Gå til innhold

Icelandair-rapporten (757 på OSL) er nå klar


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Den endelige rapporten fra den alvorlige hendelsen som Icelandair hadde med en 757-200 under innflygingen til bane 01L på Gardermoen er nå klar, og finnes her. Den er omfattende, men det er meget interessant lesing. Den gir forklaring på "berg-og dalbane"-turen etter en Go Around, som på det meste hadde henholdsvis "nese-ned" 49° og "nese-opp" 40°!! Flyet ble utsatt for stress på henholdsvis -0.6G og +3.59G. På det laveste var flyet bare 321 ft RA over bakken.

 

Rapporten beskriver en rad hendelser som førte til at kapteinen - som fløy - kom "på etterskudd". Samtidig beskriver HSL mangelen på samhandling mellom PF og PNF. Og på toppen får vi en forklaring på 767/767's FMS når det initieres G/A, gale verdier på MCP er satt, og forståelsen av å bruke speed bug (SPD) sammen med LVL CHG.

 

Denne leses av dere som er litt over gjennomsnitt flygale ""

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innom en gang til. Så har altså VG også lest rapporten, og i dagens utgave er både beskrivelse og ikke minst illustrasjoner. Til dere som har lest hendelsesforløpet i rapporten og sammenligner med det som står i VG, vil hurtig oppdage at selv ikke etter at journalistene har lest rapporten, klarer å beskrive hendelsen korrekt.

 

Jaja, det bare bekrefter hva mange her har sagt, skal man få korrekte opplysninger er tabloidpressen det siste man tyr til.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har intet å utsette på HSL's rapport om denne hendelsen, og VG's artikkel i den forbindelse må betegnes som fremragende tatt i betraktning at journalisten får to timer på saken ""

 

Når det er sagt så har jeg liten interesse av hendelser med utenlandske flyselskaper, jeg har nok med sikkerheten i et hjemlig flyselskap som jeg og mine nærmeste er nødt til å reise med til enhver tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så har jeg liten interesse av hendelser med utenlandske flyselskaper, jeg har nok med sikkerheten i et hjemlig flyselskap som jeg og mine nærmeste er nødt til å reise med til enhver tid...

 

Du tenker på "Norwegian" eller?

 

Langt i fra...har Norwegian hatt noen hendelse da? Går jo knirkefritt der, selv med Futura og spanske piloter ""

 

Heia Norwegian! SAS klarte forsyne meg å snappe Statoil-kontrakten, men Norwegian kommer sterkt tilbake! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og VG's artikkel i den forbindelse må betegnes som fremragende tatt i betraktning at journalisten får to timer på saken ""

Godt gjort at "noen" klarte å holde HSL's rapport skjult for d'herrer Martin Nilsen og Jan Ovind (for de uinnvidde de to VG-journalistene) så lenge - rapporten ble faktisk publisert torsdag formiddag, og var omtalt i VG først lørdag.

 

Jeg ser at du ikke er så interessert i utenlandske selskapers hendelser, men det er kanskje et lite poeng at nøyaktighet i omtalen av "norske" hendelser i forhold til "utenlandske" kanskje har samme kvalitet i VG?

 

Hilsen Roald

 

PS: Forøvrig brukte jeg ca én time å lese HSL's rapport - og faktisk forstå - hendelsesforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er på sin plass å minne om at VG skrev om hendelsen allerede 16.mars 2002

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4938943

og at vi her i forumet debatterte saken her:

http://www.flightsim.no/forum/showflat.php?Cat=&Board=UBB5&Number=31447&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1

Det som kom frem i VG allerede den gang VAR faktisk ganske godt i samsvar med det som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kom frem i VG allerede den gang VAR faktisk ganske godt i samsvar med det som skjedde.
Jeg vet ikke Gunnar, det er hva man legger i uttrykket "ganske godt samsvar". Nedenfor har jeg laget en veldig, veldig sterk forenkling av det som skjedde. Så er det bare å sammenligne med siste lørdags utgave av VG; tekst og ikke minst illustrasjonene.

 

Kortversjonen av hendelsen er:

  • Under innflyging var ikke flyet stablisert med hensyn til hastighet og flapssetting, og kapteinen hadde koblet fra både autopilot og autotrottle. Kapteinen mistet "rådata"-informasjon for ILS på HSI og ADI, og bestemte seg etterhvert for å gjøre en Go Around.
  • Avbrutt landing ble startet sør for rullebane 01L, og flyet initierte en normal Go Around.
  • Flyet nådde hurtig 2500 ft, hastigheten avtok raskt, og kapteinen startet en hurtig nedstigning for å oppnå hastighet. "På toppen" av stigningen blir flyet utsatt for -0,6G.
  • Flyet gikk i tilnærmelsesvis stup med nese ned på -49°. Under utflating helt nord over rullebane 01L ble flyet utsatt for +3,59G. Stigningen opp var på det meste 40° "nese-opp".
  • Etter endel voldsomme vertikale bevegelser, ble flyet stablisert i 4000 ft, og styrmannen meldte om avbrutt landing til ATC.
  • ATC gir radarledelse tilbake for en ny landing, og flyet landes av styrmannen.

Jeg har en versjon som er noe lengre "" og som forklarer mer i detaljer om hvordan det kunne skje. Hvis noen er interessert, kommer jeg gjerne tilbake til den.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...