Gå til innhold

Vil noen hjelpe meg litt ?


Frank Vangen

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg kanskje litt dum, men allikevel har jeg lyst til å finne det ut derfor spør jeg her. Jeg lurte på om noen ville sende meg en mail eller noe der de forklarer hva jeg må gjøre for å fly for eksempel fra Gardermoen til Værnes eller noe. Jeg vet noen har sendt meg en mail om dette før og det er jeg veldig taknemmelig for men jeg har desverer ikke den mailen lengere. Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg ( oss )

På forhånd takk

Frank ( frvangen@online.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan igjen anbefale mitt eget kurs som bla. beskriver to detaljerte flyturer, en ifra kjevik -> bergen (om jeg ikke husker feil :-)) og en ifra bergen -> værnes.

Kurset finner du på: http://home.sol.no/~tlundar"'>http://home.sol.no/~tlundar" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~tlundar

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg slutter meg til den der skrytpeisen TALLY.

hehe, ja det var der jeg selv fikk mine grunnleggende navigerings kunnskaper. Så, bare ta og skriv ut hele det kurset og ha det ved siden av deg, så vil du forstå hvordan du skal gå frem for å navigere fra ett punkt til ett annet.

Ellers så har du vel lastet ned fsnavigator?? den er uvurdelig for de som ikke har kart. Der står alle frekvenser du trenger

------------------

Have fun, fly in the air.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en sving innom hjemmesiden din Tarjei, men fant ingen gjestebok. Flott side med mange interessante ting, spesielt helikopter. Har vært oppe i en Hughes 300 et par ganger, som å svaie i toppen av en flaggstang spør du meg. Hvordan det er å holde en modell i luften skal jeg ikke prøve å gjette på engang. Min definisjon på en vellykket modellflylanding er nå alle delene befinner seg innenfor kommunegrensen etter endt økt. Når det gjelder navigeringskurs tror jeg en skal begynne i det små. Her er det så mye å gape over at en fort kan bli «mett.» Mitt råd er å lære seg den gamle måten før en setter til med GPS'en.

Mvh

Bjørn

BRA290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

nei har ikke noen gjestebok da jeg personlig ikke liker sånt (bare unødig tull som ingen leser likevell [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Når det gjelder heli har jeg også fått prøve stikka på først et LAMA helikopter noe som gikk ganske bra syntes jeg selv (og det sa instruktøren også og var SIKKER på at det var modell helikopter erfaringen som gjorde, det jeg hadde problemer med var og klare og koordinere pedaler (halerotor) siden vi som kjent ikke har pedaler på modell helikopter radioer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image].

Har også prøvd hughes 300 et par ganger (en som jeg kjenner eier en sånn + en hughes 500 som han leier ut til HELIFLY) og det var litt mere vinglete og mere krevende og fly [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Og jeg tror at det du sier om og henge i toppen av en flaggstang kan passe sånn noenlunde der ja (noen gang sittet på i litt frisk vind ? :-))

Når det gjelder navigasjon er det jo et MUST og lære seg "gammelmåten" før man drar frem GPS / EFIS / FMS siden du bør kjenne til det grunnleggende også ved bruk av disse systemene (og om dem skulle klikke [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen, som nesten aldri flyr navigasjon på gamlemåten lengre, bare elektronikk og GPS [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er du på Lesja Frank, så stikk gjerne innom. Jeg flyr bare basic med VOR og NDB på MP/SB med voice, det er jo det som virkelig er navigering etter mitt syn. Jeg er relativt ny også, men kan prøve å lære deg noen grunnleggende ting.

Hilsen Ola, LN-ABE, rødt hus på høyden like etter Aurstad Handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Ja nå har jeg ihvertfall kommet igang. Jeg har flydd noen turer fra Kr.Sand til Bergen ( del 1 av det kurset hans ) og jeg har flydd et par turer fra Oslo til Trondheim ( et annet "kurs" jeg fant ). Det jeg lurer litt på nå er hvordan jeg skal sette opp mine egne turer ? Jeg har lastet ned fsnavigator...

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg flydd Kristiansand - Bergen - Trondheim å det gikk rimelig greit [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Har prøvd en tre fire ganger da men... hehe. Egentlig ganske artig spill selv om jeg synes grafikken ikke er all verden.. men det går det sikkert an å få ordnet på. Men det jeg lurte på nå var om noen kunne hjelpe meg litt med å lage egne flyplaner ?

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

flyplaner bør du helst lære deg å lage selv,men du kan jo få noen tips på gode hjelpemidler.

Det finnes et stort antall programmer for denslags, du kan jo begynne med å sjekke ut det som ligger tilgjengelig her på FlightSim.no: http://www.flightsim.no/file/Tilleggsprogrammer/Navigasjon/" TARGET=_blank>Navigasjonsprogrammer

Du kan jo også legge opp ruta ved hjelp av gode kart, hvor VOR/NDB er lagt inn.Kanskje du kan bruke

http://www.flightsim.no/file/Kart/Kart_fra_AIP-Norge/" TARGET=_blank>Kart fra AIP-Norge

Her har du også en link til et utmerket planner program som heter

http://www.xs4all.nl/~mmaessen/download.htm" TARGET=_blank>Flightplanner 4.0b

Vidar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank!

Du sier ingen ting om du flyr med Norway-sceneryet. Hvis ikke du har det så last det ned fra flightsim.no, og jeg kan garanteret at begrepet "natt og dag" får ny mening....

Ellers kan jeg si at FSNavigator er lett å bruke. Du velger fra og til, og legger in waypoints, også ved å klikke på kartet.(Vel og merke etter at du har lagt inn Norway-sceneryet)FSNavigator setter da opp og tegner ruten din.

Lykke til!

Ola, LN-ABE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg sluttet med og lage gammeldagse flightplaner og eneste flightplan jeg lager (så sant jeg ikke flyr online med sb) er flightplanen i efis(98), men det er jo egentlig mer enn nok det da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen, som synes grafikken er ganske bra, og bedre blir det vel i fs2k (og da gjerne med norway2k også [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]). Og kan ABSOLUTT anbefale sverige også, grafikken er vel nesten vel så bra der må vi si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...