Gå til innhold

Gleden ved å fly -min banning- her er teksten


Ola Haaland

Anbefalte innlegg

Sendt: 12. november 1999 23:18 Emne: Tapt ID på Satco

Hei Ola

Leste ditt innlegg på fs.no. Dette virker jo helt sprøtt!

Jeg har hørt at folk er blitt kastet ut fra Satco før, men det har vært under ganske ekstreme forhold der folk med hensikt enten har ødelagt for andre spillere eller har uttalt seg grovt nedverdigende overfor andre på lufta.

Kan du ikke fortelle meg litt nærmere om hva som skjedde, så skal jeg se hva jeg kan få gjort. Hvis du er blitt sparket fordi du brukte lengre tid enn kontrolleren likte, er dette grovt overtramp fra den/de som er ansvarlig for å sparke deg.

Med vennlig hilsen

Eirik Sørensen

Chief, ARTCC Norway

Hei Eirik

Dette har vært triste greier skal jeg si deg. Jeg er altså banned i hele verden jeg. Stygge meg. Jeg har sendt svar på reaksjonen som kom fra to kontrollere til Neal Truitt på oppfordring fra han.

Jeg tok meg den frihet å henvise til deg i dette brevet. Anklagen mot meg lyder altså på: 1:Ha sagt "Get lost, I am dooing my best" til en controller i en hyperstresset situasjon der jeg ikke rakk å hverken svare skriftlig eller respondere raskt nok for han.2: Tatt av uten tillatelse fra JFK, slik jeg husker det var hele seansen en stor missforståelse. Jeg prøver, men forstår rett og slett ikke prosedyren. Ber gjentatte ganger om at de skal ta hensyn til at jeg ikke er kjendt med forholdene siden jeg er foreign pilot, Norway.3: Ikke ha vært rask nok til å respondere og følge ordre i tett luftrom. La meg si at jeg var våt på ryggen og og angstfull hele tiden. og forsøkte nok en gang så godt jeg kunne. Dette gjentok jeg om og om igjen.

Vel og merke er dette 2. gangen jeg har turt å fly i USA.

 

Her er brevet jeg fikk:

:----- Original Message -----

Fra: Neal Truitt <nftruitt@worldnet.att.net>

Til: <flhaalan@online.no>

Sendt: 14. november 1999 18:30

Emne: Controller Complaint - 954808

 

> My name is Neal and I am the Director, Complaints Resolution for HQ SATCO

> and IVPA. I have been asked to look into a problem that happened while you

> were on the SATNET system.

>

> According to the information that I have received, logged into the SATNET

> system. You took off from the JFK airport area without permission. You

> told the controller to "get lost". You also failed to respond adequately to

> the supervisor online who tried communicating with you. In addition, there

> was another report from the same day where you caused the same type of

> problems in Chicago. Two different supervisors reported these incidents.

> This caused disruption within the SATCO system and you were temporarily

> removed.

>

> Before I finalize this case and make a decision, I wish to hear your side of

> the story. Please respond by e-mail to this address. Please include any

> information you think would be helpful - to include chatlogs or screenshots.

> If I do not hear from you within 3 days, I shall conclude my investigation

> and make my decision without your input.

>

> Neal F. Truitt Sr.

> Director, Conflict Resolution

> SATCO7

> satco7@satco.org

 

Og her er brevet jeg skrev som svar:

 

Dear sir.

 

I am a Norwegian virtual pilot flying alot and enyoying the SATCO system and SB alot. I fly sailplane in real life. I only fly in Norway/Scandinavia, and have the two years I have been flying online never got any critic for my prosedyres when flying in my area. I alway follow atc instruction when I fly if possible. 2 days ago I took the chanse to fly in te US, with no success. I had a lots of trouble, lag and I am a slow typer. Result was a mad controller. I felt no patience and was sad. The whole thing was unsuccesfull I am sorry, and I see that I as a norwegian pilot with a need for some more time communicating with atc have difficulties flying under surcumstances with much and dence trafic. When I tried to connect on SB after filed flightplan in Norway this afternoon I was aware that my Callsign or password was invalide, so I was not able to connect. I am afraid this is a punishment but an unfair one. All my flying kollueges here in Norway think I am a serious pilot, and no controller has ever been disappointed with my skills and kooperation. The phrase "Get lost" was followed by "I an doing my best!" and I really was. I was in a state of stress trying to get my plane safely down. Controllers made this to advanced for me by expecting me to answer and follow instantly, something impossible for someone with my skills.

I have thereby lost my interrest for flying in dense trafic and USA again, but miss my flying online in Norway, with norwegian controllers and norwegian conditions.

So I now sincerely ask you to give me a new password and nr so I can continue my great interrest: Flightsim98, soon 2000, with MP, SB and voice.

 

Sincerely

 

Ola Flagestad Haaland,

2665 LESJA,

NORWAY

 

Reg.nr:954808, callsign LN-ABE Flhaalan@online.no

 

For more info: Please contact

Eirik Sørensen

Chief, ARTCC Norway

Uansett har jeg mistet lysten på å fly i USA, men hvis de skal ta fra meg retten til å fly online med de andre flykompisene mine her i Norge på et så uberettiget og tynt grunnlag så er det bare trist alt sammen synes jeg.

 

Takk for at du svarte, Eirik.

 

Hilsen Ola

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola,

Jeg synes jo selvfølgelig at det som skjedde deg er synd, og at du bør få en sjanse til.

MEN!

Det var vel ikke spesiellt diplomatisk å be en "flygeleder" "Get Lost!". Kan bare nevne at i det virkelige liv ville en slik uttalelse eller bruk av banneord osv, kunne få konsekvenser.

Det er nesten hundre års tradisjon for høflighet på R/T i lufttrafikkverdenen. Selvfølgelig skal ikke høflighetsfraser overdrives (iflg regelverket skal man ikke bruke dem i det hele tatt, men i virkeligheten er det jo gjerne litt anderledes.)

Selv om man er stresset, presset, og fortvilet, vil det alltid gagne deg å oppføre deg høflig på "R/T" ("Radio Telecommunication"). Den etikette som brukes på luftfartsradiotelefoni er en verden i forskjell fra "net-chat" og dagligdags "gatespråk". Selv om vi i den simulerte verden benytter internett som kommunikasjonsmiddel, så betyr ikke det at det er "tillatt" å bruke endel av den språkformen som er populær på internett. Prøv å begrense det til en smiley (og ikke for mange slike heller i R/T). Ikke bland det jeg nå snakker om med den chatten controllere gjerne har seg imellom ved siden av den rene flykontrollen. Der brukes det gjerne løsere språk i stille perioder mellom controllere som kjenner hverandre.

Dette var ikke ment som noen skjennepreken, og jeg håper du får igjen PID/CID'en din slik at du kan fortsette å fly on-line.

Lykke til!

Hilsen

Torgeir Tveiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens

Har lest om episoden her med både latter og tårer.

Jeg har nå flydd helikopter her i USA i ca 10 mnd, og har siste muntlig eksamen og opplflyving fredag. Da er jeg ferdig utdannet her borte, med certified flight instructor instrument rotorcraft helicopter i handa. Har vært så heldig å kunne trene i et veldig travelt luftrom, her rundt San Francisco. Flyplassen jeg flyr ut ifra har over 600 private småfly. Her er bare sinnsykt travelt på radion, og man kan bli stressa en gang i blandt. Men man må bare være tålmodig og lytte godt. Er det noen man ikke skjønner eller forstår, spør igjen. HUSK DETTE. ATC er der for OSS, vi er ikke der for de.

I dette uheldige tilfellet fra den virtuelle verden, har piloten vært veldig stresset og usikker. Vel, det skjønner jeg veldig godt, når det er så travelt, og mye passe på. Men for all del, get lost, skulle du utelukket fra den setningen. Man kan ta kommandoen og si litt hardt hva du vil gjøre, til en kontroller. Men og be han reise til blåksberg, blir litt for heftig.

Uansett, håper jeg virkelig piloten får tilbake loginn, og passord, og kommer seg tilbake i og på lufta.

FLY SAFE

Roger Kvammen Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...