-
Innholdsteller
2 708 -
Ble med
-
Siste besøk
Om Marius Arnesen Høiseth
- Bursdag 10. des. 1991
Marius Arnesen Høiseth's Achievements
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Herlige bilder fra kjente trakter. Har flydd mye til disse flyplassene IRL. Det eneste som er synd er at de to korteste rullebanene i Ljungbyhed ble stengt for all flytrafikk en del år tilbake. Imidlertid, til noens glede, så fungerer de i dag som racerbane og teststed for alskens superbiler samt polisen i Sverige. Rullebanen i Halmstad skiller seg litt fra de andre asfaltstripene i Skåne, ved at den nordlige baneenden ligger i en slak oppoverbakke. Ved touchdown vil man - i et småfly - bare se et par hundre meter av rullebanen framfor seg.
-
PPL-bøker er ikke dumt hvis man har mye tid å bruke på det, men det er kostbart. Spesielt om man skal kjøpe nytt. Men om man har begrenset med tid og helst vil opp i luften så fort som mulig, så anbefaler jeg en framgangsmåte som gjør at man kan fly parallelt mens læringen foregår (som med Learning Center i FSX). Om målet kun er å fly i simulator, så tror jeg PPL-bøker fort kan bli tørt. Det er mye stoff i bøkene som man aldri vil få bruk for i en hjemmesimulator, med mindre man er en realismefanatiker som meg. EDIT: La til et avsnitt.
-
Siden du har FSX så ville jeg kjørt på med Learning Central. Det er en veldig flott funksjon og vil ta deg fra det helt grunnleggende (stige, synke, svinge) og helt til ILS-innflygninger. Ta deg en titt der, så ser du hvor bra det er
-
Hvilken simulator bruker du? Hvis du bruker FSX så klikker du ganske enkelt på Learning Center i hovedmenyen. Her får du flydd en lang rekke ulike scenarioer, med en kort og presis teoribrief før hvert scenario. Underveis i hver flytur så får du veiledning på engelsk. Scenarioene strekker seg i vanskelighetsgrad fra nybegynner til ekspert.
-
Du finner som regel fram med å google "AIP + land", f.eks. "AIP sweden". Her er f.eks. kartene for Sverige og her er kartene for Storbritannia. Si ifra hvis det er noe du ikke finner...
-
Per, jeg er litt spent på hvordan den løsningen vil fungere selv. Han jeg prøvde Oculus Rift hos mente at det finnes en fungerende utgave av et slikt "elektronisk fingerbøll", men jeg har ikke googlet det noe selv. Om dette løses på en bra måte så kan man jo i fremtiden fly i en fullskala cockpit i et hvilket som helst fly, uten å måtte bruke måneder på MDF-plater og kabelspagettier.
-
Velkommen til nye Flightsim.no!
Marius Arnesen Høiseth svarte i Jan R. Storelvmos emne i Kaffekroken
Knallbra! -
Interessant spørsmål! Jeg har faktisk aldri testet om fly i simulatoren oppnår tilnærmet samme ytelse som i det virkelige flyets håndbok. Jeg vil tro at dette avhenger mye av produsenten - et produkt fra PMDG vil kanskje yte nærmere virkeligheten enn et produkt fra Carenado?
-
International Standard Atmosphere (ISA) er en modell av atmosfæren her på jorden. Den representerer et slags gjennomsnitt av de atmosfæriske forholdene overalt på jorden, gjennom alle årstider. Enkelt forklart så forutsetter ISA at atmosfæren ved havnivå holder en temperatur på 15 grader celcius og lufttrykk på 1013 hPa. Deretter forutsetter modellen at temperaturen synker med 2 grader celcius for hver 1000 fot man stiger opp fra havnivå. Nedenfor er en framstilling av ISA. Legg merke til at temperaturnedgangen opphører ved ca. 11 kilometers (36 000 fot) høyde. Her begynner det laget av atmosfæren som vi kaller tropopausen. ISA brukes som utgangspunkt ved beregning av ytelse (performance) for fly. Det kan for eksempel være påkrevd strekning for avgang og landing, faktisk flygehastighet (TAS), hvor mye drivstoff flyet forbrenner per time osv. I flyets håndbok finner man tabeller og grafer for dette, som tar utgangspunkt i ISA. ISA ligger også til grunne for hvordan alle avgangs- og landingsruter (SIDs, STARs og approacher) for IFR-trafikk er designet. Alle piloter som flyr til eller fra en kontrollert flyplass, vil få det aktuelle lufttrykket for flyplassen fra ATC (tårnet). Det er dette man stiller inn med skruknotten på altimeteret. En kuriositet her er at ingen altimetre i noe fly vil vise korrekt høyde over havnivå, med mindre de faktiske atmosfæriske forholdene tilsvarer ISA. Er atmosfæren kaldere enn ISA så vil altimeteret vise for høy høyde og omvendt. Dersom temperaturen ved en flyplass ligger under ISA, så må man derfor korrigere de angitte minimumshøydene i hver SID/STAR/approach for å overholde minimumskravene. Gjør man ikke det så kan det ende med at man flyr inn i et fjell som er 3000 fot høyt, selv om altimeteret viser at flyet har en høyde på 3500 fot! ISA er altså en ganske "big deal" for alle som flyr IFR 8) Du finner litt mer informasjon på Wikipedia, men vil du vite mer anbefaler jeg å kjøpe en lærebok i meteorologi på PPL-nivå. EDIT: Endret litt i teksten under bildet.
-
Den er grei, da er det skrevet på to do-listen!
-
Flotte bilder! Andrew, er det du som har laget Bardufoss-sceneryet? UTSA har nettopp slått opp en ny plasthangar mellom Bardufoss VGS og bygget øst for tårnet. Om det er interessant så kan jeg sende bilder neste gang jeg er i strøket. EDIT: Det ser ut som den nye hangaren til flyklubben også er med! Veldig bra EDIT 2: Threshold for RWY 10 er også flyttet et godt stykke mot øst (se NOTAM).
-
Husk at du ennå er ung, Bryar. Livet er slik at man ikke bestandig er like interessert i den samme tingen. Dette gjelder også de tingene vi liker aller mest. Jeg vet ikke om du ser på fotball, men selv Jon Arne Riise må ta seg en runde golf av og til, for å få en pause fra fotballen. Det viktigste er at du ikke blir sittende inne og tenke på det du savner. Vær ute, gjør ting i lag med venner og utforsk nye ting, så ordner det seg helt sikkert til slutt. Vi lærer så lenge vi lever
-
Jeg har dessverre fortsatt samme problem med -taggen, men jeg klarte å omgå det med å skrive "www." foran domenet uten å bruke noen tag.
-
BB-koder funker også for meg i forumposter. Det er kun når jeg skal legge f.eks. en URL inn i signaturen min, via "Forum profil"-innstillingene, at det ikke fungerer.
-
Jeg har prøvd Oculus Rift i FSX i en times tid, i ulike default-fly. Dette konseptet har to store fordeler slik jeg ser det. Den første er at man får dybdesyn. Jeg ble først og fremst overrasket over hvor mye enklere det ble å lande helikoptre. Jeg har ikke fløyet mye helikopter i simulator, men når jeg har fløyet helikoptre uten støtdemping (som default Bell 206) så har jeg bestandig slitt med humpete landinger. Med Oculus Rift opplevde jeg å faktisk ha en følelse av hvor langt over bakken jeg befinner meg til enhver tid og plutselig var de humpete landingene historie. Den andre fordelen er at man ser seg rundt på samme måte som i virkeligheten - med å bevege på hodet. I tillegg så ser man faktisk i den retningen man ønsker å se mot, i motsetning til med TrackIR og lignende hjelpemidler hvor man hele tiden må feste blikket på skjermen. Dette er svært nyttig i de typer operasjoner hvor selve flygingen er viktigere enn instrumentene, det vil si det meste av helikopterflyging, bushflyging, visual approaches og departures også videre. Akroflyging blir selvsagt også mer spennende med 3D-briller Jeg har hørt at det utvikles/finnes utstyr som tracker en finger, som man så kan bruke til å trykke på knapper i cockpiten med. Jeg testet ikke slikt utstyr, men jeg vil si at man blir litt "kastrert" uten det i forhold til å kunne trykke på knapper. Jeg testet et par alternative løsninger som ikke krever ekstrautstyr, men jeg opplevde disse som vanskelige i bruk. 3D-briller alene er altså ikke noen god løsning for den ivrige IFR-pilot. Siden jeg kun har testet dette i kort tid så kan jeg ikke si så mye om sjøsyke ved langtidsbruk, men jeg opplevde ingen ubehageligheter under testingen. Det var selvsagt en uvant følelse at øynene ser at jeg "beveger" meg mens kroppen opplever at jeg sitter stille. En god opplevelse betinger jo også at man har kraftig nok maskinvare til å oppnå god nok oppløsning og bildefrekvens.