Gå til innhold

Overføre Windows på annen disk


Rune Karlsen 2

Anbefalte innlegg

Jeg har Windows og alle programmer lagret på C    SSD disk kort.

Problemet er at denne disken bare er på ca 500 MB og jeg vil gjerne oppgradere den til en større SSD.

Men da blir problemet å innstalere Windows på nytt Hvordan gjør jeg det da jeg ikke filene?

Innstalere de andre progammene på nytt er greit nok

Har noen et forslag for Dumies...   :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Rune Karlsen 2:

Jeg har Windows og alle programmer lagret på C    SSD disk kort.

Problemet er at denne disken bare er på ca 500 MB og jeg vil gjerne oppgradere den til en større SSD.

Men da blir problemet å innstalere Windows på nytt Hvordan gjør jeg det da jeg ikke filene?

Innstalere de andre progammene på nytt er greit nok

Har noen et forslag for Dumies...   :)

 

Disken din er nok 500GB, ikke 500MB ;) 

Vil anbefale å installere Windows på nytt på ny disk. Filene kan du legge over på en ekstern disk eller minnepenn. Normalt sett skal filene dine ligge lagret i Onedrive, men hvilke filer som ligger der må du dobbeltsjekke så du ikke mister noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm høres skummelt ut å kopiere windowsfiler og legge inn på nytt...

I og med at jeg ikke har flere enn 1 SSD kortplassering på hovedkortet. Finnes det en annen løsning for å legge til en disk som ikke er mekanisk men egnet til å legge fs på?

En disk som kan tilsluttes de samme kablene som mekaniske disker bruker? USB, Eller en annen tilslutning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke kopiere noe som helst. Du skal installere Windows på nytt på ny disk. 

SSDen skrus fast i kabinettet. Den skal ikke monteres på hovedkort (ikke går det an heller) . Men det går en kabel fra disken som skal inn på hovedkortet.

PS! Jeg vil sterkt råde deg til å levere inn pcen i en butikk og få dem til å ordne alt dette her for deg. Skal du oppgradere en pc selv så må du ha høvelig peiling på hva du holder på med, hvis ikke kan det fort bli veldig dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ... Skjønner hva du mener... Jeg driver et motorsykkelverksted til daglig og er fristet til å si det samme til en av mine kunder når jeg får på telefon høre at vedkommende har filt ned (trimmet) toppen med vinkelsliper...

Skjønner også du tviler på meg når jeg skriver slurvefeil som MB i stedet for GB... Eller SSD disk i stedet for SSD m2.... 

Men nei Jan Reidar jeg følger nok ikke ditt råd med å levere inn pc og la de fikse den.

I så fall må jeg ofte sende den inn hver gang jeg skal gjøre noe forandringer. Nei jeg må nok lære meg dette selv Har tross alt drevet med dette for 10 år siden, men den gang

brukte vi mekaniske disker og DVD plater med optikk så jeg er nok litt rusten på dette området.

For ca 10 år siden drev jeg et firma (Simulatordrift) med flere simulatorer som jeg hadde bygget selv. Det ligger forøvrig en film fra det enda på Youtube

Du kan se den her om du vil      

 

 

Så jeg må nok friske opp en del ferdigheter nå som jeg er i gang med ny simulator :)

Men takker for hjelp til mine Dummies spørsmål :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden skrev Rune Karlsen 2:

He he ... Skjønner hva du mener... Jeg driver et motorsykkelverksted til daglig og er fristet til å si det samme til en av mine kunder når jeg får på telefon høre at vedkommende har filt ned (trimmet) toppen med vinkelsliper...

Skjønner også du tviler på meg når jeg skriver slurvefeil som MB i stedet for GB... Eller SSD disk i stedet for SSD m2.... 

Men nei Jan Reidar jeg følger nok ikke ditt råd med å levere inn pc og la de fikse den.

I så fall må jeg ofte sende den inn hver gang jeg skal gjøre noe forandringer. Nei jeg må nok lære meg dette selv Har tross alt drevet med dette for 10 år siden, men den gang

brukte vi mekaniske disker og DVD plater med optikk så jeg er nok litt rusten på dette området.

For ca 10 år siden drev jeg et firma (Simulatordrift) med flere simulatorer som jeg hadde bygget selv. Det ligger forøvrig en film fra det enda på Youtube

Du kan se den her om du vil      

 

 

Så jeg må nok friske opp en del ferdigheter nå som jeg er i gang med ny simulator :)

Men takker for hjelp til mine Dummies spørsmål :)

 

 

 

Dette husker jeg, artig å se igjen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Rune Karlsen 2:

He he ... Skjønner hva du mener... Jeg driver et motorsykkelverksted til daglig og er fristet til å si det samme til en av mine kunder når jeg får på telefon høre at vedkommende har filt ned (trimmet) toppen med vinkelsliper...

Skjønner også du tviler på meg når jeg skriver slurvefeil som MB i stedet for GB... Eller SSD disk i stedet for SSD m2.... 

Men nei Jan Reidar jeg følger nok ikke ditt råd med å levere inn pc og la de fikse den.

I så fall må jeg ofte sende den inn hver gang jeg skal gjøre noe forandringer. Nei jeg må nok lære meg dette selv Har tross alt drevet med dette for 10 år siden, men den gang

brukte vi mekaniske disker og DVD plater med optikk så jeg er nok litt rusten på dette området.

For ca 10 år siden drev jeg et firma (Simulatordrift) med flere simulatorer som jeg hadde bygget selv. Det ligger forøvrig en film fra det enda på Youtube

 

 

Så jeg må nok friske opp en del ferdigheter nå som jeg er i gang med ny simulator :)

Men takker for hjelp til mine Dummies spørsmål :)

 

Det var ikke stygt ment det jeg rådet deg til. Jeg er i motsetning til deg ingen mekaniker (helt grønn på slike ting) så når jeg skal ha noe gjort med bilen så nytter det ikke for meg å begynne å rote rundt i motorrommet med et skrujern og en skiftnøkkel for å bytte toppakningen. Det kommer garantert til å bli en kostbar affære for meg. Bilen leverer jeg derfor inn på verksted til folk som kan bil. Da får jeg også garanti på jobben som er utført. Er litt det samme som du er inne på selv om enkelte av kundene dine på verkstedet. 

Uansett, du ser helt selv :) Om du har erfaring med pc bygging så skal det ikke være noe sak å få byttet en harddisk, mekanisk eller ikke. Alt var vist i detalj i den videoen jeg la ut til deg i et annet innlegg, så hvis du ikke har sett den så anbefaler jeg å se gjennom hele. Der får du masse tips samt steg for steg instruksjon for bygging av pc. Inkludert installasjon av M.2 disk. Hvor M.2 slot sitter samt alt annet står også detaljert beskrevet i hovedkort manualen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...