Gå til innhold

Hva er meningen med flyin?


Trond Fossen

Anbefalte innlegg

Det er godt mulig jeg tar feil. Men jeg trodde da virkelig at meningen med å arrangere flyin var å skape litt interesse rundt spesielle områder eller hendelser. Det virker derfor litt rart når jeg nå sitter her og ser slutten på kveldens "Western Norway FLYIN" og det til sammen har vært en 4-5 fly innom på Flesland (hvor jeg var APP).

Jaja, tenker jeg, det var sikkert ikke flere som var innom i kveld... folk har vel andre ting å finne på... Men så titter jeg over på Gardermoen, og der er det jo så fullt av både piloter og kontrollere at jeg blir helt kvalm... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Så da lurer jeg på, hva er egentlig meningen med flyin?

Det kan ikke fortsette på denne måten, så hvis vi i det hele tatt skal arrangere flyin, ser jeg for meg to muligheter.

1. Vi arrangerer ALLE flyin på Gardermoen. Dette er en veldig enkel løsning siden alle er der like vel.

2. Vi fortstetter å arrangere flyin i alle deler av landet.

Jeg er helt sikker på at de fleste vil foretrekke det andre alternativet. Men for å få dette til å funke er vi nødt til å gjøre noe. Et forslag går på å rett og slett stenge Gardermoen mens flyin pågår andre steder i landet. Dette syns jeg er en veldig god idè! Noen som har andre forslag eller idèer?

Det bør også nevnes at de som først fløy til vestlandet i kveld enten kom fra eller dro til Gardermoen.

PS: Takk til BEE118 som tøffet opp og ned mellom Sola og Flesland i hele kveld! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Hilsen Trond, som håper på mange spennende og travle flyin i løpet av vinteren!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå var det meningen å fly via bergen på tur til heathrow (jeg begynte tidlig, fløy ekch - engm), men under innflyging til engm begynte hel.... igjen, nissefolket (altså vi) her i norge som fortsatt bruker Battlecom til kommunikasjon SLITER big time når det blir flere på samme server, så lenge jeg befant meg i dansk luftrom var alt ok, men så fort jeg kom over på BC begynte problemene, hele 8 (!) ganger på 20 min elns så kastet serveren meg (oss) ut, til slutt hostet approach egen server (og de andre måtte også hoste egne servere). Men jeg fikk da landet (etter litt om å men med approach om hvilken bane jeg skulle få lande på [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]). Jeg stod i en halvtime mens jeg lagde flightplan for flygingen engm - enbr samt få alignet navutstyret i flyet, men da jeg skulle starte opp igjen var Battlecom HELT KLIN umulig, tower ga helt opp bc og tok kun txt, jeg ble så lei av tullet at jeg tenkte "nå gir jeg pokker i nissefolket og drar til et sted hvor dem har utstyret iorden" også lagde jeg ny flightplan og dro direkte til heathrow.

Slik ble østlandet borte under vingen min [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen tanker rundt Western Norway Flyin:

Dette flyinet har nå blitt arrangert to ganger (ble også arrangert i mars), og ved begge anledninger har det vært relativt liten trafikk på vestlandet, mens Gardermoen (og Værnes) har hatt rimelig trafikk disse kveldene.

Jeg valgte å tro at dette var tilfeldig i vår, men kveldens flyin fulgte samme mønster. En del piloter fløy fra Gardermoen til/fra vestlandet, mens en rekke piloter ikke var innom vestlige strøk i det hele tatt. Bare et fåtall piloter fløy mellom flyplasser på vestlandet (spesiell takk til disse), enda det finnes 9 (!) flyplasser i Stavanger FIR, av disse tre større med minst TWR. I løpet av den tiden jeg var online i kveld, registrerte jeg EN avgang fra en AFIS-plass. Selv ville jeg sett et slikt flyin som en ypperlig anledning til å få kyndig kontrollering inn til de flotte og krevende flyplassene på vestlandet, blant annet en del i Sogn og Fjordane. Nå viser det seg at de fleste ikke ser det slik - og det tar jeg til etterretning (men beklager det personlig).

Generelt er meningen med flyin å dekke et spesifikt område godt med ATC, og legge forholdene til rette for spesiell flyaktivitet innen dette området. Som arrangør, forventer man da en viss flyaktivitet i dette området. Når denne ikke finnes, vil det være nærliggende å ta dette som et signal på at pilotene ikke ønsker å fly i dette området - og følgelig ikke arrangere noe flyin der mer.

Før jeg drar denne konklusjonen ønsker jeg tilbakemelding på følgende mulige grunner til den lave oppslutningen i kveld:

a) For dårlig informasjon om flyin

b) For dårlig informasjon tilgjengelig om området

c) For vanskelige flyforhold (mye fjell, vær m.m.)

d) Redd for å prøve noe nytt

e) Gardermoen er simpelthen best

f) Liker ikke Vestlandet

g) Liker ikke måten flyin blir organisert på

h) Liker ikke flyin i det hele tatt

i) Jeg vil fly hvor jeg vil, når jeg vil

j) For dårlig voice-situasjon

k) Kvaliteten på kontrollerne

Noen av disse kan virke provoserende - de er kun ment for å få en til å tenke grundig gjennom dette, slik at vi som skal arrangere kommende flyin kan få et best mulig beslutningsgrunnlag. Jeg imøteser alle kommentarer/forslag, enten her eller på mail til flyin@maeland.com

Basert på den samlede tilbakemeldingen jeg får, vil jeg måtte vurdere blant annet:

-Informasjon i forkant av flyin

-Informasjonsmateriale tilgjengelig i forbindelse med flyin

-Etter hvilke kriterier flyin skal arrangeres (oppslutning, ønsker fra medlemmer m.m.)

-Om man skal stenge deler/resten av Norge for trafikk under et flyin

-Frekvens på flyin (for ofte/for sjelden, regelmessighet m.m.)

Synspunkter på disse problemstillingene mottas også med takk.

Denne posten kan kanskje oppfattes som noe negativ - la meg understreke at dette kun er ment for å prøve å gjøre våre flyin ENDA bedre.

Takk til alle som er med på å gjøre våre flyin så gode og interessante som de allerede er!

 

MVH

-Frode

------------------

SATNOR3

Event Coordinator

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode, ikke gi opp, det var morro lell, selv om jeg ikke tror vi får noe bedre voice situasjon før vi (forhåpentlig) får RW som voice program (og jeg er SIKKER på at det vil hjelpe ihvertfall litt om vi vår et voice system som fungerer sånn noenlunde). Dernest vil jeg påpeke at jeg kun har EN eneste flyplass på vestlandet i simulatoren (PS1) og det er bergen, det blir derfor noget vanskelig å ikke fly til / fra engm, enva eller enbo.

Det er ihvertfall IKKE for vanskelig å fly på vestlandet (heller for lett, bergen er jo en helt vanlig flyplass, morro begynner det å bli når du kommer til sogndal og sånt, men dem som bor i enden av rwy der blir så inni heite steikanda forbanna hver gang jeg kommer med 747 dit :-) (nå er ikke sogndal heller med i simmen da). Problemet kan kanskje være at noen ikke helt klarer å tyde innflygingskartene (noe som faktisk ikke er lett om man ikke kan, kanskje jeg skulle skrive et lite webkurs om bruk av innflygingskart?) og at det således blir vanskelig.

Det kan jo også være en ide at flygelederene på engm "tvinger" folk til å fly til bergen og stavanger (flygeledere, ikke la folk ta landingsrunder rundt engm, det er heller ikke lov irl, be dem fly til bergen elns isteden, husk at det er flygelederen som bestemmer over luftrommet) og aktivt prøver å få folk avgårde.

Samtidig bør det kanskje kringkastes bedre på satnet at det er FLY INN i vest norge, så ikke en eneste annonsering for det igår, mens jeg så opptil flere for fly inn i england.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Noen kommentarer fra en BC nybegynner:

Har ingen erfaring med BC, men med entusiasme og iver prøvde jeg med beste vilje å bidra med min tilstedeværelse på dette flyin.

Det var kul umulig å få voice til å fungere, det kom riktinok meldinger om voice problemer underveis og en velvillig Controller på ENZV satte opp egen host for at jeg skulle kunne få prøvd ut BC, men jeg gav opp til slutt. Som et apropos så gj fikk jeg testet RW den annonserte testkvelden og kom rimelig raskt på lufta med god hjelp av en tålmodig hr.Sandøy?.

Spørsmål: Var det bare jeg som hadde problemer med BC denne kvelden? BC er satt opp i h.h.t den utmerkede veiledninga på VACC Norway, men den sukka "connection lost" etter å ha prøvd å negotiating compression" utallige ganger.

Ellers så er jeg kjempe enig med Trond Fossen, det er for dårlig at vi ikke stiller mere opp på disse "flyins" om det er actic, western eller polar, skjønner godt at ingen gidder å sitte å vente forgjeves på at noen ramler innom. Så gjerne at det ble flere evenemanger i "Nord" Bodø-Evenes-Bardufoss-Tromsø-osv...

Er det en ide med booking av piloter, slik at det ble mulig å forutse om det var nok interesse for å "bemanne" flyplasser??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...