Gå til innhold

En rystende flytur!!!


Håkon Søreide -ENBR-

Anbefalte innlegg

Folkens,

dette går inn i historien som den mest dramatiske flyturen min!

Jeg har nå juleperm fra RSD utenfor Stavanger og skulle reise til Bergen med Braathens, BU345 klokken 15:20. Fredag, selvfølgelig med en skikkelig storm over vestlandet.

Jeg møtte tidlig frem på flyplassen og skjønte at jeg kanskje kom til å bli en del forsinket da beskjeder som: "Vi har en melding til de som reiser til Oslo i dag. Pga dårlige værforhold på OSL er det umulig å si når neste fly kan til Oslo går. Vi anbefaler derfor reisende til Oslo om å reise hjem og komme tilbake i morgen, evt booke om eller ta toget."

Slike beskjeder kom konstant over høyttaleranlegget. Vel, vel, jeg var tidlig ute og satte meg opp i restauranten "Jonas", I annen etasje på ENZV, hvor en har god utsikt over rullebanen og oppstillingsplassen. Med en gang ser jeg kastevinder som får regnet til å gå nesten vannrett i luften samt piske dammene på bakken opp i ren "sjøsprøyt". Ikke ett spesielt koselig vær å fly i. Jeg har akkurat satt meg da ett SAS B737-600 triller ut på rullebanen. Det gir gass og etterlater seg en sky av vanndamp idet det øker farten. En ser lett at flyet faktisk beveger seg litt til siden for så å rette opp og igjen bli dyttet til siden av vinden. Nesen løftes og akkurat idet flyet letter kastes det til siden slik at høyre vinge er faretruende nær asfalten. Flyet stiger, men med store stavrende tak mens det kastes til høyre og venstre av den gufne vinden før det treffer skylaget og forsvinner.

Ett par SAS fly lander og det er virkelig spennende å se de slingre seg ned mot rullebanen med voldsomme bevegelser, før de virkelig planter seg i asfalten. Så fikk jeg øyet opp for en SAS, DC 9-41 som sto parkert rett utenfor vinduet ved gate 18. Vinden fikk flyet til å rugge kraftig. Så intensiveres vinden og får flyet til å gynge. Jeg ser helt klart at nesehjuls-stagget (den stangen nesehjulet er festet på) beveger seg i mer og mer voldsomme bevegelser. Til slutt blir passasjerbroen fjernet. Nå øker vinden på og flyet beveger seg mer og mer til det til slutt spretter på nesehjulet. Det er 20-30cm mellom hjulet og bakken på det lengste, på det værste. Når DC 9 maskinen ikke har bakkekontakt med forhjulet får vinden også flyet til å rugge sideveis slik at det går skjelvinger gjennom hele flykroppen. Slik fortsatte i de 2 timene jeg satt på restauranten. Vinden var faktisk så sterk at det var problematisk å åpne høyre inngangsdør forut, da mat skulle bringes om bord. Jeg så at både de inne i flyet måtte dytte hardt mens servicemannen ute dro av alle krefter.

Til slutt var det endelig min tur til å prøve været selv. Inne i flyet (LN-BRK Magnus Barfot) en 737-500, kjente en at vinden tok godt i flyet og fikk det til å rugge godt. Forsinket med 40min tok vi av. Flyet gav gass, og en kjente plutselig at det slingret på rullebanen, såpass mye at det var mye korrigering fra flightcrew. Akkurat løftet oss fra bakken, og vi fikk en bredside slik at jeg så bakken komme faretruende nær vingen. Videre stavring og dunking på vei oppover. Hele turen var det turbulens som førte til at hele flyet fikk Back-klasse. Ingen servering :-)

Ved innflyvning til Bergen intensiverte igjen turbulensen seg og vi bled kastet hit og dit av vind. Når flaps ble senket og vi nærmet oss rullebanen begynte helvete. Kastingen hit og dit og ristingen økte plutselig 2-3 hakk. Det var virkelig vanskelig å følge med ut vinduet pga all ristingen og humpingen. Da vi var 200-300 fra rullebanen fikk vi ett par bredsider som virkelig trengte korrigering. Med ett smell var vi endelig tilbake på terra firma. Det var helt klart den hardeste landingen jeg noensinne har hatt med påfølgende svært kraftig oppbremsing.

Virkelig en interessant flytur som jeg sent vil glemme. Mannskapet beklaget seg over at vi var forsinket, men de hadde stått fast 4 timer på OSL før de kunne ta av, jeg er virkelig glad det ikke var derfra jeg skulle reise.

 

God Jul og Godt Nyttår ønskes alle mvh,

Håkon

-ENBR-

P.S: jeg resier tilbake den 29 og vil gi en rapport av turen når jeg kommer tilbake, da hjem igjen blir det mest sannsynlig Flaggruten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei historie til:

Det var i januar for noen år siden (ca 1990). Jeg skulle fra Bodø til Evenes med en Dash7 ca kl 1500 på ettermiddagen. Været var fint. Jeg hadde på den tiden 98% flyskrekk men så fram til en relativt rolig tur sammen med endel venner! På flyplassen får vi så beskjed om at avgangen er utsatt av tekniske årsaker! Utsatt til ca kl 1730. Tilbake på flyplassen registrerer jeg at været fortsatt er bra, men at avgangen er kansellert, pga de samme tekniske. Så får vi beskjed om at vi er ombooket til en avgang ca kl 2100 på kvelden. I en Twin Otter. Javel!

Kvelden kommer, vinden har tatt seg opp.... veldig! Det er storm! Vinden uler langs rullebanen. Vi setter oss i flyet. Flere av mine kompiser har vært på utestedet "Den siste glæde" for å mote seg opp! Dette kommenteres med rikelig nivå av galgenhumor. Det rister temmelig voldsomt ennå ved gaten. Når flyet skal taxe, så skjer det alldeles ikke på tvers av vinden, men hele tiden skrått mot. Det innebærer at vi havner ganske nær enden av rwy og må rygge! Men så er det full peising. Og det rister! Det kan knapt bli verre. Mannen ved min side er veeeeldig pratsom! Nervøs. Jeg, med min flyskrekk, er overraskende rolig. Jeg tenker "skal vi styrte, så dør jeg ihvertfall ikke alene. Heldigvis!" Vi rister oss nordover og nærmer oss Evenes. Så svinger vi til høyre og jeg skjønner at dette er en avgang med mellomlanding i Narvik. Hvorfor ikke bare lande på Evenes... jeg ser jo flyplassen nede til venstre, så nær.

Et sted midt mellom EVE og NVK kaster flyet voldsomt på seg! Mine balanseorganer klarer ikke å registrere hvor mye vi bikker over. Vi så vel alle sammen ut som et slips i vinden der vi satt. Videre mot NVK i sterk sidevind. Jeg er imponert over flygerne som treffer rwy. Kort opphold og så videre til EVE. Midt mellom, ja du skjønner! Et voldsomt kast igjen! Denne gangen er jeg sikker på at vi bikker 90 grader et øyeblikk. Jeg holder meg fast i setet, men lykkes dårlig med å sitte rolig. Kaldsvetten siler og jeg klamrer meg fast det jeg klarer.

Etterhvert lander vi på Evenes og jeg er glad til. Og merkelig nok... jeg var ikke spesielt nervøs, til tross for flyskrekken. Nå er DEN borte vekk. Nesten, jeg liker ikke å måtte fly i uvær.

Og returen fra Evenes til Bodø forløp i ordnede og rolige former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

jeg har faktisk tatt flaggruten før, og reiste faktisk med "SLeipner" to uker før ulykken. Faktisk reiste jeg sammen med en av dem som omkom i ulykken. Det er ganske rart å tenke på i ettertid at han jeg snakket med, to uker senere skulle dø så totalt meningsløst.

Jeg er ikke redd hverken for å fly eller reise med Flaggruten. De som sitter i cockpit er dyktige folk som vet hva de gjør. Litt merkelig blir det gjerne når båten passerer ulykkesstedet.

Selvfølgelig hvis det meldes uvær ville jeg føle meg langt sikrere ombord i ett fly enn i en katamaran i 2-3 meter høye bølger. Det kan jeg fortelle deg at, å sitte i en slik båt i høye bølger langt mer ubehagelig enn å bli kastet rundt i ett fly.

 

God Jul & godt Nyttår mvh,

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Håkon,

Tør du virkelig ta Flaggruten da? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Skikkelig gøy å lese slikt, ser det for meg. Bra beskrivelser.

Jeg bor rett i utkanten av Sola flyplass, så derfor var det ikke langt å sykle for meg en gang det var storm og NATO øvelse. Da var det litt artig å se de litt mindre jagerflya vingle i stor fart inn for landing på rullebane 18 på ENZV.

Fatter ikke nå at jeg orka å sykle i det været. var faktisk liknende vær her på fredag.

Kom med flere slike historier, og opplevelser.

MVH

Krister Bye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte drosje i Stavanger på fredag under stormen, og vi irriterte oss til stadighet over at det var flere og flere flyavganger som ble utsatt og forsinket (vi har flyrutene på takstameteret). Dette betydde mye ekstra venting i kø på Sola.

I en periode ble det nektet å lande med mindre fly (enkelte turboprops ol.), og jeg tenkte jeg måtte ta en tur hjem for å laste dette godværet inn i FS2000! Jeg gjorde så, og merket i weather menyen at vinden viste 35 knop fra 360 med 51 knop i kastene! Nesten kraftig nok til at et småfly kan ta av uten å bevege seg i forhold til bakken! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Jeg valgte det eneste turboprop flyet jeg foreløpig har i FS2000 - King Air'en - og stilte meg opp på RWY 36. Flyet gynget kraftig, og hastighetsmåleren spratt opp og ned. Take-off gikk forholdsvis glatt, og jeg gikk inn i skydekket 500 fot over bakken. Jeg tok en runde i 11000 fot. Alt var helt glatt ned mot landing til 36 igjen, men da jeg nådde 500 fot og kunne skimte rullebanen, brøt h*****e løs. Flyet vridde seg, flyttet seg, hoppet og spratt noe så unaturlig kraftig at jeg er sikker på at dette må være noe feil med FS2000. I det ene sekundet var jeg på glideslope/localizer - i det neste var jeg laaaangt utenfor området - for så og komme tilbake 'på plass' i det neste. Hastighetsmåleren varierte fra 60 knop til 200, så dette bekreftet ytterligere mistanken om at FS2000 overdriver reelt vær littegrann. Landingen gikk... eh... ikke. Flyet er nå solgt som skrapjern.

Har noen andre lignende erfaringer med værmaskinen i FS2000? I følge dere som flydde på fredag så høres det jo ut som om det var temmelig turbulent også over 500 fot! Jeg har merket også ved andre anledninger ved bruk av nedlastet vær at 'gufsingen' kommer i ca. 500 fot.

PS: Jeg lagret været fra fredag. Si fra hvis noe er interessert i å prøve seg på noen landinger, så kan jeg sende dere fila.

PPS: På grunn av stor interesse for denne fila har jeg lagt den ut på linken under. Dere finner den mot nedre del av sida. (Beklager den rotete sida! Det er et prosjekt som nesten ikke er påtenkt engang...)

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Runway/5775/"'>http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Runway/5775/" TARGET=_blank>http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Runway/5775/

------------------

Bjørn O.

henjum@online.no

[Edited by Bjørn Olav Henjum 21-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...