Gå til innhold

Hvordan bli controller?


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært med en liten stund på vatsim som pilot, og synes det er gøy. Men jeg synes at det er alt for få kontrollere i Norge. Derfor tenkte jeg at jeg kunne selv bidra og bli en kontroller.

Men et par spørsmål dukket opp:

Hva trenger man å gjøre for å å bli obervatør i PC? Må man registerer seg et sted, eller er det bare å logge på? Og hvordan blir du student? Hvor må man melde seg på? Kor kan og må man omregisterer seg for å bli kontroller fra pilot? Jeg har lest det meste på vaccn.org, men jeg fant ingenting om hvordan man skal bli kontroller. Trenger man noen programmer eller filer eller noe utenom PC?

Blei mange spørsmål, men jeg håper på mange svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Kjekt med bergensere forresten [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

For å logge på som observer i PC trenger du ikke VATSIM-medlemsskap engang. Bare velg "Observer" i listen over ratinger i PC i oppkoblingvinduet, og du trenger ikke å skrive inn brukernavn/passord.

For å bli student går du til

VATSIM-EUR sin hjemmeside og velger "training" i menyen. Da får du opp en ny side hvor du trykker på "ATC upgrade request". Fyll ut all info de trenger og sånt, og så får du tilsendt en skriftlig test i mailen din (kan ta en stund). Etter den er bestått må du til VACCN og melde deg på en online-test. Når den er bestått må du vente til neste onsdag (da oppdateres serverne) og du er Student!

Du trenger ikke å omregistrere deg. Når du joiner VATSIM blir du pilot/observer dvs. pilot i SB og observer i PC.

Utenom PC trenger du sektorfiler. De er et slags radarbilde med alle flyplasser, waypoints osv. på. Det er det bildet flyene kommer opp på, og som er radarskjermen din. Du bør laste ned sektorfilen som heter "Norway South AMDT 33" (finnes under "FILES" på VACCN.

Lykke til som ATC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arild..

Hyggelig at du vil bli controller, det trenges stadig nye.. Infoen til daniel var fin den og du kan jo starte "karrieren" med å være observer den 29. desember - da skal vi arrangere et større flyinn i Norge;

"Norway Christmas Race"

Logg deg på som Daniel beskrev og så kan du følge med både på skjermen og på voice. Du vil da få et innblikk i hva som foregår.

Forøvrig bør du skaffe deg noe litteratur som du kan lese på sengen - rutiner / lover osv.

Lykke til og stå på...

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...