Gå til innhold

Jet Story fra Warszawa til St. Johann


Anbefalte innlegg

I Warszawa holder Jet Story til. Jet Story er et charterselskap som opererer en variert flåte av jetfly til folk med mer penger enn meg selv, samt noen helikoptre og et gullegg. En PC12!

Jeg så denne flere ganger da jeg bodde og pendlet fra Warszawa til Oslo, og har alltid vært svak for flyet. Omsider gikk jeg til innkjøp, og selv om jeg ikke har korrekt bemaling så har jeg lett frem den repainten som ligner mest på SP-ZIW. 

Denne dagen flyr vi fra Warszawa EPWA  Flugplats Sankt Johann in Tirol LOIJ. Det interessante med Østerrike er at selv små flyplasser uten noen som helst rutetrafikk eller fancy fasiliteter gjerne har en eller flere RNP-innflyvninger. Sankt Johann er intet unntak. Så her er det en spenstig RNP-A innflyvning som avsluttes VFR. 

1796394589_Car_PC12-2023-01-3118_23_28.png.205ce1a608619395c0d82977762d9611.png

Utenfor VIP-terminalen i Warszawa står dagens maskin tanket opp og klar. 

973069939_Car_PC12-2023-01-3118_32_16.png.4f4cd37c15837a081c04e73d5fb413bd.png

Det er fire pengesterke polakker som skal til Tyrol på skiferie som skal transporteres i dag. PC12 med en gedigen bakdør er helt perfekt til denne typen turer, da lasting av stor og uhåndterlig bagasje går lett som en plett. 

504880488_Car_PC12-2023-01-3118_34_39.png.b1b4c57680e43fc1edd8ef19676389e4.png

Oppstart utføres kjapt, og vi klareres til intersection departure fra bane 29 med påfølgende radar vectors. Med climb speed på 150 knop er vi uønsket på "SID'ene".

282976400_Car_PC12-2023-01-3118_36_53.png.bd47b7af76b86790d10f5609fd13c56e.png

 

367495518_Car_PC12-2023-01-3118_40_30.png.72912920a89a1fa1459ca122418e6657.png

Vi liner opp på bane 29 og venter på et par ankomster før vi går på! 

1793126337_Car_PC12-2023-01-3118_41_48.png.265c089200380c645ddb3dc5a4648616.png

Vi roterer ved ca. 75 knuter og klatrer til 1000 fot før vi setter climb power etter flapsene er dratt på plass. 

239022394_Car_PC12-2023-01-3118_43_49.png.69462f6890ac2221b2c7b4bed6a7e835.png

Vi blir så klarert direkte til første waypoint og legger Warszawa bak oss. Vi sikter på spenstige FL280 i dag! 

1915932139_Car_PC12-2023-01-3119_08_40.png.7fa111f43f9259594b1a1731581143e0.png

Vi klatrer ved med 150 knop frem til FL180, så 140 knop til vi kommer til rundt FL250 før vi reduserer til 130 knop. Det går ikke fort, men det er et imponerende fly!

1499699627_Car_PC12-2023-01-3119_16_51.png.194c95d38c9a5b1b5c200c73bf30182f.png

Pent er det også! 

160956431_Car_PC12-2023-01-3119_36_32.png.d5bb3c9184ee5320cfcea063fb70c961.png

Godt inne i Tsjekkisk luftrom. 

1434219707_Car_PC12-2023-01-3119_36_42.png.4724d633de7f83e187443b33615b423f.png

 

758858916_Car_PC12-2023-01-3120_31_32.png.5a3e5e5514e3f3bced39e444b199e31a.png

Vipps begynner vi å se fjell! Her i Slovakisk luftrom om jeg husker riktig. 

632670952_Car_PC12-2023-01-3120_54_30.png.5e28c78a06384ca105744040124124f1.png

Vi kom litt sent i gang med descent, så det ble litt bråere enn planlagt, men ikke noe problematisk. Det er utrolig kult hvor godt man kan styre farten under descent med turboprop! Her mener jeg vi nettopp hadde fløyet over Salzburg. 

603207621_Car_PC12-2023-01-3120_59_47.png.001ad6cd393b82cb5116941a6baed079.png

Det har vært litt konflikterende metarer å oppdrive, så det ble plutselig innsett at været i Sankt Johann var mye dårligere enn først ventet. Vi regnet med en straight in til bane 13 med lett vind i nesa, men innså at vi måtte ta en runde inne i dalen, samt forvente kraftige vinder fra alle retninger. Det var vel opp i 25-30 knop i kastene mener jeg. 

1702806256_Car_PC12-2023-01-3121_03_53.png.ece7199228f3fcee3c2b2a0128e1ce67.png

Tørner inn ved IAF. GPS'en ville ikke fange opp GP her, (RXP 750 med gammel database, så kanskje derfor), men været var jo upåklagelig, så det var null problem. 

80406357_Car_PC12-2023-01-3121_07_44.png.10570745db104bd35ccffb909d1f0554.png

Fortsatt litt vind, men stabilt. 

1811432449_Car_PC12-2023-01-3121_11_02.png.b42bd22f1389fac90681e328e52be914.png

Så ble det rett og slett så ille så jeg helt glemte å ta bilder. Vi ble kasta frem og tilbake, opp og ned. 

1936630564_Car_PC12-2023-01-3121_13_07.png.9d879f18aa44031b0923a3ac8a734805.png

Men vi klarer å line oss opp på et vis. 

108487891_Car_PC12-2023-01-3121_13_12.png.5c43b749c9b579557806f7505d7fddf1.png

 

1043111115_Car_PC12-2023-01-3121_13_17.png.0dac81b7f29e7621477259cef23d29c3.png

Wops. 

1033445642_Car_PC12-2023-01-3121_14_09.png.2e92c0c6bfdab8eb35d56930e959f3d6.png

Etter 4-5 landinger (kengeruhopp) kommer vi oss ned i en bit. 

1309125385_Car_PC12-2023-01-3121_14_24.png.41eaf2a0b11894cc2cf8ca8eed36d6ec.png

Backtracking. 

987368933_Car_PC12-2023-01-3121_16_31.png.af9307c769bbadb55f7754f272d78e79.png

Skjelvne og brisne etter noen drammer underveis sjangler de polske herremennene seg ut og inn i en taxi. Vi planlegger turen videre :)

 

Takk for at du ble med! 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev Trex75:

Jet Story har Icao callsign ‘Jedi’ …tøft ! Om du flyr på Vatsim kan du høre en og annen maskin kalle seg det ! For eksempel  «JDI433» bli Jedi433.

Stilig! Har vært lite på Vatsim dessverre, men skjønner jeg må sparke meg selv bak der nå snart hehe. Er litt stressa for det å fly med utgått database. Bruker GTN750 fra RXP som ikke har oppdatert database, så lurer på om det kan bli problematisk for flyvning på Vatsim? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden skrev Tor-Håkon Bergseng:

Er litt stressa for det å fly med utgått database. Bruker GTN750 fra RXP som ikke har oppdatert database, så lurer på om det kan bli problematisk for flyvning på Vatsim? 

Jeg har heller ikke oppdatert database , det går utmerket på Vatsim for det, du bare nevner dette  til flygeleder (navdatabase outdated, request vectors instead ) så blir du radar vektors (kurs og høyde) i stedet.  Start på gjerne på flyplasser med litt mindre trafikk (for eksempel Bergen,Værnes) Lykke til !  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen fortsetter.

Etter å ha inntatt en schnitzel i Sankt Anton skulle vi videre. Noen prominente herrer måtte hjem fra London samme kveld, så vi fikk beskjed om å komme oss dit så snart som mulig. 

Grunnet lite fuel å få tak i til vår turboprop i Sankt Anton bestemte vi oss for å fly ut av fjellene og tanke opp i Salzburg. 

2074910021_Car_PC12-2023-02-0118_53_33.png.590a0e2471a7eb28eaf2b44629d9b1e4.png

 

1208178530_Car_PC12-2023-02-0118_55_18.png.287d3775dd972e51eae4140a55c128e8.png

Vinden har ikke løyet i det hele tatt, så det kan virke som det vil bli en like brutal avgang som ankomst. 

64727293_Car_PC12-2023-02-0119_04_31.png.1aba0a20d03b991a3916fa0f2f2da093.png

Vi takser ut til bane 31 for avgang. Vi tar av VFR og joiner en utflyvning litt lenger ute i dalen. Klareringer inntas etter vi har fått radiodekning på vei opp.

1263649642_Car_PC12-2023-02-0119_05_30.png.ebb06334701cc6e0c2922f899236ad2d.png

Vi roterer ved ca. 70 knop, og blir fillerista fra første stund. Styrmannen har lagt seg i en stol bak, siden vi ikke har pax så flyr jeg single pilot. 

381790095_Car_PC12-2023-02-0119_07_35.png.6ed54c9d7d3e74c7413a97c173c889b7.png

Følger utflyvningen, men planen er å brekke av å sette kursen direkte mot Salzburg så snart vi er klar av fjellene for å spare litt tid. 

1541719401_Car_PC12-2023-02-0119_09_02.png.7d3b183f7f08016ad30b025009ad3b87.png

 

145424743_Car_PC12-2023-02-0119_15_32.png.f8277260e21369c8ac269a4646f9998d.png

Etter å ha vært oppe å snust så vidt på FL110 peker vi nesa nedover og planlegger for en RNP-innflyvning med visuell sirkling til bane 33. Vinden er minst like ille her som i Sankt Anton, så det skal bli interessant! 

2092618069_Car_PC12-2023-02-0119_15_35.png.c53d98f12efe81f8eb1bad9df97c1233.png

 

611326016_Car_PC12-2023-02-0119_16_53.png.0c700d466aa83c0b49c572904e18dcf2.png

Her skimtes Salzburg. 

837338197_Car_PC12-2023-02-0119_19_29.png.b831c57afa9e66d5b2b722430ff07566.png

 

1933181598_Car_PC12-2023-02-0119_24_45.png.f2511cd19049348cbf37bf4cdcdca441.png

Det ble nok en gang lite bilder, og ingen bilder av sirklingen pga helt sinnsyke vinder og lite fly, men det gikk noenlunde greit. Jeg trenger dog litt mer  trening med flyet i crosswind :D

422555719_Car_PC12-2023-02-0119_25_51.png.427efa34c270ee9dddacf909545f934a.png

Short final.

140504936_Car_PC12-2023-02-0119_29_22.png.e7cdeec354ce0a2f33e3913be616c192.png

Parkert og nedstengt. Nå venter litt fuel før vi setter kursen mot Biggin Hill. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et kort stopp i Salzburg gikk ferden videre mot London og Biggin Hill EGKB. Biggin Hill er en flyplass i London som brukes til mye GA, og også mye charter for fintfolk. 

7906885_Car_PC12-2023-02-0119_42_39.png.23edde26ea1601eede2aacf554752f39.png

Etter å ha fått fylt opp termosen og latet vannet (dassen i PC12 er trang!) starter vi opp propellen i snuta og ber om klarering. Vi sikter opp mot hele FL290 på denne turen. Det er også lovt mye motvind, så vi forbereder oss på en lang tur..

218576330_Car_PC12-2023-02-0119_44_00.png.f48c21a2bd828f27014254c14fcf59d6.png

Vi takser til bane 33, og ber om å få ta av fra intersection Delta. PC12 er spenstig, og vi trenger ikke mer enn en kvart bane eller noe sånt for å ta av, så midtveis holder i massevis :D

 

 

1627185675_Car_PC12-2023-02-0119_49_16.png.1699912f55ab74060347991c6b5e40c9.png

Vi klatrer ut på SID (lite trafikk) og blir umiddelbart ganske mørbanka av ruskeværet som ennå står på. 

20690195_Car_PC12-2023-02-0119_50_26.png.c1a32cb71a922c1833ea5b26c87bcd8e.png

Det roer seg heldigvis snart igjen, og som før får styrmannen og legger seg i stolen baki flyet. 

1566036143_Car_PC12-2023-02-0119_56_19.png.0f8d890e3d1a0ba0e1581f3f6fb592d1.png

Så snart vi begynner å få litt høyde så øker også vinden i nesa. 

1857920977_Car_PC12-2023-02-0120_15_54.png.e1030cbe7f5a1d5cd162af5fc8a911d9.png

Det her blir en lang tur... Det finnes performance tabeller for PC12, men slik jeg forstå det praktiserer de aller fleste climb opp til TQ på 3690 psi eller ITT på 760 grader under climb, og ITT på 720 grader på cruise. Med tanke på at vi har groundspeed som en Cessna 172 bestemmer vi oss for å gå på max, altså 760 grader ITT under cruise også. Noe som gir oss ca. 15-20 knop ekstra. Det blir allikevel en tur på nær 4 timer. 

1987312121_Car_PC12-2023-02-0122_59_33.png.f6ab1e0bb4a693b3dbc4bb88390f4b68.png

Innbound LOGAN på SUMUM 1C STAR. Det er her som mange andre steder en "bue" som brukes som en type holding/extension for trafikkflyten, men vi blir klarerert til å fortsette rett mot IAF etter JACKO som er endepunktet på STARen. 

175111217_Car_PC12-2023-02-0123_05_59.png.78eea44fef8b154049043b86ed0ac8bb.png

Småkjølig og pent vær i London. BQH melder om fine 10 knop nesten i snuta. 

1744796316_Car_PC12-2023-02-0123_06_15.png.bbc62e3cf51c3ad14a88f1def2435204.png

 

256544486_Car_PC12-2023-02-0123_14_55.png.c0eec231f828d72d3fce6934005fdee4.png

Lysene fra Heathrow skimtes rett frem, mens vi fortsetter mot nærmer oss IAF for localizeren til bane 21. Biggin Hill har bare ILS/VOR innflyvning til bane 21. Behøver man 03 må man ta en circle to land. 

1806450503_Car_PC12-2023-02-0123_18_16.png.556dec8a9da0d417edf3906918f8f17c.png

 

2117812555_Car_PC12-2023-02-0123_21_21.png.bccab17eb51db0a41b4ededc6e62638b.png

Godt på vei. Intecept altitude er 1800 fot her, noe som er uvant lavt. 

315289117_Car_PC12-2023-02-0123_24_16.png.b339f5fce91a4918f44789a998b510e9.png

Til tross for lite vind er det ganske urolig. I tillegg til sensitivt fly, og en kaptein som sitter med en dårlig Saitek stikke som "lugger" blir det ikke så alt for elegant :D

1043588310_Car_PC12-2023-02-0123_24_31.png.fe84332bc1d5ee3bbb451ebf7a1ecd6a.png

Men vi kom oss ned med et lite plask. Ingen pax, ingen trøbbel. 

 

1527069052_Car_PC12-2023-02-0123_25_58.png.ce0a45df29d838da29de95212705b11e.png

Cleanup utføres og vi takser til terminalen for å hente de prominente herrene. Selvfølgelig frøs simmen før jeg kom så langt.. Ses på siste leg!

Car_PC12 - 2023-02-01 23.23.43.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om folk vil ha fortsettelsen, men her kommer uansett enden på visa om arbeidsdagen i Pilatusen 😁

Etter en kjapp turnaround i London, Biggin Hill med 3 prominente dresskledde og middagsbrisne herremenn lastet baki flyet spant vi i gang vispen i snuta og ba om klarering til Warszawa. 

679059292_Car_PC12-2023-02-0515_00_20.png.779dbf241d4d8302340d1788b0601b40.png

Det har rukket å bli mørkt i mellomtiden, og det er en svært dårlig opplyst oppstillingsplass her :D

1663342715_Car_PC12-2023-02-0515_01_17.png.15783de4906efafc19159feb591fdd60.png

Mørkt :) 

 

951750330_Car_PC12-2023-02-0515_07_48.png.b444fc98e422aa6f8f02768419314a83.png

Her må det da mangle noen lys? :D Uansett så takser vi til bane 03 for avgang. Det er mye altitude restrictions på vei ut fra London, men vi håper å slippe billigere unna. 

1575304482_Car_PC12-2023-02-0515_10_19.png.c0679cf16fea44df41cc727067d33745.png

JEDI 331 Line up and wait runway 03.

150796891_Car_PC12-2023-02-0515_12_06.png.7018df980fc54e368599826e8cf8eddc.png

Og like kjapt som vi linet opp var vi i lufta (VR på ca. 75 knop!)

1108888532_Car_PC12-2023-02-0515_46_59.png.e14f341dd928c738ba8bacb30d6998c9.png

Vi kom oss (ganske sakte) opp på FL280 og motvind var igjen et faktum, men denne gang på en flyvning på ca. 800 nm. Det skulle bli en lang kveld :D

1707309605_Car_PC12-2023-02-0519_15_13.png.5a38b9b27565dce56c48c655b8d8a877.png

Kveldsstemning.

1966513999_Car_PC12-2023-02-0519_37_50.png.89a1cf0978657195539f115e5c80a57e.png

Godt på vei ned mot Warszawa EPWA på STAR vi BIMPA. PC12 kan holde kanskje gode hastigheter på vei ned, så å fly på STAR mellom de store gutta går veldig greit. Vi klareres til ILS for bane 33. 

401141536_Car_PC12-2023-02-0519_39_55.png.b6c7166c4ac91c224d8e9a424cedb0e1.png

Mye dis nedover Wisła. 

 

1171872336_Car_PC12-2023-02-0519_46_00.png.d384096780b39ebe99e0ba8c1eb94bee.png

Men det klarnet opp nok til at jeg tilogmed klarte å se den gamle blokka jeg bodde i på høyre hånd ut av vinduet :D

256448656_Car_PC12-2023-02-0519_48_51.png.03c6477eb736abd4c7170d2901357d10.png

Fully established, men holder oss litt høyere på farten så lenge som mulig. 

1825601975_Car_PC12-2023-02-0519_51_55.png.ab9a2e2a215c9a31ac520a957bd4f21f.png

Lysene baki er skrudd av for lengst, og herremennene har sovnet tungt. Vi hadde allerede avklart med de at vi fikk takse rett til hangaren vår for så å skysse de til VIP/GA-terminalen med bil for å spare litt tid 

så sent på kvelden. 

792915845_Car_PC12-2023-02-0519_52_02.png.dfdc2376d57930d400167c9af66a79a3.png

Warszawahattan i bakgrunnen.

763281991_Car_PC12-2023-02-0519_52_50.png.8925658084eb90d8999c2ec332adac11.png

Overraskende myk touchdown også. Kanskje jeg begynner å få teken på flyet?

1397585975_Car_PC12-2023-02-0519_53_26.png.116f10de0b5a4e1735fa9143c9039bd7.png

Ingen avreisende trafikk, så vi fikk takse rett over på 29 som krysser 33 og takse mot hangaren vår. 

 

 

837014623_Car_PC12-2023-02-0519_54_45.png.095fa6dc557f9022ad159057a8de591e.png

 

759787087_Car_PC12-2023-02-0519_57_50.png.fd6b2ad5f027bc1a077a4bc6a3bc3d6a.png

Vel parkert, 14 timer etter vi reiste. Dessverre hadde det blitt litt krøll i scenery.ini fila mi, så det var noen autogen-bygninger plassert som kladder oppå den fine hangaren vår, så den blir ikke vist :D

Dett var dett!

Car_PC12 - 2023-02-05 19.50.05.png

Endret av Tor-Håkon Bergseng
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...