Gå til innhold

Uten flygeleder?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hva skjer hvis jeg f.eks vil fly Værnes-Gardermoen med VATSIM, men ingen av stasjonene er bemannet med flygeledere.

Vil jeg da være "min egen flygeleder"?

Hvordan blir det med annen trafikk, må jeg kommunisere med de slik at det ikke forekommer en farlig situasjon?

Er det evt. en roger wilco kanal jeg kan koble meg opp til for å få voice kontat med andre flygere når vi står uten flygeleder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke er flygelder online flyr du på egen navigasjon (own navigation). Så du bestemmer selv når du skal svinge og skifte høyde ol., men det bør være mest mulig i samsvar med den flygeplanen som du skal ha sendt, uansett om det er flygeleder online.

 

Mens du flyr skal du være på UNICOM-frekvensen (122.8). Visst det er trafikk i området hvor du er skal du fortelle din posisjon og dine intensjoner. Oppdater trafikkbildet en gang i bland. Visst du sier at du f.eks. er etablert på ILS'en må du huske å også si når rullebanen er klar.

 

Det er også noen RW-kanaler du kan koble deg opp til, som f.eks. rw.tt.luth.se/UNICOM, men alt du sier på voice som er vesentlig for trafikken (som bør være alt du sier på denne kanalen) bør også skrives med tekst.

 

Det er også mulig at en ATC i Norge dekke støree områder enn bare den flyplassen han er satt til. SÅ ENGM_APP dekker hele ENOS FIR og kanskje mer, og ENSV_CTR dekker som regel både ENSV og ENOS fir. Det er bare å ta kontakt med ham og spørre visst du ser en ATC online i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy min andre tur online i dag!

 

Jeg har aldri fått det til fordi jeg ikke fant min egen session.. Det står jo her at du skal la søkefeltet i SB stå blangt når du skal joine din egen session... Men det virka ikke hos meg. Jeg skrev inn min egen Ip, og det virka! "[smil]"

Jeg fyrte op fs2002 og SB og etter flightplan utfyllingen og de andre smågreiene var jeg klar til å kontakte ATC..

Jeg skulle fly fra Frankfurt Main (eddf) --> Schiphol... Jeg valgte eddf_v_twr og spurte om IFR clearence, men ingen svarte... Jeg letta med min egen tillatelse og etter en stund fikk jeg melding fra eddf_v_twr at hvis jeg lurte på noe kunne jeg bare spørre.... Jeg skrev at jeg hadde requesta IFR clearence men ikke fått noe svar... og mer hørte jeg ikke fra eddf_v_twr.....

Merkelig! "[Forvirret]""[Rullende

 

Har det klikka helt for ATC i Frankfurt eller?

Jeg skrev i flightplanen min at jeg var ny i online flyging.

 

Takker for svar! "[blink]""[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...