Gå til innhold

Kjell Arild

Members
  • Innholdsteller

    771
  • Ble med

  • Siste besøk

  • Dager vunnet

    1

Kjell Arild vant sist dagen den 21. november 2021

Kjell Arild hadde det mest likte innholdet!

Om Kjell Arild

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Kjell Arild's Achievements

18

Nettsamfunnsomdømme

  1. Utfordringen er vel gjerne i de tilfellene der disse blinkende lysene ikke følger de standard innflyvningslysene (i rullebanens senterlinje), men er samlokalisert med sirklingslysene.
  2. Kanskje godt kjent allerede, men for de som ikke vet det - Avinor har en fin karttjeneste som gir info om norske flyplasser som er nyttig for flyplassbyggere på nettsiden https://avinor.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=a0799fa96eae462682995fe586877455 Her ser man blant annet se bakkemerkinger, luftfartshindere i terrenget og høydepunkter langs hele rullebanen. Se dette skjembildet fra ENHD som eksempel:
  3. Men pr. SUP (se vedlegg) er ikke disse funksjonelle nå uansett, så det mest riktige er å la de være utelatt inntil videre en_sup_2024_028_en.pdf
  4. I gamle AIP-utgaver var ofte sirklingslys inntegnet (som sorte piler), men det ser ut til å være fjernet. Jeg har funnet en gammel versjon av et av kartene, og der kan du ser sirklingslysene på ENBV inntegnet. EN_AD_2_ENBV_6-1_en.pdf
  5. Her ser du faktisk sirklingslysene på ENBV (bane 06). Men om de sekvenserte blinkende lysene står sammen med disse eller på senterlinjen inn til rullebanen må nok sjekkes nærmere.
  6. Slik kan et (norsk) sirklingslys se ut. Google Maps Street View v/Namsos. Det er disse som står i terrenget og viser vei til final leg. Det er sterkt oransje lys, gjerne to tykke lysrør som står vannrett på en stolpe. På dette bildet fra Namsos er det to stolper, men det kanskje mer ett unntak. Sequenced flashing lights er hvite lys som blinker i rask sekvens inn mot terskelen på rullebanen. Når det står Sequenced FLG LGT on CL 1500 M, betyr dette at disse strekker seg 1500 meter ut fra banekanten. men vi vet ikke avstanden mellom de. Vanligvis står disse sammen med de faste hvite innflyvningslysene, men når disse slutter står det lamper kun for de blinkende lysene.
  7. Har ikke finstudere dette, men generelt er jeg litt oppgitt (men ikke overrasket) over at terminalinteriør og annet eye candy prioriteres over riktig rullebaneprofil, AI-tilpassing, bakkemerking osv. Har sett den samme trenden i flere paywareutgivelser.
  8. Ser ut til at skaper og prosjekt har blitt inaktiv. Er det noen som har litt kjennskap til flyplassen og kunne tenke seg å fikse noen av disse tingene?
  9. Hei ! Jeg har benyttet meg av versjonen din hele tiden. Karmøy er mitt andre hjem 🙂 Nå er det en stund siden forrige oppdatering. Så da frister jeg meg frempå med noen ønsker. Har du mulighet for å finjustere litt på rullebaneprofilen (høydeprofil), banemerking (distansemerker) og rullebanelysene? Da tenker jeg på de åpenbart synlige tingene som å etablere dobbel PAPI, fjerne de laaange "touchdown" sone-lysene. Men også legge til innflyvningslys og korrigere running rabbit (slik at den ikke synes fra motsatt retning). Rullebaneprofilen kunne trengt en utjevning, men vet ikke hvor vanskelig det er å få dette realistisk? Rullebanens høydeprofil kan undersøkes nærmere her: https://hoydedata.no/LaserInnsyn/?x=-55162&y=6619110&level=13&utm=33&projects=766&layers=&raster=8:50&background=wmtsTopoGraatone ved å tegne en strek over rullebanen på langs (slik fikk jeg grafen under). Foto fra visitnorway.no / Tor Andre Johannesen
  10. Jeg tenker akkurat det samme. Noen bør gi de feedback om at det mangler en vesentlig "feature"
  11. Jeg er kjempeimponert over denne simulatoren, selv om det er noen tøyseting innledningsvis, foreksempel at jeg ikke kan velge kilo på fuel og payload og ikke kan velge QNH i Hectopascal på G1000. Det flyter godt, det ser stort sett veldig bra ut med terrenget der BING har dekning. Jeg synes imidlertid at det er snodig at det mangler flyplasser, som Kirkenes og Røros. Og kanskje enda flere? Det er jo stilig at rullebanen ikke er flate lenger, men det er veldig overdrevent synes jeg. Det må være fordi det muligens er unøyaktig høydedata (mesh) som er grunnlaget for dette og ikke AIP-data. Jeg tror at dette blir kjempebra på sikt. Om vi kan få inn mer detaljert høydedata i Norge og korrigere flyplassene noe, vil bare dette gjøre stor forskjell.
  12. Det blir spennende å se hva FS2020 bringer av gleder og utfordringer. Jeg har stor tro på produktet, men det vil nok som tidligere være en plattform som add-onutviklerne igjen får jobbe hardt for å løfte høyere. Om det er en ting jeg er pessimistisk for, så er det kvaliteten til Bing aerials (flyfoto) for oss norboere. Hvis det er samme satelitt- og flyfoto som er på kartnettsidene til Bing som danner grunnlag for terrenget i simulatoren, er det et dårlig, tilkludret og utdatert utgangspunkt, med ulike årstider, skyer og denslags.
×
×
  • Opprett ny...