Tor-Håkon Bergseng Skrevet 7. april 2023 Skrevet 7. april 2023 Som noen kanskje vet er Canada et mekka for de som er glad i turboprops, og spesielt Vancouver. Her finner man alt fra Convair (cargo) til Saab, Beech og Dasher. Jeg har flydd mye B1900D og SAAB 340 til ymse småplasser i fjordene rundt Vancouver i det siste, men det finnes også noen enda kortere ruter, som til tross for dette trafikkeres av enda større fly. Nanaimo ligger rett på andre siden av Strait of Georgia. Fergen mellom Horseshoe bay (Vancouver) og Nanaimo tar 1 time og 40 minutter, men til tross for dette så er det et tydelig marked for feeder-tjenester for både Westjet og Air Canada. Pacific Coastal flyr SAAB 340 på vegne av Westjet under varemerket Westjet Link på ruten, og Air Canada Express flyr også ruten 3-4 ganger daglig med Q400. Dette er ganske interessant da ruten er snaue 35 nautiske mil i luftlinje. Jeg tok turen! Det er formiddag i Vancouver og C-GYJZ gjøres klar for det som kanskje er den korteste Q400-ruten i verden? Cruise blir planlagt til 3000 fot som også er høyden på første punktet på RNP-approachen til bane 16 i Nanaimo (CYAZ). Det er interessant å følge disse flyvningene på FR24 da de til tider utføres helt nede i 1500 fot. I disse tider sparer vi fuel, så ingen apu her i gården. Vi starter opp ved gate. Takser til 26L for Vancouver 2 departure, som på ekte Nord-Amerikansk vis er "fly runway heading until we say otherwise". Her er faktisk runway heading straka vegen (ca.) til første punkt på innflyvningen. Etablert på "cruise". Det er hektisk med checklister osv på denne turen, så det gjrlder å planlegge så godt som mulig på forhånd. Vapp osv. Det var også svært enkelt å få overspeed, da jeg ikke er vant til cruise i så lave høyder. 9 minutter etter avgang flyr vi over tangentene i Nanaimo. Jeg velger å fly disse rutene en del da jeg fortsatt må tørrtrene litt på Q400. Det er et fly som absolutt utfordrer meg, spesielt på landinger. Etter en snau halvtime på bakken starter vi opp og pusher ut for avgang på bane 16. Bane 16 i Nanaimo har mye obstacles, så vi klatrer ut visuelt, og nok en gang til 3000 fot og direkte mot IAF for ILS bane 08R (vinden snudde litt). Vi la inn en SID for bane 16, men planen var å korte ned mye og fly ut visuelt. Noen kjappe minutter senere er vi godt etablert på ILS bane 08R i Vancouver. Nå var det ganske mye gusts, og kaptein Bergseng måtte faktisk jobbe litt med beina. Prøvde også her på FLaps 15 landing, da jeg ofte føler jeg sitter med stikka i magen når jeg bruker 35. Det er også nok av bane å ta av i Vancouver. That's that.. 2 Siter
Per-Kristian R Jensen Skrevet 7. april 2023 Skrevet 7. april 2023 Flotte bilder 😃 Savner virkelig Q400en i MSFS, blir vel greit når ATRen kommer 1 Siter
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 7. april 2023 Forfatter Skrevet 7. april 2023 6 minutter siden skrev Per-Kristian R Jensen: Flotte bilder 😃 Savner virkelig Q400en i MSFS, blir vel greit når ATRen kommer Absolutt et fantastisk fly! Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 7. april 2023 Skrevet 7. april 2023 Flap 15 er standard flap setting for landing i Q400. Flap 35 brukes kun på kortbaner. Du skal ikke sitte med stikka i magen med flap 35 landing så det må være noe med flyet. Ellers flotte bilder av en maskin som er herlig å fly i virkeligheten! 1 Siter
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 8. april 2023 Forfatter Skrevet 8. april 2023 19 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo: Flap 15 er standard flap setting for landing i Q400. Flap 35 brukes kun på kortbaner. Du skal ikke sitte med stikka i magen med flap 35 landing så det må være noe med flyet. Ellers flotte bilder av en maskin som er herlig å fly i virkeligheten! Da lærte jeg noe nytt i dag også. Mente jeg hadde lest et sted at 35 ble brukt mye. Stikka i magen kan være at jeg rett og slett ikke har trimmet nok også. Føler ofte det trenger mye trim under landing, men kan være jeg som ikke gjør alt riktig Uansett et fascinerende fly som man må være på vakt med Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 8. april 2023 Skrevet 8. april 2023 3 timer siden skrev Tor-Håkon Bergseng: Da lærte jeg noe nytt i dag også. Mente jeg hadde lest et sted at 35 ble brukt mye. Stikka i magen kan være at jeg rett og slett ikke har trimmet nok også. Føler ofte det trenger mye trim under landing, men kan være jeg som ikke gjør alt riktig Uansett et fascinerende fly som man må være på vakt med 95% av all flyging jeg gjorde i Flybe med Q400 var landing med flap 15. Eneste plassen jeg husker vi brukte flap 35 var London City men den var vel 1800 meter eller noe i den duren. Muligens Southampton også samt kanal øyene. Resten var flap 15. Ja, Q400 krever at man følger med hele tiden da flyet også i virkeligheten vil benytte enhver anledning til å prøve å ta livet av deg Her har du forresten Flybe SOP med demonstrasjonsvideoer: https://owensims.wixsite.com/q400sops PS! Ikke glem "ALT SEL" 2 Siter
Dag Baardsen Skrevet 8. april 2023 Skrevet 8. april 2023 Herlig. Har endel slekt i Nanaimo, og dette øker absolutt lysta til å slå to fluer i ett smekk og dra bortover Siter
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 9. april 2023 Forfatter Skrevet 9. april 2023 Den 8.4.2023 klokken 13.43 skrev Jan Reidar Storelvmo: 95% av all flyging jeg gjorde i Flybe med Q400 var landing med flap 15. Eneste plassen jeg husker vi brukte flap 35 var London City men den var vel 1800 meter eller noe i den duren. Muligens Southampton også samt kanal øyene. Resten var flap 15. Ja, Q400 krever at man følger med hele tiden da flyet også i virkeligheten vil benytte enhver anledning til å prøve å ta livet av deg Her har du forresten Flybe SOP med demonstrasjonsvideoer: https://owensims.wixsite.com/q400sops PS! Ikke glem "ALT SEL" Hehe ja det med å drepe har jeg merket, samt alt sel Er climb speed normalt 210? Hadde fått for meg at 190 var standard, men jeg kan jo ha tatt feil Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.