Gå til innhold

VR - Oppsummert


Sauron

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med VR og som kan gi en liten oppsummering på ev. settings? Har med tid og stunder bare blitt mer og mer forvirret angående settings og programmer som bør brukes, hvilken rekkefølge de bør startes opp i etc. for best mulig resultat:

- OpenXR Tools for windows mixed reality

- OpenXR Toolkit.

- Oculus tray tool.

- Oculus debug tool

- Oculus app

- Nvidia driver control panel.

- MSFS 

Har Oculus 2 som headset.

Noen som forresten har prøvd Meta Quest 3 og har erfaringer med det kontra oculus 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er forsøksvis noe input. 

Har både Reverb 2 Quest 3.  Foretrekker Quest 3.   

- OpenXR Tools for windows mixed reality

       Denne trenger du ikke hvis du skal bruke Quest 3.  Bruker sin egen Openxr

- OpenXR Toolkit.

       Bruker denne, og jeg bruker den stort sett som default.  Har skrudd opp resolution så langt jeg kan uten at det helt dreper FPS

       Bruker den også til å justere brightness contrast etc

- Oculus tray tool.

        Prøvde denne, kastet den ut.  Ble for mye styr

- Oculus debug tool

       Bruker denne, skrur av ASW,  økt Encode res width til 3600, og økt encode bitrate til 600. Husk at ODT ikke saver, så du må starte den og endre hver gang.  (Det blir en vane)

- Oculus app

        Denne må brukes hvis du skal bruke link kabel.  

- Nvidia driver control panel.

        Har ikke gjort endringer her

Endret av Rolf Thorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden skrev Rolf Thorsen:

 

Her er forsøksvis noe input. 

Har både Reverb 2 Quest 3.  Foretrekker Quest 3.   

- OpenXR Tools for windows mixed reality

       Denne trenger du ikke hvis du skal bruke Quest 3.  Bruker sin egen Openxr

- OpenXR Toolkit.

       Bruker denne, og jeg bruker den stort sett som default.  Har skrudd opp resolution så langt jeg kan uten at det helt dreper FPS

       Bruker den også til å justere brightness contrast etc

- Oculus tray tool.

        Prøvde denne, kastet den ut.  Ble for mye styr

- Oculus debug tool

       Bruker denne, skrur av ASW,  økt Encode res width til 3600, og økt encode bitrate til 600. Husk at ODT ikke saver, så du må starte den og endre hver gang.  (Det blir en vane)

- Oculus app

        Denne må brukes hvis du skal bruke link kabel.  

- Nvidia driver control panel.

        Har ikke gjort endringer her

Flott oppsummering! Fant ut at jeg ikke trengte OpenXR tools så nå bruker jeg Oculus appen med kabel og Oculus tray tool hvor jeg har satt FOV til 0,65. Mulig jeg bare dropper den hvis jeg får satt FOV i debug tool. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har kommet i gang !

Du kan også sette FOV i OpenXR toolkit.  Da slipper du å endre hver gang i debug tool.  Det eneste jeg sjekker er om ASW er satt av.  Dette funker på samme måte som motion reprojection, og fjør meg sjøsjuk 🙂

Jeg klarte aldri å få Oculus tray tool til å virke skikkelig.  Den fikk ikke tilgang til Flightsimulator.exe filen, så jeg klarte aldri å opprette noen profil for MSFS.  Da gav jeg opp :-).

Ettersom du har et annet skjermkort og en annen CPU enn meg så må du bare prøve å finne de innstillingene som funker for deg.

Glemte å legge ved grafikksettingen fra Ocules appen.  Når jeg begynte å sette opp så slet jeg med å få FMC lesbart, det meste annet var skarpt og fint.  Etter å ha skrudd opp oppløsningen i både Oculus appen, og i Openxr toolkit så ble det vesentlig bedre.

Dersom du har nok kraft til å kjøre TAA i stedet for DLSS så blir det selvsagt skarpere, men for min del er det uaktuelt ettersom jeg da kommer langt ned på 20 tallet i fps, og det er for lite.

 

image.png.cb7ac1e9f30f3c076a8cf7ca94f131de.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden skrev Rolf Thorsen:

Så bra at du har kommet i gang !

Du kan også sette FOV i OpenXR toolkit.  Da slipper du å endre hver gang i debug tool.  Det eneste jeg sjekker er om ASW er satt av.  Dette funker på samme måte som motion reprojection, og fjør meg sjøsjuk 🙂

Jeg klarte aldri å få Oculus tray tool til å virke skikkelig.  Den fikk ikke tilgang til Flightsimulator.exe filen, så jeg klarte aldri å opprette noen profil for MSFS.  Da gav jeg opp :-).

Ettersom du har et annet skjermkort og en annen CPU enn meg så må du bare prøve å finne de innstillingene som funker for deg.

Glemte å legge ved grafikksettingen fra Ocules appen.  Når jeg begynte å sette opp så slet jeg med å få FMC lesbart, det meste annet var skarpt og fint.  Etter å ha skrudd opp oppløsningen i både Oculus appen, og i Openxr toolkit så ble det vesentlig bedre.

Dersom du har nok kraft til å kjøre TAA i stedet for DLSS så blir det selvsagt skarpere, men for min del er det uaktuelt ettersom jeg da kommer langt ned på 20 tallet i fps, og det er for lite.

 

image.png.cb7ac1e9f30f3c076a8cf7ca94f131de.png

Ja det har tatt meg mye tid og irritasjon...samt utallige videoer på Youtube. Det som er ekstra frustrerende er at den ene videoen anbefaler noe som skal være fantastisk for så å bli slått av i en annen video. Fulgte en gang settingene til en som hadde så og si samme hardware, men fikk et totalt annet resultat. Ja det skal ikke være lett....:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med PC'er og Flight Simulator siden midten på 80 tallet.  Det har vært det samme hver gang.  Masse tweaking for å få best mulig resultat.  Jeg synes egentlig det er halve moroa, selv om det kan være frustrerende iblandt.

Snart kommer MSFS 2o24, da blir det nok mer av det samme.  (Heldigvis 😁)

En siste ting som jeg hadde glemt.  Jeg bruker NIS Upscaling i OpenXR.

Lykke til !

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...