Gå til innhold

Helt "grønn" på vatsim!!


Siggen

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er det jeg gjør feil når jeg ikke får opp ATC som jeg kan kommunisere med?

Jeg legger inn flightplan og får den registert i vatsim systemet, men når jeg kobler meg opp så er det ingen å kommunisere med.

Jeg så at det var ATC på Gatwick, og stilte inn på den frekvensen, men ikke noe liv der.

Jeg kan høre ATIS etc.

Flyr jeg ruta jeg har planlagt, så er den synlig på kartet.

Legger ved noen bilder for å illustrere..

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Er nok ikke sikkert du ser ATC når du står helt oppe i Tromsø. Du ser CTR når du er langt unna, men Tyskland er nok for langt, tenker jeg. Det er tower+approach på EFKU, men den ser du kun når du nærmer deg.

Betyr det da at de flyene som var oppe i nord i ettermiddag fløy uten ATC på vatsim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har definert en tastatur knapp til ‘transmitt’ (tx)  når du skal snakke. Du skal da se at ‘tx’ lyser gult om du snakker / trykker inn din definerte knapp. Husk ALLTID å starte Vpilot som administrator ellers sliter du med tx sending.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden skrev Trex75:

Regner med du har definert en tastatur knapp til ‘transmitt’ (tx)  når du skal snakke. Du skal da se at ‘tx’ lyser gult om du snakker / trykker inn din definerte knapp. Husk ALLTID å starte Vpilot som administrator ellers sliter du med tx sending.

 Ja, jeg har en egen dedikert knapp for kommunikasjon, men jeg har ikke startet vPilot  i adm.modus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Veldig bra at du begynner å bruke VATSIM! Når du etterhvert får dreisen på det så vil savnet etter en velfungerende kunstig ATC i simmen etterhvert bare være et blekt minne. De flyene du så på VATSIM fløy da uten at det var ATC-dekke, ja - uten ATC skal du alltid være på frekvensen 122.800, UNICOM. Her kringkaster du dine intensjoner på bakken og i lufta, primært med stemme dersom det er annen trafikk i mindre en 30 nm omkrets, ellers bruker du tekst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden skrev Siggen:

Betyr det da at de flyene som var oppe i nord i ettermiddag fløy uten ATC på vatsim?

En annen ting - du ser ikke disse flyene i vPilot, annet enn om de skulle sende tekst, da dukker det opp i loggen. Og evt. om de flyr med et livery som ikke vPilot kjenner igjen, da får du rød skrift. Anbefaler å bruke riktige fraser også på Unicom - en liten guide finner du f.eks. her: https://fsnews.eu/vatsim-guide-unicom-ep-2/

Bruk engelsk også i Norge - men litt småprat på norsk er det neppe noen som slår ned på :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Og, du trenger ikke å fortelle omverden om at du pushbacker og starter opp på apron i ENTC, verken med tekst eller stemme, om nærmeste fly er på Spitsbergen eller i Bodø - det blir bare forstyrrende i UNICOM-chatten. Vurder hvor viktig denne informasjonen er før du kringkaster. Det er så å si alltid mer trafikk lengre sør, rundt ENGM pleier jeg ihvertfall å gi et hint om hvor langt unna jeg er final approach fix, og så er jeg litt mer detaljert om det er endel folk inbound eller outbound. Ha alltid penn og papir tilgjengelig om du plutselig skulle komme innunder radardekning (tre pling i rask rekkefølge betyr at en controller ønsker at du stiller inn på gjeldende frekvens). Om du ligger 3 nm på final, og du plutselig blir kontaktet av tower, så får du vurdere om du har nerver til å skru til riktig frekvens der og da, eller om du heller venter til du er av rullebanen. Disse frekvensskiftene blir lettere med tiden :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...