Gå til innhold

tør, tør ikke, tør ,tør ikke...


Lars Martin Knutsen

Anbefalte innlegg

Hehe, som dere kanskje skjønner så er jeg litt skeptisk til

å hive meg på dette.

Problemet mitt er at jeg stort sett flyr VFR med søte små fly. Hvordan gjør jeg dette online?

Problemstillingen min (hvrtfall inne i hodet mitt) er som følger.

Jeg tar av fra Hokksund og flyr til f.eks Dagali.

Hokksund har ikke radio og dagali er fryktelig(!!) sjelden bemannet...

Noen som kan fortelle meg om jeg på denne turen kommer inn i kontrollert luftrom, hvordan file FP (hokksund har vel ikke ICAO kode engang). Det jeg trenger er rett og slett hvordan denne eller tilsvarende tur vil arte seg.

Alle svar mottaes med takk, da jeg har skikkelig lyst til å prøve dette.

PS! Jeg har lest VFR guiden til VACC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Hvis ENOS_CTR / ENOS_V_CTR er online så får du ATC, og som regel tar denne controlleren deg helt fra start (hvis ikke det er mye og gjøre eller noe annet som kommer i veien for det)

Når det gjelder Flightplan så kan du jo skrive HOKK eller noe sånnt istedet for ICAO koden, også skriver du i Remarks feltet: Hokksund - ENDI (dagali)

Ellers så bør du sette Newbie i FP så får du litt "Ekstra service" av ATC'en [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Ha en fin VFR tur ! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Martin

Strengt tatt kommer du normalt ikke inn i kontrollert luftrom på denne turen. Du kan fly opp til 4500 fot over Hokksund før du "stanger" i Farris TMA, dvs inn/ut-flyvningskontrollen for Torp. Vestgrensen for Farris går ca fra Blaafarveverket til Lunde. Vest for dette er du i ukontrollert luftrom opp til FL 95 (9500 fot) hvis jeg ikke husker feil.

Rett nord for Hokksund går grensen for Oslo TMA, men den starter heller ikke før på 4500 fot i dette området.

Etterhvert som du kommer nærmere enten Oslo eller Torp, vil imidlertid minstehøydene bli lavere.

Men, nå er det jo slik at man gjerne vil ha kontakt med ATC, så da er det bare å spørre. Normalt vil de gi deg service, iallfall informasjon om annen trafikk i området.

Ta en titt på kart-sidene her på Flightsim. Der finner du kanskje noen kart som kan være av interesse.

Lykke til

 

Mvh

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Som Mikkel sier så er det slik at du som VFR'er [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] for det meste vil holde deg under kontrollert luftrom.

Men hvis du da skulle f.eks. nærme deg kontrollert luftrom burde du kontakte flygelederen.

Han vil da si f.eks:

"LN-MTG You are cleared to enter controlled airspace, sqawk 7002."

Da bare sier du tilbake:

Cleared to enter controlled airspace and squawking 7002, LN-MTG."

Når det kommer til VFR flighter så skal ikke disse vektoreres (utenom ENGM_TMA som er klasse C luftrom hvor all trafikk skal separeres).

Dvs at du skal bare få informasjon om andre flyvninger i området. Dette kommer også ofte på norsk.

Så hvis du har f.eks. skrevet Sandvika-Sætre i din flightplan så skal du fly til disse stedene selv ved visuelle hjelpemidler. ATC skal ikke si "turn right hdg 180 dct Sætre" eller noe slikt.

Du skal fly din tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...