Poengoversikt
Populært innhold
Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 30. juni 2018 i alle områder
-
Rolig kveld i går, så jeg satt opp et kjapt mission for å trene litt formasjonsflyging - selv om Horneten nok er den enkleste maskinen i DCS å fly formasjon med. Satt opp en flight med en Hercules og tre C101 fra Patrulla Aguila, som jeg skulle møte opp med ute over havet og sammen skulle vi gjøre en fly by i formasjon, før jeg brekker av og lander. Begynner å bli ganske godt kjent i kontoret til Horneten nå, til forskjell fra f.eks Sovjetiske maskiner så er ting lagt opp veldig logisk og der man forventer å finne det. I tillegg er veldig mye automatisert. Preflight check completed, startup er en veldig "straight forward"-prosedyre, det meste er automatisert. Alt man trenger å gjøre for å starte motorene er å skru på batteriet og skru på APU-en. Når APU-en har nådd riktig RPM "crank'er" man først den høyre motoren, og når den har nådd en RPM på rundt 20% flytter man throttle ut av idle, da tilføres fuel til motoren og den starter av seg selv. Start up complete taxiing to runway 08. En (av mange) ting som er litt interessant med Horneten er at den har to forskjellige "modes" for nesehjulsstyring - standard mode gir deg normal nesehjulsstyring, og kontrolleres med en enkel av\på-knapp, mens NWS HI gir deg muligheten til å snu nesehjulet opp til 75 grader, for å skru på NWS HI holder man bare knappen for nesehjulsstyring inne (med mindre man har vingene "folded", da slår den inn automatisk). NWS HI er selvfølgelig ment å brukes på hangarskip hvor det er trangt opp plassen, men kommer også godt med på land når man trenger å gjøre skarpe svinger. Lined up and waiting runway 08 - legg merke til posisjonene på styreflatene. Når man velger take off trim i cockpiten trimmer FCS-en automatisk høyderorene til +12 grader. Siderorene vendes innover for å presse halen ned og løfte nesa. Full burner take off - take off med etterbrenner er standard prosedyre for Horneten, selv om en Hornet som ikke er tungt lastet fint klarer å ta av med bare mil power (full power uten etterbrenner). Med take off trim satt er det i utgangspunktet ikke nødvendig å røre stikka før man er i lufta, når farta blir høy nok vil Horneten selv ta av. Cleaned up - flaps and gear up og setter kursen mot resten av formasjonen. Det tar ikke lang tid før jeg finner dem på radaren, symbologien i HUD-en viser meg "closure speed" og avstanden. 60VC forteller meg at siden jeg ligger noenlunde rett bak dem så flyr jeg 60kts fortere enn dem. 3,8RNG er avstanden fra meg til dem i nautiske mil. Noen heldige sjømenn får et lite avbrekk i hverdagen med et lite airshow. In formation. Når jeg ligger på omtrent den samme høyden som de jeg skal fly formasjon med kan jeg sette autopiloten i altitude hold, slik at jeg bare trenger å konsentrere meg om å holde riktig hastighet. Horneten har også en "Auto Throttle", men den er ikke like presis som om man gjør det manuelt. Breaking formation. Vapor over LEX-ene (Leading Edge Extensions) er veldig karakteristisk for Horneten, så jeg er kjempeglad for at Eagle Dynamics implementerte dette, "over wing vapor" og til og med en full "shock cone" (slik man ofte ser på videoer av Horneter som går supersonisk over vannet) er også på vei. Legg merke til at piloten brukere en JHMCS-hjelm (Joint Helmet Mounted Cueing System) på det nederste bildet. Den er ikke implementert i modulen ennå, men er også på vei. Jeg er litt tung, så jeg bestemmer meg for å bråke litt over flyplassen før jeg lander, for å brenne av litt fuel. Horneten er også et av relativt få kampfly som kan dumpe fuel, dette for å slippe å sirkle i lange tider hvis man er for tung når man skal lande på et hangarskip. Gear down, flaps down, established on final. Som mange andre moderne kampfly landes ikke Horneten med en gitt hastighet, men ved hjelp av AoA (angle of attack). Korrekt AoA er 8,1 grader, noe som ikke alltid er like lett å treffe, men heldigvis har man hjelpemidler både i HUD-en og ved siden av HUD-en til å se hvordan man ligger an. I HUD-en har man noe som kalles en E-bracket, er man "on speed" skal velocity vectoren (den lille sirkelen med vinger) ligge på den midterste streken i E-bracketen. AoA indexer-lysene på venstre side av HUD-en viser deg kort fortalt den samme informasjonen. Har du en kul sirkel er du "on speed". Vertikal hastighet ved touchdown kan være så mye som -750 fot i minuttet i Horneten, dette takket være det robuste understellet som ble designet for å tåle landinger på hangarskip. Håper bildene falt i smak!1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00