få IFSD'ene hender oftest utenfor ETOPS vinduet. Grunnen til at Airbus A340, B747 osv. hadde fire motorer var at det var ikke store nok motorer tilgjengelig til det marketed de skulle fly da de ble designet. Samme med A380 i dag..! I dag er det mere enn 80% ETOPS fly over Atlanterhavet og det blir flere of flere ETOPS flighter på Stillehavet. Et større problem er brann i lasterommet, tap av kabintrykk osv. Da kan du jo ha så mange motorer du vil uten at det hjelper deg noe...? Utrolig nok hadde den "dual flmeout" opplevelsen til den Kanadiske A330'en ingen ting med motorene... men tap av fuel fra "fuel feed hose"... ""

 

For dere andre som diskuterer høyre hånd eller venstre hånd så kan jeg si at jeg flyr like godt fra venstre setet som høyre setet... selv om jeg er høyrehendt... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle dere som diskuterer det "gamle" temaet om fire motorer er sikrere en to motorer... "The only reason I fly four engine aircraft is because there are no six engine aircraft..." er bare tøys... "" Jeg trodde denne diskusjonen var fullstendig utdebatert, men der er vel noen som holder på enda..? Statistisk sett så har du i dag dobbelt så stor mulighet til å "diverte" med et fire motors fly enn et to motors fly. Ingen fire motors fly vil fortsette turen på tre motorer...! IFSD (In Flight Shut Down) raten på moderne motorer, CFM56, CF6, PW4000, RR Trent osv. ligger som regel under 0.01 /1000 engine hours (0.02 brukes som 180 ETOPS "alert level") og de få IFSD'ene hender oftest utenfor ETOPS vinduet. Grunnen til at Airbus A340, B747 osv. hadde fire motorer var at det var ikke store nok motorer tilgjengelig til det marketed de skulle fly da de ble designet. Samme med A380 i dag..! I dag er det mere enn 80% ETOPS fly over Atlanterhavet og det blir flere of flere ETOPS flighter på Stillehavet. Et større problem er brann i lasterommet, tap av kabintrykk osv. Da kan du jo ha så mange motorer du vil uten at det hjelper deg noe...? Utrolig nok hadde den "dual flmeout" opplevelsen til den Kanadiske A330'en ingen ting med motorene... men tap av fuel fra "fuel feed hose"... ""

 

For dere andre som diskuterer høyre hånd eller venstre hånd så kan jeg si at jeg flyr like godt fra venstre setet som høyre setet... selv om jeg er høyrehendt... ""

 

Dag

 

 

27/01 - Northwest engine shutdown

 

A Northwest Boeing 747 en route from Amsterdam was forced to shut down one of its engines yesterday on the way to Minneapolis. The aircraft continued its flight and landed safely at MSP International Airport.

 

Fortsatte turen og landet som "normalt". Hvor motoren måtte stanses skrives ingen ting om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker venstre setet best jeg da....

 

Ja Johnny... det er mere penger i venstre setet... ""

 

The aircraft continued its flight and landed safely at MSP International Airport

 

For å sette dett litt på spissen Dag så ville selfølgelig ikke flyet returnere til Amsterdam hvis det mistet en motor over St. Paul på "final approach" til MSP... Det er mange faktorer som kommer inn men som regel vil piloten velge "nearest suitable airport" og hadde dette hendt en time ut fra AMS ville de nok returnert til AMS... ""

 

Dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere andre som diskuterer høyre hånd eller venstre hånd så kan jeg si at jeg flyr like godt fra venstre setet som høyre setet... selv om jeg er høyrehendt...

 

Liker venstre setet best jeg da.... ""

 

Dag er ansatt i Continental han...

 

 

Som pilot, eller tekniker ? ""

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg kan være grønn av misunnelse.. (selvpining)

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Morten, jeg er ansatt som Project Manager for alle GE motor programmene. Har en akademisk bakgrunn som Aerospace Engineer (tilsv. sivilingeniør innenfor flyteknisk) og har jobbet her i nesen 16 år... Jeg flyr en del på siden fra C-172.. C-210 og også B737, B767, B777 simmene... Vi har faktisk flere Normenn som jobber hos oss som piloter også ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...