Gå til innhold

Viktig! Vi bytter snart fra BattleCom til Roger Wilco


Eirik Sørensen

Anbefalte innlegg

I løpet av kort tid vil ARTCC Norway gå over fra å benytte BattleCom til Roger Wilco (RW) for voice på Satnet. Dette gjelder all bruk av voice i norsk luftrom. Våre skandinaviske kolleger benytter også RW så dette vil gjøre det enklere å fly mellom de skandinaviske landene.

I mellomtiden oppfordres alle til å laste ned RW ( http://www.resounding.com/"'>http://www.resounding.com/" TARGET=_blank>http://www.resounding.com/ ). Versjonen som vil ble benyttet er Mark 1a. Du trenger kun klient-versjonen, ikke base-stasjonen. Gjør deg kjent med applikasjonen så du er klar når overgangen kommer. Dette vil skje ganske raskt hvis alle tester går greit.

Jeg vil komme tilbake med mer informasjon om dette om kort tid.

Hilsen Eirik

------------------

http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>ARTCC Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Eirik Sørensen:

I løpet av kort tid vil ARTCC Norway gå over fra å benytte BattleCom til Roger Wilco (RW) for voice på Satnet. Dette gjelder all bruk av voice i norsk luftrom. Våre skandinaviske kolleger benytter også RW så dette vil gjøre det enklere å fly mellom de skandinaviske landene.

I mellomtiden oppfordres alle til å laste ned RW (
"'>http://www.resounding.com/" TARGET=_blank>http://www.resounding.com/ ). Versjonen som vil ble benyttet er Mark 1a. Du trenger kun klient-versjonen, ikke base-stasjonen. Gjør deg kjent med applikasjonen så du er klar når overgangen kommer. Dette vil skje ganske raskt hvis alle tester går greit.

Jeg vil komme tilbake med mer informasjon om dette om kort tid.

Hilsen Eirik

 


 

Dette er et stort tilbake skritt for SB/PC miljøet.

RW er jo et totalt underlegent programm med hensyn på bruker vennlighet og lydkvalitet. BC er grei lyd på mens i RW er lyden meget laber. Dette krever mye bedre utstyr (mic) av controllere og pilotet skal det funke godt.

En annen ting er at man dreper mere ressurser på pc'n sin når man må bruke RW. man må nemlig ha disse programmene oppe: må ha fs2000, sb, sbmp, rw og switchbox. Så hva sier dere som har lav nok fps fra før til å dele maskin ressursene med enda et program? uten switch box er det jo et h***** å skifte freqvens for piloten ved hand off. Flyet skal jo flys også, ike drive med inn og ut logging for å skifte frekvens.

Dessuten skal dere vite at directx8 kommer med API'er mot direct sound og directplay for BC. Så BC vil bli mye mere skreddersydd for FS enn RW noen gang vil bli.

Minner om at det nå har kommet enda nyere utgave av BC client og Server på http://www.battlecom.com" TARGET=_blank>www.battlecom.com

Dette er min mening om saken. Jeg kommer til å logge meg på med BC når jeg en sjelden gang kontrolerer/flyr i framtiden.

Jan Roar Rød

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Roar!

Jeg støtter deg der, BC har fungert glimrende den tiden jeg har brukt det.

Skal passe på å sjekke med whazzup og bruke BC når jeg ser du kontrollerer.

Synes forøvrig det er merkelig at ikke andre europeiske land skifter til det beste systemet all den tid det er blitt gratis.

mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello

Hvis det er slik Jan Roar sier, og det er slik Erik sier, hvorfor vil da ARTCC Norway bytte dette ut?

Er det noen spesiell grunn for dette?

mvh.

Arnt kalseth

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Jan Roar Rød:

:

:

En annen ting er at man dreper mere ressurser på pc'n sin når man må bruke RW. man må nemlig ha disse programmene oppe: må ha fs2000, sb, sbmp, rw og switchbox.

:

:

Minner om at det nå har kommet enda nyere utgave av BC client og Server på
TARGET=_blank>www.battlecom.com


1) Hmmm.... lurer på om du har belegg for å påstå at RW suger mer ressurser enn BC. Misforstå meg ikke, jeg har vært en stor tilhenger av (lydkvaliteten på) BC fra første stund, men jeg har vel ikke inntrykk av at RW krever så mye.

2) Den nye versjonen av BC har ingen ny funksjonalitet. Kun en vedlikeholdsoppdatering for å fjerne bugs og gjøre den mer stabil.

Når det gjelder DirectX og BC så kommer vel SB/PC med integrert link til RW først, så da faller jo argumentet med "vanskelig å skifte kanal/IP" bort. Hva som vil skje når DirectX 8 foreligger og FS "er integrert" vil nå tiden vise.

------------------

Harald Hagen

Harstad, Norway

harald.hagen@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC eller RW.. det er det store spørsmålet. Slik jeg ser det så har begge programmene sine fordeler og ulemper.

BC er hos meg bedre med hensyn på lydkvalitet

RW har brukbar lydkvalitet (5/5)

BC har en veldig grei standalone server som det er enkelt å hoste på - men den har sine klare begrensinger på hvor mange en kan være inne på samme server + at den har en tendes til å krasje i hytt og pine

RW har ikke en grei standalone server, den som finnes for Win9x er mildt sagt trøkkete å sette opp

BC har ikke en bra server om det skulle være tanke på å sette opp en fast server - de har bla ingen unix port av den servern

RW har en bra server om en skal sette opp en egen server - de har bla en unix port av server..

Skifte av kanaler med BC er rimelig straightforward

Skifte av kanaler med RW når det er snakk om at hver enkelt kontroller hoster sin egen session er ganske trøkkete

Skifte av kanaler med RW når en har en egen server er ikke vanskeligere en med BC, det er bare snakk om å lære seg noe nytt.

RW kommer til å bli programmet når SB kommer i den nyeste versjonen, det kommer integrert i SB/PC da og da er det ingen vei utenom.

Begge programmene er per dags dato gratis, og som dere ser over så er det ingen som er perfekte.., men så langt jeg har fått info så skal artcc norway få en egen server som er oppe hele tiden - og skifte av kanaler da skulle ikke bli værre en med BC

Håper dette avklarte noe, jeg har brukt BC vellykket i over 1 år, men om jeg bare klarer å kommunisere med ATC/piloter, så kan jeg bruke hvilket som helst program, og der er både BC og RW fullt ut tilstrekkelige, begge to er 'read you loud and clear'.

Dette er mine helt personlige meninger, og må ikke tas som noe offisielt fra artcc norway sin side.

------------------

Roar Sandøy

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>ARTCC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Harald Hagen:

1) Hmmm.... lurer på om du har belegg for å påstå at RW suger mer ressurser enn BC. Misforstå meg ikke, jeg har vært en stor tilhenger av (lydkvaliteten på) BC fra første stund, men jeg har vel ikke inntrykk av at RW krever så mye.


 

vel bruker du battlecom slipper du programmet switchboks som er nødvendig med RW for å skifte freqvens på et fornuftig sett.

Kjører du sb og RW: da har du F2000, sb, sbmp,RW og switchboks. altså 5 programmer.

kjører du BC : fs2000, sb, sbmp, BC. Det er 4 programmer. dermed mere ressurser igjen til efis98 og selve fs2000. Nå er ikke jeg plaget med ressurs mangel på min maskin, men for noen med et anstrengt for hold til fps i fs2000 fra før kan dette spille en stor rolle.

Jan Roar Rød

[Edited by Jan Roar Rød 02-04-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Arnt Kalseth:

Hello

Hvis det er slik Jan Roar sier, og det er slik Erik sier, hvorfor vil da ARTCC Norway bytte dette ut?

Er det noen spesiell grunn for dette?

mvh.

Arnt kalseth

Hei.

Grunnen er vel at SATCO bestemmer og beordrer.

"me and only me" Eisenhour og Co styrer jo SATCO hardere en Stalin styrte Sovjet.

Jan Roar Rød

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for de som er skeptiske til overgang fra BC til RW. Jeg har selv vært en sterk tilhenger av BC og hadde foretrukket at utviklerene av SB og PC hadde valgt dette fremfor RW, men dette er som dere vet ikke tilfellet. Det er heller ikke Eisenhover & co som styrer dette.

Årsaken til at RW ble valgt var fordi ShadowFactory ikke ønsket å samarbeide mens Resounding fra første stund var åpne for et tett samarbeide og stilte med både kildekode og ekspertise.

Neste versjon av SB kommer med RW innebygget, og da er det ingen vei tilbake. For å være klare til denne overgangen, var vi nødt til å finne tilfredsstillende server-løsninger som er klare den dagen den nye versjonen slippes. Våre brukere må også være forberedt når dette skjer og vi må bl.a. vite om serveren klarer beslastningen.

Vi kommer til å teste RW i dagene som kommer og se om dette fungerer tilfredsstillende. Hvis ikke, vil vi avvente til vi finner bedre løsninger. Viser det seg derimot at dette fungerer greit, vil vi fra en gitt dato (sannsynligvis en ukes tid eller så) gå helt og holdent over til RW.

Vi kan ikke ha en situasjon i Norge der halvparten av kontrollerene benytter BC mens den andre halvparten benytter RW. Den dagen vi bestemmer oss for å gå over til RW vil det (i god Stalin-stil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ) ikke lenger være anledning til å bruke BC i norsk luftrom.

Kom gjerne med flere synspunkter om dette i denne tråden. Vi vil naturligvis lytte til hva brukerne mener før en endelig avgjørelse blir tatt.

Hilsen Eirik

------------------

http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>ARTCC Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Eirik Sørensen:

Vi kan ikke ha en situasjon i Norge der halvparten av kontrollerene benytter BC mens den andre halvparten benytter RW. Den dagen vi bestemmer oss for å gå over til RW vil det (i god Stalin-stil [image]
[/image] ) ikke lenger være anledning til å bruke BC i norsk luftrom.

Hilsen Eirik

Hei Eirik:

når jeg kontrollerer (lenge siden sist jeg var online med PC nå foresten), så kommer jeg til å logge på med det verktøyet som virker best og det er BC. så blir det da opp til pilotene å kople seg til meg med det eller få txt service [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hilsen Jan Roar Rød

som tror at CID blir tvangsindratt snart. (ble det sist jeg sa min mening om Satco)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RW ellr BC / SB-PC med innebygget RW / MS med Directx8 tilegnet BC / ...Intet av dette er kommet enda.

Harald er inne på "tiden vil vise"...jeg er helt enig.

Er ikke dette en smule forhastet..?

Har ARTCC Norway "myndighet" til å nekte noen å bruke BC på Satnet..? Det måtte ev. bli Satco det da... Ikke vet jeg...

Fra Satnet til Satnor:

Det jeg derimot vet er at det på treningskveldene vil bli brukt BattleCom, kjørt fra en permanent server i Oslo,(forøvrig minst like kjapp/stabil som Sverige`s RW-server). Dette vil skje om kort tid.

Går ut fra at denne serveren var tiltenkt folk på Satnet også, men hvis BC blir forbudt der...ja ja.. da får vi i hvertfall fast voiceserver på treningskveldene.

Jeg mener ikke å "skyte" på hverken Eirik Sørensen eller ARTCC Norway...jeg bare tar til etterretning det som skrives.

Selv om jeg vet at jeg kan logge på Satnet med BattleCom hvis jeg vil, velger jeg selvfølgelig ikke å gjøre det så lenge jeg risikerer å bli kicket ut derfra...

 

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at tiden får vise om SB evt. en dag vil ha støtte for BC/DirectX8, men dette ligger ikke i planene til utviklingsteamet til SB. Ut fra all tilgjengelig informasjon i dag, vil neste versjon av SB være integrert med RW, men jeg vet selvfølgelig ikke om det kan komme overraskelser her. Alt tyder på at vi om kort tid vil gå over til RW enten vi vil eller ikke. Tiden får vise...

I dag benyttes RW og BC om hverandre i Europa, men det er opp til den enkelte ARTCC å avgjøre hva som skal benyttes i eget luftrom.

Flere har uttalt seg skeptiske til å bytte fra RW til SB på nåværende tidspunkt. ARTCC Norway foretar for tiden tester av RW og vi vil kommentere resultatene av disse så snart de foreligger. Når dette er gjort, og forutsatt at testene er vellykkede, vil vi legge opp til en avstemning om dette spørsmålet der alle kan stemme over om vi skal benytte BC videre eller gå over til RW. Resultatet av denne avstemningen vil bli endelig og kun ett av disse programmene skal benyttes i Norge (frem til et evt. pålegg kommer utenfra eller den nye versjonen av SB er klar). Vi vil som tidligere nevnt ikke tillate bruk av begge programmer etter kontrollers eget forgodtbefinnende.

Inntil videre er det BC som skal benyttes i Norge, så alle kan trygt logge seg på med dette...

Hilsen Eirik

------------------

http://home.sol.no/~es" TARGET=_blank>ARTCC Norway

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...