Tor-Håkon Bergseng Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 I Warszawa holder Jet Story til. Jet Story er et charterselskap som opererer en variert flåte av jetfly til folk med mer penger enn meg selv, samt noen helikoptre og et gullegg. En PC12! Jeg så denne flere ganger da jeg bodde og pendlet fra Warszawa til Oslo, og har alltid vært svak for flyet. Omsider gikk jeg til innkjøp, og selv om jeg ikke har korrekt bemaling så har jeg lett frem den repainten som ligner mest på SP-ZIW. Denne dagen flyr vi fra Warszawa EPWA Flugplats Sankt Johann in Tirol LOIJ. Det interessante med Østerrike er at selv små flyplasser uten noen som helst rutetrafikk eller fancy fasiliteter gjerne har en eller flere RNP-innflyvninger. Sankt Johann er intet unntak. Så her er det en spenstig RNP-A innflyvning som avsluttes VFR. Utenfor VIP-terminalen i Warszawa står dagens maskin tanket opp og klar. Det er fire pengesterke polakker som skal til Tyrol på skiferie som skal transporteres i dag. PC12 med en gedigen bakdør er helt perfekt til denne typen turer, da lasting av stor og uhåndterlig bagasje går lett som en plett. Oppstart utføres kjapt, og vi klareres til intersection departure fra bane 29 med påfølgende radar vectors. Med climb speed på 150 knop er vi uønsket på "SID'ene". Vi liner opp på bane 29 og venter på et par ankomster før vi går på! Vi roterer ved ca. 75 knuter og klatrer til 1000 fot før vi setter climb power etter flapsene er dratt på plass. Vi blir så klarert direkte til første waypoint og legger Warszawa bak oss. Vi sikter på spenstige FL280 i dag! Vi klatrer ved med 150 knop frem til FL180, så 140 knop til vi kommer til rundt FL250 før vi reduserer til 130 knop. Det går ikke fort, men det er et imponerende fly! Pent er det også! Godt inne i Tsjekkisk luftrom. Vipps begynner vi å se fjell! Her i Slovakisk luftrom om jeg husker riktig. Vi kom litt sent i gang med descent, så det ble litt bråere enn planlagt, men ikke noe problematisk. Det er utrolig kult hvor godt man kan styre farten under descent med turboprop! Her mener jeg vi nettopp hadde fløyet over Salzburg. Det har vært litt konflikterende metarer å oppdrive, så det ble plutselig innsett at været i Sankt Johann var mye dårligere enn først ventet. Vi regnet med en straight in til bane 13 med lett vind i nesa, men innså at vi måtte ta en runde inne i dalen, samt forvente kraftige vinder fra alle retninger. Det var vel opp i 25-30 knop i kastene mener jeg. Tørner inn ved IAF. GPS'en ville ikke fange opp GP her, (RXP 750 med gammel database, så kanskje derfor), men været var jo upåklagelig, så det var null problem. Fortsatt litt vind, men stabilt. Så ble det rett og slett så ille så jeg helt glemte å ta bilder. Vi ble kasta frem og tilbake, opp og ned. Men vi klarer å line oss opp på et vis. Wops. Etter 4-5 landinger (kengeruhopp) kommer vi oss ned i en bit. Backtracking. Skjelvne og brisne etter noen drammer underveis sjangler de polske herremennene seg ut og inn i en taxi. Vi planlegger turen videre Takk for at du ble med! 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trex75 Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 (endret) Jet Story har Icao callsign ‘Jedi’ …tøft ! Om du flyr på Vatsim kan du høre en og annen maskin kalle seg det ! For eksempel «JDI433» bli Jedi433. Endret 31. januar 2023 av Trex75 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 1. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2023 10 timer siden skrev Trex75: Jet Story har Icao callsign ‘Jedi’ …tøft ! Om du flyr på Vatsim kan du høre en og annen maskin kalle seg det ! For eksempel «JDI433» bli Jedi433. Stilig! Har vært lite på Vatsim dessverre, men skjønner jeg må sparke meg selv bak der nå snart hehe. Er litt stressa for det å fly med utgått database. Bruker GTN750 fra RXP som ikke har oppdatert database, så lurer på om det kan bli problematisk for flyvning på Vatsim? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trex75 Skrevet 1. februar 2023 Del Skrevet 1. februar 2023 12 timer siden skrev Tor-Håkon Bergseng: Er litt stressa for det å fly med utgått database. Bruker GTN750 fra RXP som ikke har oppdatert database, så lurer på om det kan bli problematisk for flyvning på Vatsim? Jeg har heller ikke oppdatert database , det går utmerket på Vatsim for det, du bare nevner dette til flygeleder (navdatabase outdated, request vectors instead ) så blir du radar vektors (kurs og høyde) i stedet. Start på gjerne på flyplasser med litt mindre trafikk (for eksempel Bergen,Værnes) Lykke til ! 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Chr. L Skrevet 1. februar 2023 Premium Medlem Del Skrevet 1. februar 2023 Kan bare anbefale å hoppe i det hva gjelder VATSIM. Det tilfører denne hobbyen enormt mye mer. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 1. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2023 Turen fortsetter. Etter å ha inntatt en schnitzel i Sankt Anton skulle vi videre. Noen prominente herrer måtte hjem fra London samme kveld, så vi fikk beskjed om å komme oss dit så snart som mulig. Grunnet lite fuel å få tak i til vår turboprop i Sankt Anton bestemte vi oss for å fly ut av fjellene og tanke opp i Salzburg. Vinden har ikke løyet i det hele tatt, så det kan virke som det vil bli en like brutal avgang som ankomst. Vi takser ut til bane 31 for avgang. Vi tar av VFR og joiner en utflyvning litt lenger ute i dalen. Klareringer inntas etter vi har fått radiodekning på vei opp. Vi roterer ved ca. 70 knop, og blir fillerista fra første stund. Styrmannen har lagt seg i en stol bak, siden vi ikke har pax så flyr jeg single pilot. Følger utflyvningen, men planen er å brekke av å sette kursen direkte mot Salzburg så snart vi er klar av fjellene for å spare litt tid. Etter å ha vært oppe å snust så vidt på FL110 peker vi nesa nedover og planlegger for en RNP-innflyvning med visuell sirkling til bane 33. Vinden er minst like ille her som i Sankt Anton, så det skal bli interessant! Her skimtes Salzburg. Det ble nok en gang lite bilder, og ingen bilder av sirklingen pga helt sinnsyke vinder og lite fly, men det gikk noenlunde greit. Jeg trenger dog litt mer trening med flyet i crosswind Short final. Parkert og nedstengt. Nå venter litt fuel før vi setter kursen mot Biggin Hill. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 4. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2023 Etter et kort stopp i Salzburg gikk ferden videre mot London og Biggin Hill EGKB. Biggin Hill er en flyplass i London som brukes til mye GA, og også mye charter for fintfolk. Etter å ha fått fylt opp termosen og latet vannet (dassen i PC12 er trang!) starter vi opp propellen i snuta og ber om klarering. Vi sikter opp mot hele FL290 på denne turen. Det er også lovt mye motvind, så vi forbereder oss på en lang tur.. Vi takser til bane 33, og ber om å få ta av fra intersection Delta. PC12 er spenstig, og vi trenger ikke mer enn en kvart bane eller noe sånt for å ta av, så midtveis holder i massevis Vi klatrer ut på SID (lite trafikk) og blir umiddelbart ganske mørbanka av ruskeværet som ennå står på. Det roer seg heldigvis snart igjen, og som før får styrmannen og legger seg i stolen baki flyet. Så snart vi begynner å få litt høyde så øker også vinden i nesa. Det her blir en lang tur... Det finnes performance tabeller for PC12, men slik jeg forstå det praktiserer de aller fleste climb opp til TQ på 3690 psi eller ITT på 760 grader under climb, og ITT på 720 grader på cruise. Med tanke på at vi har groundspeed som en Cessna 172 bestemmer vi oss for å gå på max, altså 760 grader ITT under cruise også. Noe som gir oss ca. 15-20 knop ekstra. Det blir allikevel en tur på nær 4 timer. Innbound LOGAN på SUMUM 1C STAR. Det er her som mange andre steder en "bue" som brukes som en type holding/extension for trafikkflyten, men vi blir klarerert til å fortsette rett mot IAF etter JACKO som er endepunktet på STARen. Småkjølig og pent vær i London. BQH melder om fine 10 knop nesten i snuta. Lysene fra Heathrow skimtes rett frem, mens vi fortsetter mot nærmer oss IAF for localizeren til bane 21. Biggin Hill har bare ILS/VOR innflyvning til bane 21. Behøver man 03 må man ta en circle to land. Godt på vei. Intecept altitude er 1800 fot her, noe som er uvant lavt. Til tross for lite vind er det ganske urolig. I tillegg til sensitivt fly, og en kaptein som sitter med en dårlig Saitek stikke som "lugger" blir det ikke så alt for elegant Men vi kom oss ned med et lite plask. Ingen pax, ingen trøbbel. Cleanup utføres og vi takser til terminalen for å hente de prominente herrene. Selvfølgelig frøs simmen før jeg kom så langt.. Ses på siste leg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-Håkon Bergseng Skrevet 8. februar 2023 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2023 (endret) Jeg vet ikke om folk vil ha fortsettelsen, men her kommer uansett enden på visa om arbeidsdagen i Pilatusen 😁 Etter en kjapp turnaround i London, Biggin Hill med 3 prominente dresskledde og middagsbrisne herremenn lastet baki flyet spant vi i gang vispen i snuta og ba om klarering til Warszawa. Det har rukket å bli mørkt i mellomtiden, og det er en svært dårlig opplyst oppstillingsplass her Mørkt Her må det da mangle noen lys? Uansett så takser vi til bane 03 for avgang. Det er mye altitude restrictions på vei ut fra London, men vi håper å slippe billigere unna. JEDI 331 Line up and wait runway 03. Og like kjapt som vi linet opp var vi i lufta (VR på ca. 75 knop!) Vi kom oss (ganske sakte) opp på FL280 og motvind var igjen et faktum, men denne gang på en flyvning på ca. 800 nm. Det skulle bli en lang kveld Kveldsstemning. Godt på vei ned mot Warszawa EPWA på STAR vi BIMPA. PC12 kan holde kanskje gode hastigheter på vei ned, så å fly på STAR mellom de store gutta går veldig greit. Vi klareres til ILS for bane 33. Mye dis nedover Wisła. Men det klarnet opp nok til at jeg tilogmed klarte å se den gamle blokka jeg bodde i på høyre hånd ut av vinduet Fully established, men holder oss litt høyere på farten så lenge som mulig. Lysene baki er skrudd av for lengst, og herremennene har sovnet tungt. Vi hadde allerede avklart med de at vi fikk takse rett til hangaren vår for så å skysse de til VIP/GA-terminalen med bil for å spare litt tid så sent på kvelden. Warszawahattan i bakgrunnen. Overraskende myk touchdown også. Kanskje jeg begynner å få teken på flyet? Ingen avreisende trafikk, så vi fikk takse rett over på 29 som krysser 33 og takse mot hangaren vår. Vel parkert, 14 timer etter vi reiste. Dessverre hadde det blitt litt krøll i scenery.ini fila mi, så det var noen autogen-bygninger plassert som kladder oppå den fine hangaren vår, så den blir ikke vist Dett var dett! Endret 8. februar 2023 av Tor-Håkon Bergseng 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.