Gå til innhold

Procontroller


Karl R Pettersen

Anbefalte innlegg

Hei

Kom meg (endelig) ut på nettet, etter å ha prøvd flere ganger å downloade PC fra PC's hjemmeside. Denne var ødelagt, fikk bare 700k i mot 2megs. Var sikker på at jeg gjorde noe gærnt, men prøvde til slutt å hente herfra - og dt funka!! Jippi :-)

Ok, fikk sett litt aktivitet på engm, men synes ikke det var så mye kommunikasjon. Hadde rett frekvens instilt, og jeg så bare engm_v_app (tror jeg). Står v'en for at all kommunikasjon går på voice?

Ellers, er det mulig å få flightplan til fly til å bli stående? Hos meg forsvinner de etter en stund.

La forøvrig merke til at landing og takeoff ble foretatt i forskjellig retning sammtiding (riktignok på forskjellig bane). Vindforhold var på dette tidspunkt VRB02. Er dette normalt? Så ut som flyet på veg inn skulle lande på samme, og jeg tenkte 'no smell det', men akk.. :-)

La også merke til at noen fly hadde ROBOT i 'beskrivelsen (??)', betyr dette at det er FSTraffic eller noe liknende som styrer disse? De fikk liksom ingen clearance til noe, men gikk like greit for det (ikke no tekst i hvertfall).

Får opp en del 'bokser' (ikke tekst i tekstfeltet) med noe som ser ut som en slags clearance, hvordan leser jeg disse? Det virka jo utrolig avansert.

Som dere skjønner, så er jeg totalt newbie her og føler meg 'lite' stupido når jeg logger meg på (som observer) :-)

Håper noen kan hjelpe, fordi 'ingen' av linkene på PC funka...

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jaja, først for å introdusere meg selv:

Heisann, jeg heter Mathias Tangvall, er 16 år og Event Coordinator for Norge! Har drevet med ProController i litt over 7 mnd og har fått meg ranking som Student 3

Er som regel å se på Fredag/Lørdag/Søndags kvelden sånn rundt 19.30 til 24.00 på PC, og da som regel som ENOS_V_CTR eller ENGM_V_APP.

Så til spm dine.

Du sier du ikke så så mye aktivitet. Nå vet ikke jeg når du var logget på, men hvis du ventet deg real life traffic flow har du nok tatt litt hardt i!

Det pleier ikke å være slikt kjør på ENGM, men kan noen ganger bli litt trafikk slik at det blir morsomt!

Hvis du vil se trafikk vil jeg foreslå at du ser på EGLL eller EDDF.

Du må også regne med at du ser veldig lite på text. Det er på voice at det meste av komunikasjonen foregår!

V'en står for at Controlleren har Voice, dvs at du kan høre han på Roger Wilco.

Du kan få noen flightplaner til å stå ved å dobbeltklikke på skjærmen og trykke så på Switches. Nederst der står det noe som Automaticly show flightplans from/to og så et åpent felt. Der skriver du da inn den flyplassen du vil ha, f.eks. ENGM.

Da blir de der til flyet logger av eller hvis man får Lag.

Landing og t/o skal skje i samme retning hvis vinden sier f.eks 210 at 13kt, med mindre det er slik at det ikke er noen fly i området og vinden er under, la oss si en 3kt. Er den VRB 2kt betyr det at den er kommer fra forskjellige kanter hele tiden og at den er på 2 knop. Jeg vil si at det da er greit å la et fly ta av fra 01L selv om man da egentlig bruker 19L.

Robot vet jeg faktisk ikke hva er, men det er ikke FSTraffic fly!

Vet ikke hvilke bokser du snakker om, men er det en hvit boks som kommer opp på midt på skjermen din er det enten når du logger deg på, at du får en "velkomst hilsen" fra SATCO, eller så er det en AUTO ATIS som vel står i Danmark. (Spør meg ikke hva den er godt for)

Den siste muligheten er at det rett og slett er noen som prøver å snakke til deg!

Hvis det du snakker om dukker opp nederst i høyre hjørne, i det andre text feltet er dette mest sannsynlig en metar.

Metaren på ENGM nå er ENGM 131220Z 19005KT 170V230 9999 BKN045 02/M04 Q1025 NOSIG.

Dette er altså en værrapport!

Håper du fikk svar på noen av spørsmålene dine, hvis ikke skriv igjen!

MVH

Mathias Tangvall

Event Coordinator Norway

ACCNOR6/VBX107

Ganss@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Karl R Pettersen skrev:

Hei

...

Ok, fikk sett litt aktivitet på engm, men synes ikke det var så mye kommunikasjon. Hadde rett frekvens instilt, og jeg så bare engm_v_app (tror jeg). Står v'en for at all kommunikasjon går på voice?

Ellers, er det mulig å få flightplan til fly til å bli stående? Hos meg forsvinner de etter en stund.

La forøvrig merke til at landing og takeoff ble foretatt i forskjellig retning sammtiding (riktignok på forskjellig bane). Vindforhold var på dette tidspunkt VRB02. Er dette normalt? Så ut som flyet på veg inn skulle lande på samme, og jeg tenkte 'no smell det', men akk.. :-)

La også merke til at noen fly hadde ROBOT i 'beskrivelsen (??)', betyr dette at det er FSTraffic eller noe liknende som styrer disse? De fikk liksom ingen clearance til noe, men gikk like greit for det (ikke no tekst i hvertfall).

Får opp en del 'bokser' (ikke tekst i tekstfeltet) med noe som ser ut som en slags clearance, hvordan leser jeg disse? Det virka jo utrolig avansert.

Som dere skjønner, så er jeg totalt newbie her og føler meg 'lite' stupido når jeg logger meg på (som observer) :-)

 

Mvh

Karl R Pettersen

 

Hvor mange som er online på en normal kveld kan variere (i går var det stort sett ENGM og ENOS som var oppe når jeg var online, men prøv å sjekk en torsdags eller søndags kveld så er sjansen for å se noe mer større.

Med musa kan du ta opp flightplan på det feltet til hø - om piloten refiler eller forandrer fp, så kan den forsvinne, og du må ta den opp igjen, vet ikke hvorfor, men slik er det nå bare

kontrollere med _V_ kan bruke voice med RogerWilco (www.resounding.com) men de yter og txt atc til de som vil ha det. Om trafikken foregår på voice vil du ikke se noe over txt com (tune freq for com med /120.45)

Hvilken rullebane som brukes for landing er avhengig av vind, om den er lett, så kan en velge å ta de inn for landing / avgang på motsatte rullebaner (på engm, siden de har to), om det er mest hensiktsmessig for piloten (skal sørover, avgang mot sør etc).

PILOT betyr ikke noe som helst, tror det er noe kodei PC som ikke fungerer, det viste i gamle dager om de brukte fs95/fs98 etc, men nå har det ingen relevanse, og betyr ikkenoe som helst

Om du får opp noen boxer med noe "gresk" og en OK button,såbare trykk de vekk, vet ikke hvorfor de kommer, men de er bare irriterende og gjør ingen skade.

Er du online så kan du snakke med andre med .chat ACCNOR2 (mitt nick online), evt .chat ENGM_V_APP etc.. kontakter du en aktiv atc, så kan det hende at han er så opptatt at han ikke har tid til å svare med en gang, men du vil som regel få svar om du venter litt.

Lykke til, det er gøy

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,

Tror jeg var med på noe av dette.

Kom vestfra , hvor jeg tok igjen VBX119 på Sigdal. Vi ble klarert til STAR SIG 3Fox til 19R begge to nesten samtidig.

 

Underveis i STAR'en ble VBX119 omdirigert til rullebane 01R, da det var vindstille på Gardermoen, slik at vi landet samtidig (nesten) på rullebane 19R og 01R.

Syns det er flott at ATC kan benytte de mulighetene man har.

 

Arnt OK

VBX118

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for raske og utfyllende svar [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Joda, VBX118 la jeg merke til. Tipper at det meste skjedde ved hjelp av voice, at det var derfor det var lite kommunikasjon (i mitt tekstfelt). Har nettopp henta RogerWilco, så skal prøve om det funker - kanskje i kveld. Var litt usikker om dere brukte Roger Wilco eller BattleCom. Var innom EGLL (?, London anyway) da de skulle arrangere noe sertrifisering, og det var jo mektig gøy. Eneste problemet var å klare å skille alle flyene fra hverandre der de sto på gate og venta. Hadde zoom på max, men det kunne ligge 2,3, 4 fly oppå hverandre. Masse aktivitet på tekst uansett.

En ting jeg lurer på, hva ligger til grunn til valg av flight no? F.eks VBX118 eller SAS445. Har ikke SAS SK som rutenummer?

Satt forøvrig i timesvis og venta på download av nyeste drivere til maskina mi igår, installerte, men fremdeles hakker det slik at FS2000 blir nesten umulig å bruke, HVIS jeg bruker Logitech stikka mi på USB porten. Hvis det skal funke må jeg bruke serialporten, dvs ingen onlineflygning. Jeg blir gal av slike problemer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som kan svare bedre på dette enn meg. Men uansett, når det gjelder callsignene står du ganske så fritt. Som regel er pilotene medlem av et eller annet virtual airline. Her får du gjerne tildelt et callsign.

Når det gjelder bokstavene foran, så bruker vi alltid SAS (ikke SK) og BRA (ikke BU). Litt upraktisk å ha to varianter, men sånn er det nå en gang. I fly/flygeledermiljøet holder vi oss til trebokstaverskoden.

Med litt flaks så ble du kanskje litt klokere av dette. Ikke vet jeg... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...