Gå til innhold

EgyptAir 767 flight controls


Håvard Sande

Anbefalte innlegg

Systemet er ikke lagd for uenighet mellom piloter. Alle flightcontrols på Boeing flyene er lagd dobbelt og endel sinnrike anordninger gjør at kan de skilles med makt -f.eks nagler som ryker eller kraftige fjærer.

Hensikten er å kunne frigjøre et system. Hvis f.eks kabler på venstre side kiler seg eller en aktuator låser seg, da copilot legge virkelig makt bak stikka og rive løs sin del av flight controls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. Men ettersom det er de samme rorflatene man beveger på, antar jeg at selv etter en slik løsrivelse vil, copilots kontroller følge "mine" kontroller? Evt. settes det ene systemet helt ut av spill, eller separeres det slik at man får halvparten hver? :-) Det at den ene høyderorsflaten gikk opp, mens den andre gikk ned (noe jeg trodde var fysisk umulig på Boeing-flyene) kan jo tyde på en slags deling av kontrollene over lengdeaksen til flyet, men det er jo katastrofalt for kontrollen over flyet. I dette tilfellet her vil det jo innebære at de to pilotene må koordinere rorbevegelsene sine for i fellesskap å styre flyet? Jeg antar forresten at man ikke med "stabilisator" tenker på trim-flatene..

Jeg er litt forvirra nå, men jeg vet at du har greie på dette Øystein, så du kan sikkert klare det hele litt opp? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt 767(15 år siden)- men tror den separate aktuatorer på elevator.

For å svare på det første spørmålet: Hvis det blir brukt som tiltenkt vil den ene elevatoren være låst fast i en eller annen stilling pga mekanisk feil. Den andre vil kunne beveges for å opprettholde litt kontroll.

Du har rett i at flight controls henger fysisk sammen og er (nesten) umulig å separere. Her er det snakk om å ødelegge for å brekke løs.

Det kommer an på hvor i systemet det har låst seg. F.eks 737 hvis elevator har låst seg helt bak i flyet så er det game over.

Hvis det er den ene stikka i cockpit som har låst seg så kan den andre brekkes løs.

Yndlingspørsmål på eksamen dette her. "hvis stag xxx kiler seg, hvor brekker det løs og vil venstre og/eller høyre balanseror bevege seg?" Idiotspørsmål. Det går an å spørre om mer relevante saker.

Det skal skikkelige krefter til å brekke løs. Tror en fysisk svak person må legge beina på stikka og trå til.

Uansett så er dette en skikkelig nødsituasjon. Det er snakk om nødlanding med litt kontroll.

Dette blir aldri simulert - noen blir skikkelig forbanna hvis noen prøver dette på et fly som står på bakken eller i simulatoren...

[Edited by Øystein Eker 17-11-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht. disse control flader der "sætter sig", lavede jeg i går et

sammenklip af noget gammelt TV stuff omkring rudder der satte sig, da vi var nogle stykker på CNN´s board der arbejdede med

en løsning omkring elevator evt. skulle have sat sig fast.

Understreger det var i går, ikke i dag.

Men nu jeg alligevel har editeret den (3.7mb), for interesserede er her en wav fil med usair 427 samt en anden 737 pilot der fortæller om sin flight med rudder der sætter sig fast - men han var mere

heldig en usair427, de gik nemlig løst igen inden landing. http://www.flightsim.dk/wav/us427.wav"'>http://www.flightsim.dk/wav/us427.wav" TARGET=_blank>http://www.flightsim.dk/wav/us427.wav

ps: mener der skal 50 lbs til for at styre hver sin side.

MVH

Claus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer til dekningen av EgyptAir-ulykken i dagens VG:

Først; sitat: "for så å stupe så raskt at alle om bord var utsatt for en tyngdekraft to og en halv gang sterkere enn det normale." eh, ja, ok.. Velvel, vi forstår jo i det minste hva journalisten mener, men herregud for en dårlig formulering! (Jeg antar han mener negativ g ettersom flyet stupte, avhengig av om det er snakk om starten av stupet eller "bunn". Uansett, snakker vi her om -1,5g eller -2,5g?!)

Mer interessant; igjen sitat: "Høyre og venstre stabilisator, som får flyet til å gå opp eller ned, begynte å virke i hver sin retning. Normalt skal de fungere parallelt, men de kan bevege seg

uavhengig av hverandre dersom den ene piloten skyver framover og den andre bakover." Kanskje derfor flyet la seg over rett før det tok havet? Merkelig system dette uansett, hvis en pilot vil trekke flyet opp, og en annen presse det ned, så burde det vel gå i level flight, og i hvert fall ikke legge seg over?!?! Er dette en form for kompromissløsning, laget av flykontroll-ingeniørene, i tilfelle uenighet mellom pilotene?

------------------

LN-HSA

Håvard Sande

havsa@statoil.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

På Saab 340 er det også mulig å splitte både balanseror og høyderor. Enten ved å bruke makt, eller ved å dra i en hendel. Rorene er da fysisk adskilt inntil en tekniker kan koble de sammen igjen på bakken. På Saaben er rorene koblet sammen med de respiktive stikker. Det er altså stikkene som er koblet sammen slik at de beveger seg likt.

MVH

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...